STAS in de Klas:

STimulerende Activerende Spellen om je leerlingen makkelijk en snel frisse leer energie te geven!

Een STAS in de Klas is een STimulerend Activerend Spel dat je makkelijk en snel in de klas kunt spelen. Een STAS duurt 5 tot 10 minuten en is bedoeld om leerlingen frisse leerenergie te geven en verbinding met elkaar te laten voelen. Er zijn ook STASsen die wat langer kunnen duren en als activerende werkvorm zijn bedoeld om jouw leerlingen de stof actief te laten oefenen en verwerken.

Docenten komen naar onze training STAS in de Klas om binnen korte tijd te leren hoe ze STASsen in de klas kunnen spelen. De training is vooral praktisch en niet theoretisch. Dat past heel goed bij onze eigen visie op eigentijds onderwijs. Wij zijn namelijk dol op activerend leren. Leerlingen die actief bezig zijn om kennis te verwerven, elkaar in de ogen kijken en samenwerken, eigen en andermans vaardigheden ontdekken: welkom in de 21e eeuw!
Ik nodig je van harte uit om mee te doen!

Stas in de klsa

Herken jij dit:

  • Leerlingen die verveeld het klaslokaal binnenkomen;
  • Leerlingen die er met hun aandacht niet bij zijn;
  • Leerlingen die vol met energie zitten maar deze energie niet kwijt kunnen.

Met STAS in de Klas geef je je leerlingen in 5 - 10 minuten een stoot frisse leer energie!

Wat is STAS precies

STAS is een STimulerend Activerend Spel. Stel je voor dat je je lessen een stuk boeiender kunt maken. Dat je leerlingen gedurende de hele les meer betrokken zijn. Dat leerlingen vol verlangen uitkijken naar jouw les.

Of je nu juf of leraar bent in het basisonderwijs of docent op het VO of MO, STAS in de Klas werkt voor iedereen! Zelfs binnen het HBO of op de universiteit zijn de spellen van STAS in de Klas uitstekend in te zetten. En het mooiste is, iedere docent of trainer kan ermee werken! Je hoeft er geen speciale aanleg voor te hebben of van spelletjes te houden.

Er bestaan verschillende soorten STASsen:

  • Er bestaan verschillende soorten STASsen:
  • STASsen ter introductie en kennismaking bij een nieuwe groep of klas
  • STASsen om de energie te verfrissen
  • STASsen ter introductie van een inhoudelijk leeronderwerp
  • STASsen die gaan over identiteit en verbinding
  • STASsen die leerlingen stimuleren om samen te werken
  • STASsen die leerlingen helpen bij het verwerken en oefenen van kennis

STASsen zijn ook wel bekend als activerende werkvormen en energizers. Wij hebben er onze eigen draai aan gegeven en er voor gezorgd dat werkelijk iedere docent STAS in de Klas met succes kan inzetten! Onze STASsen kennen een maximale voorbereiding van 15 minuten. Voor veel STASsen heb je niet eens voorbereiding nodig. Je hebt geen speciaal materiaal nodig voor STAS in de Klas, soms een bal, touw of papier. Wil je graag een paar voorbeelden zien? KLIK HIER voor een paar STASsen die je direct in de klas kunt gebruiken.

STAS in de Klas

Samen spelen in de klas

Insert Image

Tijdens de training leer je:

  • hoe STAS in de Klas jouw manier van lesgeven blijvend positief kan beïnvloeden;
  • hoe je een STAS in de Klas spel uitkiest, opzet en in goede banen leidt;
  • hoe je je leerlingen met behulp van STAS in de Klas met plezier kennis laat verwerken;
  • hoe je STAS in de Klas gebruikt om je leerlingen met elkaar te verbinden;
  • hoe STAS in de Klas helpt bij het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden als samenwerking en leiderschap.

Spannende STASsen voor elke doelgroep

Tijdens de training leer je veel verschillende STASsen. Geen theorie, maar gewoon door ze samen te spelen. Er zijn spellen voor elke leeftijd en niveau. 

Spelend leren 

Een Escape Room spel heeft altijd een onderwerp en maakt vaak deel uit van een groter leerproces. Zo kun je spellen maken over Internetveiligheid, de Franse Revolutie of Engelse werkwoorden. Het spel vormt een super gave introductie over een onderwerp. Of juist een toffe afsluiting en formatieve toetsing! 

Materiaal

Het materiaal behorende bij de training bestaat uit spelbeschrijvingen, kaartensets, online tools en activiteiten die je direct in de klas kunt toepassen. In de besloten Facebookgroep kun je kennis en ervaring uitwisselen met andere docenten die ook met STAS in de Klas aan de slag zijn gegaan.

Het leren stopt niet na de training

Als jij dat wilt blijven we je na de training inspireren en motiveren om verder te gaan met STAS in de Klas. Via de speciale Whatsapp-groep sturen we je ideeën voor nieuwe STASsen en handige tips. Dit materiaal is exclusief voor cursisten. Wees niet bezorgd, dit is een groep waar alleen wij kunnen posten. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een eindeloze stroom aan berichten.

Naf

Naf Hershler is educator en ondernemer met een missie: het actief toepassen van informeel leren. Naf heeft er mede voor gezorgd dat het idee van informeel leren in Nederland en België handen en voeten krijgt. Hij is oprichter van Eduplaying, een bedrijf dat interactieve en ‘human-powered’ speeltoestellen produceert. Naf Hershler is ook oprichter en eigenaar van 2050 Publishers en van Docentenbijscholing. Als mede-oprichter is van de Programmeerclub inspireert hij ook leerlingen om zich meer te ontwikkelen op het gebied van techniek.

'Als kind al was ik bezig met spelletjes ontwerpen. Terwijl andere kinderen vooral spelletjes speelden, was ik het jongetje dat ze maakte. En daar ben ik altijd mee doorgegaan. Dat kleine jongetje dat zo enthousiast kan zijn over een puzzel, over een raadsel in het zand… dat ben ik nog steeds. Ik ben zelf een prachtig voorbeeld van de voordelen van informeel leren. Ik denk dat ik zelf het meeste geleerd heb van het spelen van zelfbedachte spelletjes, van filmpjes maken met een oude camera, en van het doen van experimenten waarvan een deel natuurlijk mislukte. Dat dat óók leren was, dat realiseerde ik me pas veel later, toen ik van informeel leren mijn vak maakte.'

Spelend leren is onze passie. We helpen je graag om jouw leerlingen ook een voorsprong te geven.Bel ons op 020-8943037, stuur een app of schrijf  je meteen in voor de training.

Ervaringen van deelnemers

Paul

Meester, groep zeven

Leer energie

Sinds ik STAS in de Klas gebruik is de leer energie in mijn klas aanzienlijk verbeterd. s'Ochtends speel ik altijd een STAS om de leerlingen wakker te laten worden. Wanneer de aandacht en concentratie in de loop van de dag naar beneden zakt speel ik vaak een STAS om de leerlingen weer wat nieuwe energie te geven. Het werkt als een tierelier!

Ineke

Docent Aardrijkskunde

Ook pubers houden van spellen

Voordat ik meedeed aan de training was ik sceptisch. Ik geef les aan 5 en 6 VWO. Welke puber heeft nou zin om spelletjes te spelen? Ik moest dus echt een drempel over om met STAS te beginnen. Het resultaat heeft me verbaasd. Bij elke les zijn de leerlingen vol afwachting van de STAS. Wanneer ik het een keer oversla zijn ze verontwaardigd! Ik geef nog steeds les op de oude manier, maar STAS in de Klas heeft mijn lessen zeker verbeterd.

Markijke 

Docent HBO Business

Enthousiaste studenten

Ik was op zoek naar activerende werkvormen om met m'n studenten te kunnen doen. STAS in de Klas heeft m'n verwachtingen overtroffen. Eerst dacht ik dat de training alleen ging over spelletjes en energizers maar ik heb veel originele werkvormen geleerd die ik nu met succes toepas binnen m'n werkgroepen.

De digitale leeromgeving blijf je ook na de training gebruiken 

Om snel en makkelijk te escaperooms te maken gebruiken we een aantal verschillende tools en programma's. In de digitale leeromgeving die bij de training hoort vind je spelbeschrijvingen, video's en ander materiaal dat je helpt om steeds nieuwe STAS spellen met je leerlingen of studenten te spelen. Ook na de training blijf je toegang houden tot de digitale leeromgeving. Je gaat hier voor jaren plezier aan beleven.

Dit zeggen leerlingen over STAS in de klas

Zoë

'Ik vind het lastig om mij te concentreren op school. Sinds we STAS in de klas doen gaat het gelukkig wat beter.'

Finn

'De meester zei laatst dat we STAS in de klas gingen doen, ik wist niet wat dat was, maar toen we eenmaal waren begonnen vond ik het erg leuk om STASsen te doen.'

Sven

'Door STAS in de klas te doen vind ik leren weer leuk, even iets anders doen op een drukke schooldag is echt heel fijn.'

IVO

'Sinds we STAS in de klas doen vind ik de lessen veel leuker geworden.'  

Extra bij de training

Natuurlijk krijg je ook bij dit programma een paar extra's. Na afloop van de training  blijven we je via mail en Facebook prikkelen met tips, nieuwe tools en interessant materiaal.

Besloten Facebook groep

In de besloten Facebook groep wisselen deelnemers tips, ideeën en spellen uit. Gooi je vraag in de groep en ontvang input van collega's.

Tips en Tricks mails

We blijven je mailen met tips, inspiratie en nieuwe spellen. Natuurlijk kun je je altijd afmelden maar wil je niet geïnspireerd blijven?

Digitale Leeromgeving

In de Digitale Leeromgeving vind je o.a. extra instructiefilmpjes, tools en STASsen. Ook na de training behoudt je toegang.

Doe zelf mee of train met het hele team

Je kunt deze training volgen met een online webinar of meedoen aan de fysieke variant bij jou op school. De open inschrijving trainingen worden vrijwel wekelijks gegeven. 

Individuele deelname

fysiek op locatie



€ 155,-  € 135,-

  • Deelname aan de training 
  • Toegang tot de Digitale Leeromgeving
  • Mail abo met tips, spellen en materialen
  • Geen voorkennis nodig, iedereen kan het
  • Kies een datum die jou uitkomt, ook in de vakantie
bij jou op school

voor jouw docententeam


informeer

naar de kosten

  • Fysiek bij jou op school
  • Op maat voor jouw school en team
  • Ook geschikt voor digibeten
  • Training en teambuilding in een
  • Krijg de school aan het spelen!

De kosten te financieren vanuit het NPO

Deze programma's vallen onder de binnen het Nationaal Programma Onderwijs aangewezen interventies waar geld voor beschikbaar is. De door de overheid opgestelde menukaart biedt interventies die in internationaal onderzoek effectief zijn gebleken. In Nederland zijn ze kansrijk bij de aanpak van corona vertragingen in alle onderwijssoorten: PO, VO en MO. Onze kant en klare subsidie-templates helpen je om de programma's direct te verwerken in het actieplan van jouw school. Neem contact met ons op om een programma op maat te bespreken.

Meer over financiering vanuit het Nationaal Programma Onderwijs

In samenwerking met Docentenbijscholing kun je de programma’s financieren vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Daarbij is het tevens mogelijk om de benodigde hardware zoals laptops, robots, drones, VR-brillen, 3D printers etc. aan te schaffen. Onze programma’s zijn kant en klaar, dus inclusief enthousiaste instructeurs, de benodigde hardware en lesplannen gebaseerd op spelend leren en samenwerking. Elk programma wordt op maat gemaakt, aangepast aan de leerdoelen van de school en het niveau van de leerlingen.

Onze programma’s zijn geschikt voor PO, VO, MO, inclusief speciaal en praktijkonderwijs. Om je te helpen hebben we direct te gebruiken subsidie-template gemaakt om onze programma’s te verwerken in het actieplan van jouw school.

De programma’s van de Programmeerclub vallen onder de doelgebieden A, D en F van de menukaart van het Ministerie van OCW

.D. Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen
De programma’s van Docentenbijscholing op het gebied van spelend leren, persoonlijke talentontwikkeling en techniek helpen bij het ontwikkelen van metacognitie en zelfregulerend leren. Samenwerking en de ruimte geven aan elkaars talenten staat altijd centraal. De programma’s zijn ook een uitstekend voorbeeld van onderzoekend- en ontwerpend leren.

F. Faciliteiten en randvoorwaarden
Deze categorie is uitsluitend randvoorwaardelijk/ondersteunend in te zetten samen met interventies onder A-E. Het is dus mogelijk om binnen het programma de benodigde hardware zoals laptops, robots, drones, VR-brillen, 3D printers etc. aan te schaffen doch altijd gekoppeld aan de uitvoering van een programma op school. 

Tevens mogelijk in combinatie met programma's van de Programmeerclub
Onze zusterorganisatie de Programmeerclub verzorgt complete techniek programma's op PO, MO en VO scholen op basis van spelend leren. We helpen scholen met met de bèta, wetenschap en techniek invulling van hun onderwijs. Behalve het verzorgen van onderwijs door onze eigen instructeurs trainen we docenten om meer met techniek te doen. Het opdoen van technische kennis gecombineerd met het leren van sociale vaardigheden staat centraal. Neem contact op om een programma op maat voor jouw school te bespreken:
www.programmeerclub.com

Contact

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor informatie om een programma op maat voor je eigen school of team samen te stellen.


We spreken graag bij ons af, online per video of bij jou op school. Bel op 020 - 8943037l, app of mail om met ons te overleggen.

Spelend leren

Wanneer je eenmaal aan de slag gaat met spelend leren zul je merken dat de leerprestaties van je leerlingen er op vooruit gaan. Mensen van alle leeftijden houden van samen spelen. De Digitale Escape Room is een geweldige introductie in de wereld van spelend leren, voor jonge en oudere leerlingen en studenten. Doe mee, ik laat je precies zien hoe het moet.

 Onze trainingslocatie

Al onze trainingen worden zowel op school als geheel online gegeven. Onze fysieke open inschrijving trainingen worden gegeven in Amsterdam, Antwerpen en Groningen.

Veel gestelde vragen

1

Hoeveel tijd heb je nodig om een STAS te spelen?

Het spelen van een STAS kost weinig tijd, in slechts 5 - 10 minuten heb je je leerlingen weer een hoop frisse leerenergie gegeven. Er zijn ook STASsen die wat langer duren, of zelfs een heel lesuur; bijvoorbeeld wanneer je kiest voor een STAS die leerlingen helpt om de opgedane kennis intensief te oefenen en te verwerken.

2

Heb  je speciaal materiaal nodig om een STAS te kunnen spelen?

Voor het spelen van een STAS heb je geen speciaal materiaal nodig. Soms gebruik je een bal, een touwtje of papier en stiften. Voor veel STASsen heb je helemaal niets nodig.

3

Hoeveel voorbereidingstijd kosten STASsen?

Veel STASsen hebben geen voorbereiding nodig, behalve dat je weet hoe je de STAS speelt. Voor andere STASsen heb je 5 - 10 minuten voorbereidingstijd nodig. 

4

Voor welke leeftijden is STAS in de Klas geschikt?

STASsen zijn geschikt voor elke leeftijd, van peuters tot volwassenen. STASsen worden gebruikt in het basisonderwijs, VO, MO, HBO en de universiteit. Ook veel trainers gebruiken STASsen bij trainingen van professionals binnen bedrijven!

Scholen die met ons werken

Scholen ontvangen ons graag. We hebben heel veel docenten kunnen ondersteunen in hun zoektocht naar andere en actievere vormen van onderwijs. Hieronder een kleine selectie van de honderden PO, VO en MO scholen en instellingen waar we mee samenwerken.