Share

3D dieren en elementen in de klas

Met behulp van een smartphone of tablet projecteer je 3D dieren in jouw omgeving.
Je kijkt op het scherm, ziet het lokaal en opeens..
… loopt daar een dier rond!

Dieren die tussen de leerlingen lopen

Dit is leuk voor alle leerlingen, van basisschool tot en met studenten. En geloof me, ook thuis gaat dit je een succesje bezorgen. Met behulp van een smartphone of tablet projecteer je 3D dieren en andere elementen in jouw klaslokaal. Je hebt hier geen speciale app of software voor nodig.

Je zoekt naar een dier, opent het op je telefoon of tablet en plotseling loopt het dier rond in het klaslokaal. Of (natuurkunde) zweeft het elementaire deeltje tussen twee leerlingen in.

De dieren lijken behoorlijk echt. Het is een kleine sensatie om een hond, kat, paard of zelfs een haai of octopus in het lokaal te zien rondlopen of zwemmen.

Hoe werkt dit?

De meeste Android smartphones beschikken over ondersteuning voor AR. Google deelt daarvan een lijst met toestellen die deze ondersteuning bieden, maar probeer het eerst gewoon uit.

  1. Ga op je Android-telefoon of tablet naar google.com of open de Google-app.
  2. Zoek naar een dier.
  3. Bij veel dieren zul je ‘weergeven in 3D’ zien staan, klik daarop.
  4. Klik vervolgens op ‘bekijken in je ruimte’.
  5. Volg de instructies op het scherm.

    Leerlingen kunnen dit ook op hun eigen telefoon doen.
    Plotseling heb je een lokaal vol met verschillende dieren!

ook andersoortige 3D objecten

Je kunt ook andersoortige 3D objecten je klaslokaal intoveren.


Hier een voorbeeld met het periodiek systeem.
En natuurlijk zijn er nog veel meer objecten die je kunt oproepen. 

Augmented REALITY en google 

Augmented reality of AR is de combinatie van een live, 'echt' beeld van de werkelijkheid waaraan door de computer elementen worden toegevoegd. Vaak wordt ervoor gezorgd dat de toegevoegde informatie, in dit geval de 3D dieren, op een intuïtieve manier kunnen worden weergegeven en er ook interactief mee kan worden omgegaan door de gebruiker.


Het verschil tussen VR (virtual Reality) en AR is, dat bij VR de ervaring van de echte wereld grotendeels wordt vervangen door een de ervaring van een gesimuleerde fantasiewereld terwijl bij AR een extra informatielaag wordt toevoegt aan de waarneming van de reële wereld.

Om AR te kunnen gebruiken heb je veel rekenkracht nodig. Doordat smartphones nu over veel rekenkracht beschikken kun je deze gebruiken om AR op te roepen. Hierdoor verschijnen er steeds meer AR toepassingen, ook binnen het onderwijs.


Google heeft AR geïntegreerd in de zoekfunctie. Zo kun je AR gebruiken om digitale 3D-objecten direct in je eigen ruimte te plaatsen, rechtstreeks vanuit zoeken of vanaf websites in Chrome.


Ben je geïnteresseerd in deze toepassingen voor jouw leerlingen of studenten? Houd deze blog in de gaten. Volgende keer gaan we een virtuele AR tunnel boren naar de andere kant van de wereld! 

Wil je meer digitale werkvormen leren kennen? Klik dan hier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Wat leuk, dank voor het delen! Ik zou in de klas graag religieuze gebouwen in 3D laten zien, zoals een kerk, moskee, etc. Is daar ook iets voor beschikbaar? Zelf kon ik het niet vinden.

    1. Hoi Maaike, Hier heb je een voorbeeld in Google Arts & Culture waar je met een VR bril rond kan kijken in Valley of the Temples in Italie. Je kunt daar nog meer voorbeelden vinden. Veel succes ermee!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

Trainingen ChatGPT, Escape Spel en Burgerschap nu met subsidie GRATIS bij jou op school