Motiverende gespreksvoering:

van weerstand naar motivatie

Soms lijkt een leerling gewoon niet wíllen. Maar onder weerstand schuilt vaak iets anders: de behoefte om zelf richting te mogen geven.
Motiverende gespreksvoering helpt je om niet te duwen, maar nieuwsgierig te blijven  zodat motivatie niet van jou komt, maar van binnenuit groeit.
In deze video ontdek je hoe je met kleine gesprekstechnieken grote verschuivingen kunt creëren.

"Leerlingen veranderen niet door druk van buiten, maar door ruimte van binnen."


Bekijk de video

Docent Opdracht



1

De opname van je eigen overtuiger


Neem jezelf op (met je telefoon of laptop) terwijl je een denkbeeldig gesprek voert met een “moeilijke leerling” die zegt:

“Ik heb hier echt geen zin in. Het maakt toch niks uit.”

Praat zoals je normaal zou doen, reageer intuïtief. Luister daarna terug alsof je een buitenstaander bent. Stel jezelf drie vragen:

  1. Waar probeerde ik te overtuigen in plaats van te begrijpen?
  2. Waar liet ik ruimte voor de ander?
  3. Hoe zou ik ditzelfde gesprek voeren als ik vanuit nieuwsgierigheid in plaats van overtuiging reageer?
 2

De “weerstandsspiegel”

Denk terug aan één leerling die bij jou vaak weerstand laat zien.
Schrijf in twee kolommen op:

Kolom 1: Hoe reageert de leerling (woorden, houding, gedrag)?
Kolom 2: Wat roept dat bij míj op (gedachten, gevoelens, reflexen)?

Bekijk daarna of jouw reactie onbewust bijdraagt aan de weerstand.
Schrijf vervolgens één zin op die begint met:

“De volgende keer dat ik weerstand voel, ga ik eerst…”

Comments are closed.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}