Identiteitscirkels: Samen in Gesprek

Leer om Identiteitscirkels in te zetten om leerlingen te laten nadenken en praten over hun identiteit en die van anderen. De Identiteitscirkels maken lastige onderwerpen over identiteit en diversiteit bespreekbaar.

Ik nodig je van harte uit om mee te doen!

Met de subsidie burgerschap nu gratis

Identiteit leerlingen

 Zet je leerlingen en studenten aan het denken over hun identiteit

Werk samen met je leerlingen toe naar een positief zelfbeeld

Wie ben ik? En wie ben jij? Hoe zie ik mijzelf? Hoe zie jij mij? Identiteit en imago zijn altijd al belangrijke thema’s voor opgroeiende jonge mensen geweest. Maar je eigen identiteit en uniciteit ontdekken was misschien nog nooit zo verwarrend als nu.

Hoe ontdek je jezelf in deze ‘maakbare’ wereld van social media, waar jongeren op instagram, snapchat en facebook dagelijks selfies en video’s delen in afwachting van zoveel mogelijk likes, hartjes en shares? En wie ben je als die likes, hartjes en shares misschien wel uitblijven?

Een identiteitscirkel is een segmentencirkel, waarin je de dingen die voor jou op dit moment belangrijk zijn op een simpele manier zichtbaar kan maken. Zo creëer je een unieke visuele weergave van je eigen identiteit.

De Identiteitscirkel is een uiterst creatieve en toegankelijke werkvorm waarmee je jouw leerlingen aan het denken zet over hun eigen identiteit èn waarmee je ze stimuleert om met elkaar in gesprek te gaan over hoe ze zichzelf en elkaar zien.

Identiteitscirkels

Leer jezelf en de ander kennen

Insert Image

In de cursus Identiteitscirkels leer je hoe je de identiteitscirkels in de klas kan inzetten om het bewustwordingsproces omtrent identiteit bij je leerlingen op gang te brengen, te begeleiden en bespreekbaar te maken. Bovendien is de Identiteitscirkel een mooi aanknopingspunt om je leerlingen onderscheid te leren maken tussen identiteit en imago. Deze methode biedt niet alleen een krachtig instrument om inzicht te vergroten, maar ook om lastige gesprekken over identiteit op een respectvolle en empathische wijze te voeren. Je leert strategieën om gevoelige onderwerpen aan te pakken en een veilige omgeving te creëren waarin leerlingen zich vrij voelen om gedachten, zorgen en persoonlijke ervaringen te delen.

Met de subsidie burgerschap nu gratis

Voor kinderen, jongeren en volwassenen

De cursus Identiteitscirkels is geschikt voor de onder- en bovenbouw van het PO, VO, MBO en HBO. Tevens leent deze werkvorm zich uitstekend voor gebruik op de naschoolse opvang of in het jongerenwerk. Voor elke leeftijd en voor elk niveau is er passend verdiepend materiaal.

Het Arena Model

De Identiteitscirkel is een belangrijk onderdeel van het Arena model van Jenny Wesly en Ido Abram. In de arena van het leren en het leven komen volgens dit model twee beelden samen: hoe jij jezelf ziet (identiteit) en hoe anderen jou zien (imago). Identiteit en imago vallen nooit precies samen en dat kan leiden tot frictie en conflict, maar ook tot dialoog en verdieping. Door je open te stellen voor elkaars belevingswereld en culturele achtergrond, wordt het verschil tussen identiteit en imago kleiner: je leert elkaar (en jezelf) dus beter kennen.

Spellen en opdrachten

In de cursus Identiteitscirkels leren we je daarom niet alleen om met jouw leerlingen identiteitscirkels te maken en zo hun eigen identiteit vorm te geven. Met behulp van allerlei begeleidende opdrachten en spelletjes laten we je ook zien hoe je jouw leerlingen uitnodigt tot een open gesprek, zodat ze zich oprecht leren verdiepen in de belevingswereld van anderen.

Identiteit en interculturele dialoog

Jongeren met een migratieachtergrond hebben vaak te kampen met een extra uitdaging in hun identiteitsvorming: ze moeten in verschillende werelden hun weg zien te vinden. Als reactie op deze maatschappelijke complexiteit zoeken ze soms bewuster naar het specifieke, naar de eigen identiteit.

Maar als een kind voelt dat er geen bruggen mogelijk zijn tussen de verschillende leefwerelden creëert dit spanningen. Jongeren gaan sommige (deel)identiteiten verstoppen of proberen ze te vergeten. Bovendien kan het gevoel nergens bij te horen leiden tot gevoelens van machteloosheid.

In de cursus Identiteitscirkels nemen we ook de tijd om in te gaan op de vaak complexe identiteit van jongeren met allochtone achtergrond. We laten docenten en opvoeders zien hoe we kinderen en jongeren kunnen helpen om te groeien naar een gezonde, positieve identiteit met ruimte voor al hun deelidentiteiten. Deze cursus is daarom ook uitermate geschikt voor medewerkers van jongerencentra en hulpverleners in de jeugdzorg.

Miriam Levy

Als jong meisje al wilde ik nieuwe dingen leren door ze zelf te ontdekken. Ik geloof dat “zelluf doen” zo ongeveer mijn eerste woordjes waren. Geen wonder dat ik op de Montessorischool terecht kwam. Eindeloos zat ik te spelen en voor dat ik erg in had kon ik rekenen met gekleurde kralen. Pas veel later, toen ik mijn vak maakte van het spelend leren, begreep ik pas hoe bijzonder dit is.

Op mijn 18e koos ik voor nieuwe inspiratie en avontuur en ik verhuisde naar het buitenland. Een jonge vrouw in een heet en dichtbevolkt land. Vaak vroeg ik me af: ”Wat doe ik eigenlijk hier?" Tot ik met een paar Nederlanders het plan opvatte om een lokale school speciaal voor Nederlanders op te richten. Met taallessen, een bibliotheek en natuurlijk de jaarlijkse sinterklaasviering. Dat is allemaal gelukt. Ik ben er wel trots op, dat ik mij mede-oprichter van de Nederlandse School mag noemen.

Het is niet altijd makkelijk om over identiteit te praten. Met de identiteitscirkels bieden we je een manier om spelenderwijs te ontdekken wie jij bent en wie de ander is. Ik leg je graag uit hoe je de identiteitscirkels gebruikt met jouw leerlingen of studenten!

Ervaringen van deelnemers

Maarten

Meester, groep 8

Jonge leerlingen aan het denken zetten over wie ze zijn

Ik had niet verwacht dat ik in 1 1/2 uur zoveel zou leren. Het enthousiasme van de trainer was uitzonderlijk

Fatima

Mentor, VMBO

Speciaal geschikt voor mentor lessen

Veel geleerd en dit ga ik zeker gebruiken in mijn mentor lessen!

Niels

Docent, MBO

De identiteit van je leerlingen en van jezelf

Ik had niet vewacht dat ik tijdens de training ook veel over mijzelf zou leren.

Spelend leren over je identiteit

De onderwerpen die in de training aan de orde komen

1

Wat is een Identiteitscirkel

In de training leer je wat identiteitscirkels zijn en hoe deze helpen om inzicht te krijgen in jouw identiteit en die van anderen. Je raakt bekend met de belangrijkste begrippen over identiteit.

2

Hoe maak je een Identiteitscirkel

In de training leer je hoe je identiteitscirkels maakt. Je hebt hier geen speciale materialen voor nodig, pen en papier is voldoende.  Tijdens het webinar ga je direct al aan het oefen

3

Hoe je workshops over identiteit geeft en leerlingen begeleidt in het bewustwordingsproces van hun eigen identiteit

We leren je hoe je een gestructureerd programma kunt geven over identiteit en imago. Deze programma's zijn geschikt voor leerlingen en studenten van alle leeftijden en niveaus.

4

Effectieve begeleiding van moeilijke gesprekken over identiteit

Met behulp van allerlei begeleidende opdrachten en spelletjes laten we je zien hoe je jouw leerlingen uitnodigt tot een open gesprek, zodat ze zich oprecht leren verdiepen in de belevingswereld van anderen

5

Identiteitsactiviteiten Verrijkt door AI

Met behulp van een verscheidenheid aan begeleidende opdrachten en interactieve spelletjes leer je hoe je je leerlingen kunt betrekken bij boeiende activiteiten die hen uitnodigen om oprechte inzichten te verkrijgen in elkaars belevingswereld. Daarnaast biedt onze AI-tool de mogelijkheid om op maat gemaakte activiteiten te creëren die nauw aansluiten bij de individuele behoeften van je leerlingen. Door deze op maat gemaakte benadering kun je diepgaande discussies over identiteit stimuleren en faciliteren, wat resulteert in een verhoogd begrip en een betekenisvolle dialoog.

6

Hoe je bij leerlingen de dialoog over identiteit stimuleert

Natuurlijk is het belangrijk om meer te leren en te voelen over je eigen identiteit. Maar het is minstens zo belangrijk om de identiteit van anderen te leren kennen. 

7

Hoe je leerlingen bewust maakt van de spanningsvelden tussen identiteit en imago

Door te leren over identiteit en imago begrijpen leerlingen en studenten beter het verschil tussen hoe jij jezelf ziet (identiteit) en hoe anderen jou zien (imago).

tools

Het leren gaat door na de training 


Bij Docentenbijscholing stop het leren niet na de fysieke training of webinar. Herhaling is immers de sleutel van elk leerproces. Daarom blijven we je inspireren met ideeën, video's, spellen en verhalen, tot ruim 10 weken na de training. Natuurlijk kun je je op elk moment uitschrijven, maar waarom zou je niet geïnspireerd willen blijven? 

Dit zeggen leerlingen over de identiteitscirkels

Jason

'We moesten een cirkel over ons zelf tekenen. Nu weet de meester beter wie ik ben.'

Malti

'Eindelijk iets leuks gedaan met de mentor les, en kon nog iets maken waarbij ik mijzelf kon uiten.'

Yena

'Een originele manier om na te denken over wie je bent.'

Esila

'Ik ben veel over mijzelf te weten gekomen, maar ook over mijn klasgenoten, omdat we elkaars cirkel ook moesten bekijken.'  

Extra bij de training

Natuurlijk krijg je ook bij dit programma een paar extra's. Na afloop van de training  blijven we je via mail en Facebook prokkelen met tips, nieuwe tools en interessant materiaal.

Besloten Facebook groep

In de Facebook groep wisselen deelnemers tips, ideeën en ervaringen uit. Deze Facebook groep is alleen voor deelnemers aan de training.

Tips en inspiratie mails

We blijven je mailen met tips, spellen en verhalen. Natuurlijk kun je je altijd afmelden maar wil je niet geïnspireerd blijven?

Digitale Leeromgeving

In de Digitale Leeromgeving vind je spellen over identiteit, Kletskaarten en meer. Ook na de training behoud je toegang tot de Digitale Leeromgeving.

Gratis met de Subsidieregeling Burgerschap

Aanvragen subsidie door onderwijsinstellingen

Onze trainers komen op school en trainen het team, gericht op blijvende impact.
Een, twee of drie trainingen, altijd op maat voor de school en het team.
Met de subsidieregeling Schurende Gesprekken voor scholen 100% gratis.

Maak een keuze uit een van de trainingen en programma's.
Belapp of mail gerust contact met ons op om te overleggen.

BIJ JOU OP SCHOOL

voor jouw docententeam 


informeer

naar de kosten


Met de subsidie burgerschap nu gratis

  • Fysiek bij jou op school of online
  • Op maat voor jouw school en team
  • Geschikt voor alle leeftijden en niveaus
  • Onderdeel van burgerschapsonderwijs
  • Teambuilding met verdieping!

Hier vind je deze training op de website van het Expertisepunt Burgerschap

Contact

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor informatie om een programma op maat voor je eigen school of team samen te stellen.


We spreken graag bij ons af, online per video of bij jou op school. Bel op 020 - 8943037l, app of mail om met ons te overleggen.

Gun je leerlingen dit inzicht

Begrijpen wie je bent is een ontdekkingsreis die je hele leven duurt. Jong geleerd is oud gedaan. Help je leerlingen en studenten om te ontdekken wie ze zijn en wie de ander is. Je geeft ze daar een groot kado mee. Wij helpen jou hier graag mee. Bel ons op 020-8943037, stuur een app of schrijf  je meteen in voor de training.

 Onze trainingslocatie

Al onze trainingen worden zowel op school als geheel online gegeven. Onze fysieke open inschrijving trainingen worden gegeven in Amsterdam, Antwerpen en Groningen.