Meidenvenijn

Meidenvenijn en AI

Welkom bij deze module over meidenvenijn en AI. In deze les ontdek je hoe je kunstmatige intelligentie kunt inzetten om het onderwerp meidenvenijn op een laagdrempelige en impactvolle manier bespreekbaar te maken met je leerlingen. Je leert hoe AI-tools kunnen helpen om voorbeelden te genereren, gesprekken te starten en bewustwording te vergroten.

Onder de video vind je de powerprompts die in deze module worden besproken. Hiermee kun je meteen zelf aan de slag en oefenen met de toepassingen in jouw klas.

Bekijk hieronder de video.

Bekijk

de

video


Powerpromts


Ga zelf aan de slag met onze powerprompts!

Kopieer de prompt en vul deze in met informatie die past bij jouw klas en leerlingen. Plak de prompt vervolgens in een AI-tool zoals ChatGPT, Claude of Gemini.

Zo genereer je snel passende activiteiten die je kunnen helpen om meidenvenijn op een effectieve manier bespreekbaar te maken in de klas. Succes!


PROMPT 1: aantrekkelijke lesactiviteiten ontwerpen

Bedenk [vul nummer in] creatieve activiteiten voor leerlingen en studenten van [vul niveau, leerjaar en eventueel vak in] die je makkelijk op school kunt organiseren. Het onderwerp [Meidenvenijn] moet in de activiteiten terugkomen. De activiteiten mogen elk tussen de [aantal-aantal] minuten duren. Bedenk activiteiten die [geef eventueel extra aanwijzingen: groepsvorming of kennismaking bevorderen, leerstof verwerken, een werkblad of digitale opdracht bevatten, een creatieve verwerking, ...] Geef instructies in stappen hoe de activiteit georganiseerd en gerealiseerd moet worden. Geef ook aan welke benodigdheden eventueel nodig zijn. Kies voor benodigdheden die niet te duur of lastig te kopen zijn en liefst al op een school aanwezig zijn. Beschrijf de activiteiten in een [informele, informerende] stijl. 

PROMPT 2: stellingen creëren

Schrijf [aantal] stellingen bij het onderwerp [Meidenvenijn] in begrijpelijke taal voor leerlingen of studenten van [vul niveau, leerjaar en eventueel vak in]. Gebruik geen moeilijke woorden. Gebruik geen zinnen langer dan [.........] woorden. Schrijf de stellingen alsof je de populaire leraar op school bent en je leerlingen wil enthousiasmeren om over deze stellingen te gaan discussiëren. Zorg dat er uitdagende elementen in de stellingen zitten om discussies tussen leerlingen/ studenten op gang te brengen. Schrijf de stellingen in een [kies: grappige / plechtige / cynische /luchtige /informele /....] stijl. 

PROMPT 3: kring- of klassengesprek

Bedenk [vul nummer in] onderwerpen voor een kring- of klassengesprek. Het gesprek wordt gevoerd met leerlingen of studenten van [vul niveau, leerjaar en eventueel vak in]. Het gsprek mag tussen de [aantal-aantal] minuten duren. Er nemen [vul aantal in] leerlingen of studenten deel. Geef van elk onderwerp aan hoe het heet en geef instructies in stappen hoe je het gesprek moet voeren in de klas. Het doel van het kring- of klassengesprek is [zelfreflectie vergroten, kennis delen, kennismaken, empathie ontwikkelen, communicatievaardigheden verbeteren, verbinding creëren, zelfbewustzijn vergroten, kritisch denken aanmoedigen, zelfexpressie bevorderen, sociale vaardigheden verbeteren, ………].

Comments are closed.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}