Share

Graaf een tunnel in de klas naar de andere kant van de wereld

Heb jij je ooit afgevraagd wat er zich onder je voeten bevindt? Daar aan de andere kant van de wereld? Met behulp van AR ga je een tunnel graven. En ontdekken wat er aan de andere kant van de wereld is.

Reis naar het middelpunt der aarde

Als kind was ik gefascineerd door de boeken van Jules Verne. Een van zijn bekendste boeken was ‘Reis naar het middelpunt der aarde’ ( Voyage au centre de la terre) uit 1864. In het boek bestudeert een professor samen met zijn neef een oude IJslandse gecodeerde runentekst. De ontcijferde boodschap geeft de instructie om af te dalen in een krater om zo het middelpunt der aarde bereiken.

De professor onderneemt hierop samen met zijn neef de reis naar IJsland om in de slapende vulkaan Snæfellsjökull af te dalen. De groep daalt dieper en dieper af en zien onderweg allerlei rotsformaties, fossielen en mineralen. Ze bereiken een gigantische onderaardse zee, waar ze op een geïmproviseerd vlot doorheen trekken. De reizigers ontdekken prehistorische dieren en raken in een storm verzeild. Uiteindelijk komen ze met hun vlot en al door de krater naar buiten en komen aan de voet van de vulkaankegel weer bij. Zij blijken op het Italiaanse eiland Stromboli te zijn. 

Wat bevindt zich daar aan de andere kant van de wereld?

Ik heb me altijd afgevraagd wat er zich onder m’n voeten bevindt, daar aan de andere kant van de wereld. Als kind droomde ik ervan zo’n tunnel te graven. Ik begon een gat in de tuin te graven. Totdat ik merkte dat zo’n tunnel wel heel lang moet zijn.. Bij natuurkunde wordt leerlingen vaak de vraag gesteld hoe lang het duurt voordat je het andere uiteinde van zo’n tunnel bereikt.

Wanneer je begint te boren in Nederland of België kom je ergens in de Stille Oceaan ten zuidoosten van Nieuw-Zeeland uit, niet zo heel boeiend. Maar je kunt natuurlijk ook een tunnel boren met een schuine hoek, dan kom je heel ergens anders uit.

Met augmented reality naar de andere kant van de wereld

Dankzij de wonderen van augmented reality kunnen we nu de andere kant van de wereld ontdekken. Wat een leuke intro kan zijn voor een les over geografie, zwaartekracht, verhalen schrijven of literatuur. Ga je de natuurkundige kant op vergeet dan niet om het te hebben over de draaiing van de aarde en de luchtweerstand in de tunnel. We gebruiken de augmented reality-app Floom van Google. Daarmee kun je ontdekken wat er aan de andere kant van de wereld is. Je hebt hier geen app of speciale software voor nodig. Wel een Android telefoon met Chrome browser.

Ga naar floom.withgoogle.com Nu krijg je het Floom-titelscherm te zien.

1) Klik op ‘Laten we gaan’
2) Klik op ‘Verkennen!’om te starten.
     Als Chrome toestemming vraagt voor toegang tot de camera sta je dit toe.
3) Nu richt je je telefoon op de grond en beweegt deze licht heen en weer.
4) Na een paar seconden verschijnt er een spiraalvormig ding. Dat is je boor.
   Klik op de boor.

Nu zie je wat er zich precies aan de andere kant van de wereld bevindt.
Door de hoek van je tunnel te veranderen, kom je op andere plekken dan in de in de Stille Oceaan terecht.

Nieuwsgierigheid naar de wereld onder de grond en de andere kant

De filosoof Voltaire schreef over de verwoestende aardbeving in Lissabon van 1755. De schrijver Goethe beklom de Vesuvius. Vincent van Gogh daalde af in de mijnen in de Borinage. De ingenieur Isambard Kingdom Brunel groef zijn tunnel onder de Theems.

Ze hadden een ding gemeen: een grote nieuwsgierigheid naar de wereld onder de grond. De denkbeeldig reis door de aarde heeft mensen altijd al bezig gehouden.
 
Wat ga jij met jouw leerlingen doen hiermee? Deel je ideeën in de reacties.
Wil je meer van dit leuks?
Lees m'n vorige blog over 3D dieren in de klas met behulp van augmented reality. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Ik heb dit gedaan met m’n klas. Ze vonden het prachtig!
    Eerst heb ik het laten zien met m’n eigen telefoon, geprojecteerd op het smartboard.
    Door te kantelen kun je verschillende plekken laten zien, want de hoek van de tunnel veranderd dan en en dan kom je ook op een ander punt terecht.
    Daarna heb ik ze zelf laten spelen met hun eigen telefoon.
    Toen mochten ze een plek uitkiezen en daarover hebben ze een verhaaltje geschreven.
    Met behulp van Google maps konden ze daar nog meer geografische informatie bijdoen.
    Echt een leuk ding deze boor! En de 3D dieren van vorige keer zijn ook gaaf. Bedankt!

      1. Daar gebruik ik een programmaatje voor, dat heet Airserver. Echt heel handig, ik zet vaak dingen vanaf m’n telefoon even op het bord.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

Trainingen ChatGPT, Escape Spel en Burgerschap nu met subsidie GRATIS bij jou op school