Masterclass Culturele identiteit
en Identiteitscirkels

Wie ben ik? En wie ben jij? Hoe zie ik mijzelf? Hoe zie jij mij? Identiteit en imago zijn altijd al belangrijke thema’s voor opgroeiende jonge mensen geweest. Maar je eigen identiteit en uniciteit ontdekken was misschien nog nooit zo verwarrend als nu. Hoe ontdek je jezelf in deze ‘maakbare’ wereld van social media, waar jongeren op instagram, snapchat en facebook dagelijks selfies en video’s delen in afwachting van zoveel mogelijk likes, hartjes en shares? En wie ben je als die likes, hartjes en shares misschien wel uitblijven?

Een identiteitscirkel is een segmentencirkel, waarin je de dingen die voor jou op dit moment belangrijk zijn op een simpele manier zichtbaar kan maken. Zo creëer je een unieke visuele weergave van je eigen identiteit. De Identiteitscirkel is een uiterst creatieve en toegankelijke werkvorm waarmee je jouw leerlingen aan het denken zet over hun eigen identiteit én waarmee je ze stimuleert om met elkaar in gesprek te gaan over hoe ze zichzelf en elkaar zien.

In de masterclass Culturele identiteit en Identiteitscirkels leer je hoe je de Identiteitscirkel op school en in de klas kunt inzetten om het bewustwordingsproces omtrent identiteit bij je leerlingen op gang te brengen, te begeleiden en bespreekbaar te maken. Bovendien is de Identiteitscirkel een mooi aanknopingspunt om je leerlingen onderscheid te leren maken tussen identiteit en imago.

De masterclass is geschikt voor de onder- en bovenbouw van het PO, VO, MBO en HBO. Tevens leent deze werkvorm zich uitstekend voor gebruik op de naschoolse opvang of in het jongerenwerk. Voor elke leeftijd en voor elk niveau is er passend verdiepend materiaal.

Methodiek

De Identiteitscirkel is een belangrijk onderdeel van het Arena model van Jenny Wesly en Ido Abram. In de arena van het leren en het leven komen volgens dit model twee beelden samen: hoe jij jezelf ziet (identiteit) en hoe anderen jou zien (imago). Identiteit en imago vallen nooit precies samen en dat kan leiden tot frictie en conflict, maar ook tot dialoog en verdieping. Door je open te stellen voor elkaars belevingswereld en culturele achtergrond, wordt het verschil tussen identiteit en imago kleiner: je leert elkaar (en jezelf) dus beter kennen.

In de masterclass Culturele identiteit en Identiteitscirkels leren we je daarom niet alleen om met jouw leerlingen identiteitscirkels te maken en zo hun eigen identiteit vorm te geven. Met behulp van allerlei begeleidende opdrachten en spelletjes laten we je ook zien hoe je jouw leerlingen uitnodigt tot een open gesprek, zodat ze zich oprecht leren verdiepen in de belevingswereld van anderen.

Identiteit en interculturele dialoog

Jongeren met een migratieachtergrond hebben vaak te kampen met een extra uitdaging in hun identiteitsvorming: ze moeten in verschillende werelden hun weg zien te vinden. Als reactie op deze maatschappelijke complexiteit zoeken ze soms bewuster naar het specifieke, naar de eigen identiteit.

Maar als een kind voelt dat er geen bruggen mogelijk zijn tussen de verschillende leefwerelden creëert dit spanningen. Jongeren gaan sommige (deel)identiteiten verstoppen of proberen ze te vergeten. Bovendien kan het gevoel nergens bij te horen leiden tot gevoelens van machteloosheid.

Dit is één van de problemen die we zien bij geradicaliseerde jongeren: omdat jongeren zich niet erkend voelen in hun andere deelidentiteiten kunnen ze zich gaan vastklampen aan één dimensie van hun identiteit, bijvoorbeeld religie.

In de masterclass Culturele identiteit en Identiteitscirkels nemen we ook de tijd om in te gaan op de vaak complexe identiteit van jongeren met allochtone achtergrond. We laten docenten en opvoeders zien hoe we kinderen en jongeren kunnen helpen om te groeien naar een gezonde, positieve identiteit met ruimte voor al hun deelidentiteiten. Deze masterclass is ook uitstekend geschikt voor directeuren en bestuurders die schoolbreed een programma over identiteit willen implementeren.

Doel van de masterclass

Tijdens de masterclass leer je:

  • hoe je Identiteitscirkels maakt en kan gebruiken in de klas;
  • hoe je workshops over identiteit geeft en leerlingen begeleidt in het bewustwordingsproces van hun eigen identiteit;
  • welke spellen en activiteiten je kunt gebruiken om dit proces te verdiepen;
  • hoe je bij leerlingen de dialoog over identiteit stimuleert;
  • hoe je leerlingen bewust maakt van de spanningsvelden tussen identiteit en imago.

Informatie

Zou jij met je school of klas aan de slag willen gaan met het onderwerp identiteit en de Identiteitscirkel? Nu bieden we je een speciale masterclass om te leren hoe je dat aanpakt. Volg de online training en doe daarna de praktijkopdracht bij jou op school. Daarna komen we nog een keer online bij elkaar om de ervaringen te evalueren.

Masterclass

Training, praktijkopdracht en evaluatie

Ideaal voor implementatie in de klas of schoolbreed.
Voor docenten, directeuren en bestuurders


  • Deelnemers beschikken over de benodigde kennis om de Identiteitscirkel te gebruiken.
  • Deelnemers leren om een programma over culturele identiteit te implementeren
  • Meer openheid en begrip, en dus betere communicatie binnen het docententeam. 

               Masterclass                                                                   woensdag   9 juni van 15.30 - 17.30 uur
               2e online evaluatie praktijkopdracht         woensdag   16 juni van 15.30 - 16.30 uur

Jouw investering bedraagt in totaal 4 uur en 235 euro

Het leren stopt niet na de masterclass

Als jij dat wilt blijven we je na de masterclass inspireren en motiveren om verder te gaan met het onderwerp culturele identiteit en de Identiteitscirkels. We sturen nieuwe spellen, lesideeën, video’s, oefeningen en handige tips, die je via de mail ontvangt. Dit materiaal is exclusief voor deelnemers en wordt aangepast aan jouw persoonlijke behoefte. Zo kan je alle nieuwe kennis daadwerkelijk in de praktijk brengen.

3 redenen om de masterclass Culturele identiteit en Identiteitscirkels te volgen

  • De cursus wordt gegeven door onze eigen toegewijde trainers. 
  • Onze aanpak is inclusief: training, materiaal en verdere informatie en inspiratie na de training.
  • Bij onze trainingen leer je door het te doen. Je leert nieuwe vaardigheden die je direct in je eigen lessen kunt toepassen.

Contact

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor informatie over onze cursussen of om een programma op maat voor je eigen school samen te stellen. Een afspraak maken bij jou op school is ook mogelijk. Kies een manier om contact met ons op te nemen die bij jou past!

Bel

020-8943037

Skype

Docentenbijscholing

Contactformulier

Je kunt op kantooruren meestal met ons chatten, open de chat in de rechter benedenhoek van deze pagina. Je kunt ook een vraag achterlaten in de commentaren hieronder. Het antwoord op je vraag in de commentaren ontvang je ook per mail.