Identiteitscirkels:
Laat leerlingen nadenken
over hun eigen identiteit
In de training Identiteitscirkels leer je hoe je de Identiteitscirkel in de klas kan inzetten om het bewustwordingsproces omtrent identiteit bij je leerlingen op gang te brengen, te begeleiden en bespreekbaar te maken.
Ik nodig je van harte uit om mee te doen!
Zet je leerlingen en studenten aan het denken over hun identiteit
Werk samen met je leerlingen toe naar een positief zelfbeeld
Wie ben ik? En wie ben jij? Hoe zie ik mijzelf? Hoe zie jij mij? Identiteit en imago zijn altijd al belangrijke thema’s voor opgroeiende jonge mensen geweest. Maar je eigen identiteit en uniciteit ontdekken was misschien nog nooit zo verwarrend als nu.
Hoe ontdek je jezelf in deze ‘maakbare’ wereld van social media, waar jongeren op instagram, snapchat en facebook dagelijks selfies en video’s delen in afwachting van zoveel mogelijk likes, hartjes en shares? En wie ben je als die likes, hartjes en shares misschien wel uitblijven?
Een identiteitscirkel is een segmentencirkel, waarin je de dingen die voor jou op dit moment belangrijk zijn op een simpele manier zichtbaar kan maken. Zo creëer je een unieke visuele weergave van je eigen identiteit.
De Identiteitscirkel is een uiterst creatieve en toegankelijke werkvorm waarmee je jouw leerlingen aan het denken zet over hun eigen identiteit èn waarmee je ze stimuleert om met elkaar in gesprek te gaan over hoe ze zichzelf en elkaar zien.
Identiteitscirkels
Leer jezelf en de ander kennen
In de cursus Identiteitscirkels leer je hoe je de identiteitscirkels in de klas kan inzetten om het bewustwordingsproces omtrent identiteit bij je leerlingen op gang te brengen, te begeleiden en bespreekbaar te maken. Bovendien is de Identiteitscirkel een mooi aanknopingspunt om je leerlingen onderscheid te leren maken tussen identiteit en imago.
Voor kinderen, jongeren en volwassenen
De cursus Identiteitscirkels is geschikt voor de onder- en bovenbouw van het PO, VO, MBO en HBO. Tevens leent deze werkvorm zich uitstekend voor gebruik op de naschoolse opvang of in het jongerenwerk. Voor elke leeftijd en voor elk niveau is er passend verdiepend materiaal.
Het Arena Model
De Identiteitscirkel is een belangrijk onderdeel van het Arena model van Jenny Wesly en Ido Abram. In de arena van het leren en het leven komen volgens dit model twee beelden samen: hoe jij jezelf ziet (identiteit) en hoe anderen jou zien (imago). Identiteit en imago vallen nooit precies samen en dat kan leiden tot frictie en conflict, maar ook tot dialoog en verdieping. Door je open te stellen voor elkaars belevingswereld en culturele achtergrond, wordt het verschil tussen identiteit en imago kleiner: je leert elkaar (en jezelf) dus beter kennen.
Spellen en opdrachten
In de cursus Identiteitscirkels leren we je daarom niet alleen om met jouw leerlingen identiteitscirkels te maken en zo hun eigen identiteit vorm te geven. Met behulp van allerlei begeleidende opdrachten en spelletjes laten we je ook zien hoe je jouw leerlingen uitnodigt tot een open gesprek, zodat ze zich oprecht leren verdiepen in de belevingswereld van anderen.
Identiteit en interculturele dialoog
Jongeren met een migratieachtergrond hebben vaak te kampen met een extra uitdaging in hun identiteitsvorming: ze moeten in verschillende werelden hun weg zien te vinden. Als reactie op deze maatschappelijke complexiteit zoeken ze soms bewuster naar het specifieke, naar de eigen identiteit.
Maar als een kind voelt dat er geen bruggen mogelijk zijn tussen de verschillende leefwerelden creëert dit spanningen. Jongeren gaan sommige (deel)identiteiten verstoppen of proberen ze te vergeten. Bovendien kan het gevoel nergens bij te horen leiden tot gevoelens van machteloosheid.
In de cursus Identiteitscirkels nemen we ook de tijd om in te gaan op de vaak complexe identiteit van jongeren met allochtone achtergrond. We laten docenten en opvoeders zien hoe we kinderen en jongeren kunnen helpen om te groeien naar een gezonde, positieve identiteit met ruimte voor al hun deelidentiteiten. Deze cursus is daarom ook uitermate geschikt voor medewerkers van jongerencentra en hulpverleners in de jeugdzorg.
Miriam Levy
Als jong meisje al wilde ik nieuwe dingen leren door ze zelf te ontdekken. Ik geloof dat “zelluf doen” zo ongeveer mijn eerste woordjes waren. Geen wonder dat ik op de Montessorischool terecht kwam. Eindeloos zat ik te spelen en voor dat ik erg in had kon ik rekenen met gekleurde kralen. Pas veel later, toen ik mijn vak maakte van het spelend leren, begreep ik pas hoe bijzonder dit is.
Op mijn 18e koos ik voor nieuwe inspiratie en avontuur en ik verhuisde naar het buitenland. Een jonge vrouw in een heet en dichtbevolkt land. Vaak vroeg ik me af: ”Wat doe ik eigenlijk hier?" Tot ik met een paar Nederlanders het plan opvatte om een lokale school speciaal voor Nederlanders op te richten. Met taallessen, een bibliotheek en natuurlijk de jaarlijkse sinterklaasviering. Dat is allemaal gelukt. Ik ben er wel trots op, dat ik mij mede-oprichter van de Nederlandse School mag noemen.
Het is niet altijd makkelijk om over identiteit te praten. Met de identiteitscirkels bieden we je een manier om spelenderwijs te ontdekken wie jij bent en wie de ander is. Ik leg je graag uit hoe je de identiteitscirkels gebruikt met jouw leerlingen of studenten!
Ervaringen van deelnemers
Maarten
Meester, groep 8
Jonge leerlingen aan het denken zetten over wie ze zijn
Ik had niet verwacht dat ik in 1 1/2 uur zoveel zou leren. Het enthousiasme van de trainer was uitzonderlijk
Fatima
Mentor, VMBO
Speciaal geschikt voor mentor lessen
Veel geleerd en dit ga ik zeker gebruiken in mijn mentor lessen!
Niels
Docent, MBO
De identiteit van je leerlingen en van jezelf
Ik had niet vewacht dat ik tijdens de training ook veel over mijzelf zou leren.
Spelend leren over je identiteit
De onderwerpen die in de training aan de orde komen
tools
Het leren gaat door na de training
Bij Docentenbijscholing stop het leren niet na de fysieke training of webinar. Herhaling is immers de sleutel van elk leerproces. Daarom blijven we je inspireren met ideeën, video's, spellen en verhalen, tot ruim 10 weken na de training. Natuurlijk kun je je op elk moment uitschrijven, maar waarom zou je niet geïnspireerd willen blijven?
Dit zeggen leerlingen over de identiteitscirkels
Jason
'We moesten een cirkel over ons zelf tekenen. Nu weet de meester beter wie ik ben.'
Malti
'Eindelijk iets leuks gedaan met de mentor les, en kon nog iets maken waarbij ik mijzelf kon uiten.'
Yena
'Een originele manier om na te denken over wie je bent.'
Esila
'Ik ben veel over mijzelf te weten gekomen, maar ook over mijn klasgenoten, omdat we elkaars cirkel ook moesten bekijken.'
Extra bij de training
Natuurlijk krijg je ook bij dit programma een paar extra's. Na afloop van de training blijven we je via mail en Facebook prokkelen met tips, nieuwe tools en interessant materiaal.
Besloten Facebook groep
In de Facebook groep wisselen deelnemers tips, ideeën en ervaringen uit. Deze Facebook groep is alleen voor deelnemers aan de training.
Tips en inspiratie mails
We blijven je mailen met tips, spellen en verhalen. Natuurlijk kun je je altijd afmelden maar wil je niet geïnspireerd blijven?
Digitale Leeromgeving
In de Digitale Leeromgeving vind je spellen over identiteit, Kletskaarten en meer. Ook na de training behoud je toegang tot de Digitale Leeromgeving.
Doe zelf mee of train met het hele team
Je kunt deze training volgen met een online webinar of meedoen aan de fysieke variant bij jou op school. De open inschrijving trainingen worden vrijwel wekelijks gegeven.
Individuele deelname
live online
€95,-
bij jou op school
voor jouw docententeam
informeer
naar de kosten
De kosten te financieren vanuit het NPO
Deze programma's vallen onder de binnen het Nationaal Programma Onderwijs aangewezen interventies waar geld voor beschikbaar is. De door de overheid opgestelde menukaart biedt interventies die in internationaal onderzoek effectief zijn gebleken. In Nederland zijn ze kansrijk bij de aanpak van corona vertragingen in alle onderwijssoorten: PO, VO en MO. Onze kant en klare subsidie-templates helpen je om de programma's direct te verwerken in het actieplan van jouw school. Neem contact met ons op om een programma op maat te bespreken.
In samenwerking met Docentenbijscholing kun je de programma’s financieren vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Daarbij is het tevens mogelijk om de benodigde hardware zoals laptops, robots, drones, VR-brillen, 3D printers etc. aan te schaffen. Onze programma’s zijn kant en klaar, dus inclusief enthousiaste instructeurs, de benodigde hardware en lesplannen gebaseerd op spelend leren en samenwerking. Elk programma wordt op maat gemaakt, aangepast aan de leerdoelen van de school en het niveau van de leerlingen.
Onze programma’s zijn geschikt voor PO, VO, MO, inclusief speciaal en praktijkonderwijs. Om je te helpen hebben we direct te gebruiken subsidie-template gemaakt om onze programma’s te verwerken in het actieplan van jouw school.
De programma’s van de Programmeerclub vallen onder de doelgebieden A, D en F van de menukaart van het Ministerie van OCW
.D. Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen
De programma’s van Docentenbijscholing op het gebied van spelend leren, persoonlijke talentontwikkeling en techniek helpen bij het ontwikkelen van metacognitie en zelfregulerend leren. Samenwerking en de ruimte geven aan elkaars talenten staat altijd centraal. De programma’s zijn ook een uitstekend voorbeeld van onderzoekend- en ontwerpend leren.
F. Faciliteiten en randvoorwaarden
Deze categorie is uitsluitend randvoorwaardelijk/ondersteunend in te zetten samen met interventies onder A-E. Het is dus mogelijk om binnen het programma de benodigde hardware zoals laptops, robots, drones, VR-brillen, 3D printers etc. aan te schaffen doch altijd gekoppeld aan de uitvoering van een programma op school.
Tevens mogelijk in combinatie met programma's van de Programmeerclub
Onze zusterorganisatie de Programmeerclub verzorgt complete techniek programma's op PO, MO en VO scholen op basis van spelend leren. We helpen scholen met met de bèta, wetenschap en techniek invulling van hun onderwijs. Behalve het verzorgen van onderwijs door onze eigen instructeurs trainen we docenten om meer met techniek te doen. Het opdoen van technische kennis gecombineerd met het leren van sociale vaardigheden staat centraal. Neem contact op om een programma op maat voor jouw school te bespreken: www.programmeerclub.com
contact
Je kunt altijd contact met ons opnemen voor informatie of om een programma op maat voor je eigen school of team samen te stellen.
We spreken graag bij ons af, online per video of bij jou op school. Bel ons op 020-8943037, stuur een app of verstuur je bericht via het formulier.
Gun je leerlingen dit inzicht
Begrijpen wie je bent is een ontdekkingsreis die je hele leven duurt. Jong geleerd is oud gedaan. Help je leerlingen en studenten om te ontdekken wie ze zijn en wie de ander is. Je geeft ze daar een groot kado mee. Wij helpen jou hier graag mee. Bel ons op 020-8943037, stuur een app of schrijf je meteen in voor de training.
Onze trainingslocatie
Al onze trainingen worden zowel op school als geheel online gegeven. Onze fysieke open inschrijving trainingen worden gegeven in Amsterdam, Antwerpen en Groningen.