Een complete aanpak van burgerschap

Het vak burgerschap kan prachtig zijn, maar het is ook complex. Hoe kan je leren over samenwerking, inclusiviteit, diversiteit en mondigheid? Wij zijn daar heel uitgesproken over: door het te DOEN. Activerend burgerschap, dat is ons uitgangspunt. Wij hebben een complete activerende aanpak voor het vak burgerschap ontwikkeld. Met gebruikmaking van de allernieuwste en activerende technieken. Onze aanpak is inclusief. Dat betekent niet alleen dat elke leerling en elke burger telt. Dat vinden we vanzelfsprekend. Inclusief moet je bij ons heel letterlijk nemen. Je krijgt een pakket bestaande uit kant en klare leerprogramma's, docententrainingen, lesmateriaal en hardware. Het is de combinatie van bijzondere lesvormen met persoonlijke begeleiding en training die activerend burgerschap zo krachtig maakt.

BURGERSCHAP NIEUWE STIJL

Leerlingen die actief bezig zijn om kennis te verwerven, elkaar in de ogen kijken en samenwerken, eigen en andermans vaardigheden ontdekken. Kinderen die niet alleen het leren, maar ook het leven zelf aankunnen. Een droom? Misschien. Realistisch? Zeker!

Voor activerend burgerschapsonderwijs heb je de juiste 'tools' nodig. Wij hebben deze in huis, we nemen ze mee en we laten ze achter bij jou op school. Alle tools zijn vernieuwend en ze nodigen uit tot nadenken, beleven en samenwerken. Je speelt een internetveiligheid Escape the Classroom, je maakt burgerschapsradio met je eigen schoolradiozuil en je kruipt in de huid van een ander via een waanzinnige Virtual Reality-beleving. En met de Identiteitscirkels help je leerlingen hun eigen identiteit en uniciteit ontdekken!

Virtual Reality Burgerschap


  • Oefen essentiële vaardigheden: inlevingsvermogen, compassie, toekomstgerichtheid.
  • Maak kennis met zeer geavanceerde vormen van VR, inclusief interactieve VR.
  • Leer hoe je Engelstalig materiaal kunt ‘omvormen’ naar Nederlandstalig materiaal.
  • De praktijk: oefen VR-lessen met collega's.

Identiteitscirkels


  • Leer hoe je leerlingen kunt helpen om hun eigen identiteit en uniciteit ontdekken
  • Oefen met de identiteitscirkels, die het makkelijk maken om te visualiseren wie je bent
  • Maak kennis met de unieke methode om jouw leerlingen aan het denken te zetten over hun eigen identiteit
  • Stimuleer je leerlingen om met elkaar in gesprek te gaan over hoe ze zichzelf en elkaar zien

Escape the Classroom Burgerschap


  • Speel het spannende en complete voorbeeldspel Burgerschap - Durferschap.
  • Oefen essentiële vaardigheden: samenwerking, herkenning van je eigen talenten en die van anderen, doorzettingsvermogen.
  • Inclusief sets met doosjes, slotjes, enz. die steeds opnieuw gebruikt kunnen worden met nieuw spelmateriaal.
  • Inclusief Escape the Classroom spellen over burgerschap om met je klas te spelen 


Schoolradio Burgerschap


  • Oefen essentiële vaardigheden: mondigheid, assertiviteit, samenwerking, betrokkenheid, alertheid en openheid.
  • Leer hoe je met radio-uitzendingen de school en de buurt bewust kunt maken van belangrijke en duidelijk gekaderde burgerschapsonderwerpen: Spreek vrijuit, Een veilige buurt, Anders dan anders, Luister naar anderen, Denk voor jezelf, Ik zie ik zie wat jij niet ziet, Ooit een normaal mens ontmoet?
  • Inclusief een Audionetic energieneutrale audiozuil en uitgebreide handleidingen.

Trainingsinformatie

Op School

Training op school


Programma op maat: variërend van één halve dag tot een tweejarige serie van compleet verzorgde studiedagen inclusief coaching.

  • Pak met het hele docententeam het burgerschapsonderwijs aan.
  • Kant-en-klare Escape the Classroom spellen.
  • Setten redactiekaarten Schoolradio Burgerschap.
  • Leerprogramma's Virtual Reality.
  • Complete invulling meerjarig programma Activerend Burgerschap
  • Volledige dekking van de Nederlandse kerndoelen en de Belgische Eindtermen op het gebied van Burgerschap

Neem contact op voor prijsinformatie

Het leren stopt niet na de training

Als jij dat wilt blijven we je na de training inspireren en motiveren om verder te gaan met Activerend Burgerschap. We sturen ideeën voor scripts, nieuwe spellen en handige tips, die je via de mail ontvangt. Dit materiaal is exclusief voor deelnemers en wordt aangepast aan jouw persoonlijke behoefte. Zo kan je alle nieuwe kennis daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Het materiaal bestaat uit o.a. readers, video's, kaartensets, online tools, verhaallijnen en activiteiten die je direct kunt toepassen. Op het besloten forum kun je kennis en ervaring uitwisselen met andere docenten die ook met Burgerschap aan de slag zijn gegaan.

Overzicht Activerend Burgerschap

Een overzicht van voorbeelden van activiteiten gericht op bepaalde houdingen, vaardigheden, kennis en thema’s binnen de hoofdlijnen Democratie, Participatie en Identiteit.

Schoolradio

Virtual Reality

Escaperoom

Thema's 
2018/2019

- Identiteit: wie ben ik en wie ben jij?
- Burgerschap in de praktijk
- Schoolonderzoek: veiligheid en samenwerking
- Je staat er bij: passive & active bystanders
- Waar eindigt een mening en begint kwetsen? 

- Wereldreligies als belangrijke factor
- Democratie: de Tweede Kamer
- WOII: Het Anne Frankhuis
- Schiphol: grenzen aan de groei?
- Vluchten en weer opnieuw beginnen

- Veilig op het Internet, incl. Nepnieuws, Internetveiligheid en Cyberpesten
- Vrijheid, democratie en technologie
- Identiteit: zelfstandig denken en durven jezelf te zijn

Thema's 
2019/2020

- Identiteit: wie zijn ‘wij’ en wie zijn ‘jullie’?
- Eigen burgerschaps-initiatieven
- Buurtonderzoek: veiligheid en samenwerking
- Je doet iets: active bystanders als norm
- Discriminatie: hoe het begint

- Vluchtelingen: integratie in mijn buurt
- Kinderrechten: Kinderdorp
- Arm en rijk in Nederland: Archeon
- Milieu: Reis om de wereld in 20 minuten

- Wie is hier de baas: Artificial Intelligence
- Langzaam maar zeker: grenzen stellen
- Doen wat je kan en kunnen wat je doet
- Minder stress door samenwerking
- Bij een groep horen èn jezelf durven zijn 

Houdingen
(willen)

- Geldende normen en waarden leren kennen
- Actie ondernemen in eigen gemeenschap
- Participeren in leef-, speel- en leeromgeving
- Bijdragen aan sociaal-menselijke omgeving

- Serieuze en respectvolle dialoog met anderen
- Jezelf en anderen recht op ontplooiing gunnen
- Opkomen voor menselijke waardigheid
- Kritisch reflecteren op eigen handelen

- Conflicten vreedzaam oplossen
- Anderen respecteren
- Dialoog met anderen
- Opkomen voor de kernwaarden van de democratie

Vaardigheden
(kunnen)

​Basisonderwijs
- Informatie begrijpen en verwerken
- Discriminatie en uitsluiting herkennen
- Bijdrage maken en uitvoeren regels




​Voortgezet onderwijs
- Samenwerken met mensen met andere achtergronden
- Standpunten uitwisselen, dialoog voeren
- Kritisch omgaan met bronnen

Basisonderwijs
-Inleven in opvattingen en gevoelens van anderen
- Verschillen en overeenkomsten in mensen zien
- Meehelpen aan verbetering in de klas/school
- Discriminatie en uitsluiting herkennen


Voortgezet onderwijs
- De diversiteit binnen Nederland leren kennen
Inleven in landen zonder sterke mensenrechten
- Zich inleven in een samenwerking van diversiteit

Basisonderwijs

- Verschillen van meningen accepteren
- Belang van (kinder)rechten kunnen inzien
- Deelnemen aan discussies





Voortgezet onderwijs
- Samenwerken anderen, ongeacht achtergrond
- Sociaal-communicatieve vaardigheden toepassen
- Veilig omgaan met social media 

Kennis
(inzicht)

​Basisonderwijs
- Rechten en plichten van kinderen
- Hoofdzaken van de democratie en staatsinrichting



Voortgezet onderwijs
- Betekenis van de Grondwet en de UVRM
- Basisprincipes democratie en rechtsstaat
- Werk kennen van humanitaire organisaties

Basisonderwijs

- Hoofdzaak religies in multicultureel Nederland
- Mensen en kinderrechten voor iedereen

Voortgezet onderwijs
- Voorbeelden kennen van niet-naleven mensenrechten
- Nederland als multiculturele samenleving

Basisonderwijs

- Verschillen in opvattingen accepteren
- Hoe werkt positieve communicatie



Voortgezet onderwijs
- Spelregels in democratische samenlevingen
- Gedeelde en verschillende rollen en taken van mensen op school en in de samenleving

Training op school in Nederland of België

Wil je de school ècht een impuls geven met Activerend Burgerschap, volg dan een Activerend Burgerschap programma met het hele team! Voor scholen en jongerencentra stellen wij graag een programma op maat samen. Variërend van een halve dag gericht op één van de activerende leervormen tot een tweejarige serie van compleet verzorgde studiedagen, waarmee Activerend Burgerschap blijvend binnen de school wordt geborgd. Het programma Activerend Burgerschap is geschikt voor PO, VO, en MBO.

4 redenen om bij ons het programma 
Activerend Burgerschap te volgen

  • Bij onze trainingen leer je door het te doen. Binnen een dag leer je nieuwe vaardigheden die je direct in je eigen lessen kunt toepassen.
  • Onze aanpak is inclusief: training, materiaal en verdere begeleiding na de training.
  • Bij voorkeur faciliteren we meerjarige trajecten waarbij het programma binnen de school wordt geborgd 
  • Wij geven activerend leren handen en voeten. We hebben de ‘tools’ in huis om nieuwe lesvormen en technologieën te introduceren op een begrijpelijke en betaalbare manier.

Contact

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor informatie over onze cursussen of om een programma op maat voor je eigen school samen te stellen. Een afspraak maken bij jou op school is ook mogelijk. ​Kies een manier om contact met ons op te nemen die bij jou past!

Skype

Docentenbijscholing

Contactformulier

Je kunt op kantooruren meestal met ons chatten, open de chat in de rechter benedenhoek van deze pagina. Je kunt ook een vraag achterlaten in de commentaren hieronder. Het antwoord op je vraag in de commentaren ontvang je ook per mail. 

  • Peter van Delft schreef:

    Hallo, interessant! Bij ons op school zijn een paar docenten (waaronder ik) hard bezig met burgerschap. Jullie trainingen zijn voor een grote groep. Eigenlijk zoeken wij meer een oplossing om ons voor een schooljaar (of meer) te begeleiden. Ik zie dat niet staan bij jullie aanbod. Graag contact.

    • admin schreef:

      Beste Peter,
      Je opmerking is erg belangrijk voor ons. We zijn namelijk bezig met een burgerschapstraject van 2 jaar, waarin we scholen begeleiden en zelfs de spullen leveren die passen bij onze (en dan ook jullie) aanpak van actief burgerschap. We zijn hier al mee begonnen in België. Ik heb je een mail gestuurd. Laten we hier verder over doorgaan. Wij zijn het grootste deel van de vakantie goed bereikbaar, anders wordt het begin volgend schooljaar.

  • Marieke in 't Veld schreef:

    Voor volgend schooljaar zoeken wij nog een originele en actieve training als kick off voor een nieuw burgerschapstraject. Iets voor jullie?

    • admin schreef:

      Hallo Marieke,
      Dit klinkt als geknipt voor ons. Onze trainingen zijn zowel origineel als actief. En zoals je misschien weet hebben we mooie spullen in huis die erg goed passen bij burgerschap: VR, Escape en Radio burgerschap om maar wat te noemen. Wanneer je verder wilt, neem gerust contact met ons op.

  • Marieke in 't Veld schreef:

    Hoi, we hadden contact over training burgerschapstraject bij ons op school. Nu weet ik niet meer met wie ik gesproken heb… Het was een jonge vrouw denk ik en ze zei dat ze op het kantoor in Arnhem zat. Ik zou zo graag nog door wille praten over de Identiteisscirkels en VR.

  • >