Bekijk de voorbeeld STASsen
IK BEN DE ENIGE DIE…
STAS om kennis te maken met elkaar
Duur: 5 - 10 minuten
Benodigdheden: -
Voorbereiding: Beschrijf de post-its met een persoon/ding/gebeurtenis die te maken heeft met geleerde stof uit de les.
Verloop van de STAS: 1. Laat een leerling opstaan en de volgende zin aanvullen: “Ik ben de enige die…” Bijvoorbeeld: “Ik ben de enige die twee honden heeft”.
2. Alle leerlingen die ook twee honden hebben, gaan nu ook staan.
3. Herhaal dit met zoveel mogelijk verschillende uitspraken en leerlingen.
Tips en variatie: Leuk om over na te praten: vaak kom je erachter dat je veel meer gemeen hebt met iemand dan je denkt.
WIE BEN IK?
Duur: 10 - 15 minuten
Benodigdheden: Post-it voor elke deelnemer
Voorbereiding: Beschrijf de post-its met een persoon/ding/gebeurtenis die te maken heeft met geleerde stof uit de les.
Verloop van de STAS: Verdeel de deelnemers in paren en plak bij iedereen een post-it op het voorhoofd zonder dat diegene ziet wat er op staat.
De leerlingen moeten er nu achter zien te komen wie ze zijn door vragen aan de ander te stellen. Deze vragen mogen alleen met ja of nee beantwoord worden.
Tips en variatie: Voorbeelden voor personen/dingen/gebeurtenissen: maatschappijleer - de naam van een lijsttrekker; biologie - een naam van een zoogdier; aardrijkskunde - naam van een stad in Europa; geschiedenis - de Koude Oorlog, etcetera.
STANDBEELD
STAS over identiteit en verbinding
Duur: 10 - 15 minuten
Benodigdheden: -
Voorbereiding: Beschrijf de post-its met een persoon/ding/gebeurtenis die te maken heeft met geleerde stof uit de les.
Verloop van de STAS: 2. Laat je leerlingen een bijvoeglijk naamwoord bedenken dat begint met de beginletter van hun naam. Bijvoorbeeld: Stoere Simon. Ze moeten dit voor zichzelf doen, dus niet hardop denken of overleggen!
2. Laat elke leerling dit bijvoeglijk naamwoord uitbeelden als een standbeeld. De rest moet raden welk bijvoeglijk naamwoord de leerling heeft gekozen.