Bouw een veilige klassensfeer op

Bouw een veilige klassensfeer op

Welkom bij de training "Meesterlijk Mentorschap". Deze training is opgebouwd uit verschillende modules.

Om goed te kunnen leren, moeten leerlingen zich veilig voelen in de klas. Open gesprekken, begrip en wederzijds respect zijn essentieel. In deze module leer je hoe je een veilige en vertrouwensvolle klassensfeer kunt creëren, wat de basis vormt voor optimaal leren. Je ontdekt hoe je ruimte kunt maken voor open communicatie, wederzijds respect en effectieve groepsinteractie.

We delen ook een aantal activiteiten die je meteen met je leerlingen in de klas kunt doen. Bekijk de onderstaande video om de cursus te beginnen. Veel succes!


Klestkaarten


Hoe doen we het?


In de bovenstaande video hebben we het gehad over open communicatie en kletskaarten. De kletskaarten "Hoe doen we het?" zijn bedoeld voor mentoren om een gesprek op gang te brengen over hoe leerlingen zich voelen in de klas. Wat gaat er al goed en wat kan er verbeterd worden? Gebruik deze kaarten om erachter te komen wat je leerlingen hiervan vinden, zodat je hierop kunt inspelen. Hier kun je de kaarten downloaden.





Samenwerken

De kletskaarten "Samenwerken" zijn bedoeld om een gesprek op gang te brengen over de samenwerking in de klas. Hebben leerlingen het gevoel dat de samenwerking goed gaat of niet? Wat kan er beter of anders? Geven de leerlingen elkaar genoeg ruimte? Je kunt deze kaarten meerdere keren per jaar inzetten om te zien of de leerlingen vinden dat de samenwerking is verbeterd. Door hierover in gesprek te gaan met je leerlingen, worden ze zich ook bewust van hun eigen en elkaars gedrag. Zo kun je de samenwerking verbeteren.

Activiteiten voor in de klas

De volgende activiteiten zijn ontworpen om open communicatie, wederzijds respect en sterke groepsdynamiek te bevorderen. Ze helpen leerlingen om elkaar beter te leren kennen, begrip en vertrouwen op te bouwen, en samen te werken aan een positieve klasomgeving. Of je nu werkt met jongere leerlingen in klas 1 t/m 3 of oudere leerlingen in klas 4 t/m 6, deze activiteiten bieden praktische en effectieve manieren om de klas tot een veilige plek te maken waar iedereen zich thuis voelt.


Groepscontract

Wat je nodig hebt: Groot vel papier, stiften of markers

Hoe je het doet:

  1. Leg de leerlingen uit wat een groepscontract is en waarom het belangrijk is.
  2. Vraag de leerlingen om in kleine groepjes na te denken over wat zij belangrijk vinden voor een veilige en prettige sfeer in de klas.
  3. Laat elk groepje hun ideeën delen en noteer deze op het grote vel papier.
  4. Bespreek samen welke afspraken in het contract moeten komen en zorg dat iedereen het eens is.
  5. Laat alle leerlingen hun naam onder het contract zetten als teken van instemming.

Duur: 30-45 minuten


Activiteiten voor in de klas


Complimentencirkel

Wat je nodig hebt: Niets, optioneel kleine kaartjes en pennen

Hoe je het doet:

  1. Laat de leerlingen in een kring zitten.
  2. Geef een korte uitleg over het belang van positieve feedback.
  3. Start zelf door een compliment te geven aan de leerling naast je.
  4. De leerling die het compliment ontvangt, geeft vervolgens een compliment aan de volgende leerling, en zo verder tot de cirkel rond is.

Duur: 20-30 minuten


Debat over Respect

Wat je nodig hebt: Voorbereide stellingen, eventueel briefjes met stellingen

Hoe je het doet:

  1. Bereid enkele stellingen voor die te maken hebben met respect en veiligheid in de klas (bijvoorbeeld: "Iedereen moet elke dag een compliment krijgen").
  2. Verdeel de klas in twee groepen en geef elke groep een stelling om over te debatteren.
  3. Laat elke groep argumenten bedenken voor en tegen de stelling.
  4. Organiseer het debat en zorg dat beide groepen hun argumenten kunnen presenteren.
  5. Bespreek na het debat wat iedereen heeft geleerd over respect en communicatie.

Duur: 45-60 minuten


Team Challenges

Wat je nodig hebt: Verschillende materialen afhankelijk van de gekozen uitdagingen (bijv. touw, ballen, hoepels)

Hoe je het doet:

  1. Kies enkele teamuitdagingen die samenwerking en vertrouwen bevorderen (bijv. een touwparcours, een estafette met hindernissen, of een bouwopdracht met beperkte middelen).
  2. Verdeel de klas in kleine teams en geef elk team een uitdaging.
  3. Zorg ervoor dat elke uitdaging een component van samenwerking en communicatie vereist.
  4. Laat de teams hun uitdagingen uitvoeren en observeer hoe ze samenwerken.
  5. Bespreek na afloop hoe ze hebben samengewerkt en wat ze hebben geleerd over vertrouwen en respect.

Duur: 60-90 minuten


Wat hebben we gemeen?

Wat je nodig hebt:

  • Een belletje of fluitje.

Hoe je het doet:

  1. Leg de leerlingen uit dat ze vrij door de klas mogen bewegen totdat ze het signaal horen.
  2. Laat de leerlingen door de klas lopen en wisselen van positie totdat je het signaal (bijvoorbeeld een belletje) geeft.
  3. Zodra het signaal klinkt, stoppen de leerlingen en vormen paren met de persoon die het dichtst bij hen staat.
  4. In deze paren hebben de leerlingen enkele minuten (bijvoorbeeld 3-5 minuten) de tijd om iets gemeenschappelijks te vinden dat ze nog niet van elkaar wisten en dat niet voor de hand liggend is.
  5. Voorbeelden van wat ze gemeen kunnen hebben:
    • Beide hebben een keer hun arm gebroken.
    • Beide zijn ooit naar dezelfde exotische vakantiebestemming geweest.
    • Beide hebben een huisdier gehad met een bijzondere naam.
    • Beide maken zich zorgen om...
    • Beide hebben dezelfde favoriete boek of film.
  6. Na de tijdslimiet geeft de docent opnieuw een signaal, en de leerlingen delen kort met de klas wat ze ontdekt hebben.
  7. Herhaal dit proces enkele keren zodat de leerlingen met verschillende klasgenoten praten.

Duur: 30-45 minuten



Comments are closed.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}