Waarom moeilijke gesprekken
in de klas zo lastig zijn
Welkom bij de training ‘Confronterende gesprekken voeren in de klas’.
In deze serie lessen ontdek je waarom gesprekken met leerlingen soms zo spannend of lastig kunnen zijn en wat er eigenlijk onder de oppervlakte gebeurt.
We kijken naar de psychologische processen die meespelen bij weerstand, emoties en groepsdynamiek, en hoe jij met meer rust en regie zulke gesprekken kunt voeren.
Je leert niet alleen wat er misgaat, maar vooral waarom, en hoe je dat bewust kunt bijsturen.
Bekijk de onderstaande video als eerste stap in deze training.
Moeilijke gesprekken zijn geen teken van falen, maar een kans om te leren wie je bent als mens en als leraar
Docent opdracht
Opdracht na de video
Denk aan een moment waarop je in de klas spanning voelde tijdens een gesprek met een leerling of groep. Noteer kort voor jezelf:
- Wat gebeurde er precies?
- Wat voelde je op dat moment?
- Welke reactie had je en wat zou je de volgende keer willen proberen?
Gebruik je antwoord als reflectie voor jezelf; er is geen goed of fout. Het gaat om bewustwording van wat er bij jou gebeurt in lastige gesprekken.
Kijk met andere ogen
Denk aan een leerling met wie gesprekken vaak stroef lopen. Schrijf nu niet op wat die leerling “moet veranderen”, maar:Wat zou die leerling over jou kunnen zeggen na zo’n gesprek?
Bijvoorbeeld: “Hij luistert niet echt naar me.” of “Zij wil alleen haar punt maken.”
Sta even stil bij hoe dat voelt en wat dat zegt over jouw rol in het gesprek. Soms ligt de sleutel tot verandering niet bij de ander, maar in hoe jij wordt ervaren.


Comments are closed.