Escaperoom-spellen in de klas dragen bij aan het verbeteren van het onderwijs, maar zijn vooral ook leuk en uitdagend voor je leerlingen. Een perfect voorbeeld van spelend leren, of de iets modernere benaming: gamification. Het oplossen van uitdagende puzzels in een boeiend verhaal, het werkt motiverend, activerend en creëert meer betrokkenheid. Maar, hoe werkt ‘escape the classroom’ en wat zijn de voordelen ervan? En op welke manier verbeteren ze het onderwijs? Je leest het in dit artikel.
Wat is ‘escape the classroom’?
Escape the classroom is een puzzelreeks met een spannend verhaal. Het doel voor de leerlingen is om de puzzels op te lossen en zodoende het verhaal tot een goed einde te brengen. Door de puzzels en opdrachten te laten aansluiten bij de lesstof, heeft elke escaperoom zijn eigen verhaal. Als introductie bekijk je bijvoorbeeld een video, waarna het spel kan beginnen. Escape the classroom kan in het klaslokaal worden toegepast als activerende werkvorm tijdens alle vakken. Denk aan biologie, scheikunde, taal, rekenen of geschiedenis. Het kan op deze manier ook dienen als een goede voorbereiding op toetsmomenten of eindexamens.
Wat zijn de voordelen van een escaperoom in de klas?
Een escapespel gebruiken als onderdeel van de les heeft veel voordelen. Leerlingen moeten gebruik maken van al hun kennis en vaardigheden om breinbrekers op te lossen, maar hebben tegelijk niet het gevoel dat ze met de lesstof bezig zijn. Deze gamification leervorm versterkt de motivatie, daagt leerlingen uit creatief te denken en maakt ze meer betrokken. Daarnaast heeft escape the classroom nog veel meer voordelen. We noemen er een paar:
Stimuleert creatief denken en werkt motiverend
Onderzoek wijst uit dat escape the classroom het onderwijs aanzienlijk kan verbeteren. Zeker op het gebied van leermotivatie en creatief denken onder leerlingen. Gedurende het onderzoek werden tijdens exacte vakken zowel digitale als fysieke escaperoom-elementen geïntegreerd. Door de interactieve kenmerken ontstaat er een uitdagende leervorm. Dit helpt leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden. Zoals samenwerken als team om doelen te kunnen bereiken, maar ook probleemoplossing.
Leerlingbemiddeling doe je niet zomaar. Het vraagt om een intensieve training van de leerlingen en actieve ondersteuning door een projectgroep van schoolpersoneel en eventueel ouders. De methodiek moet duidelijk geïntegreerd worden in het schoolbeleid als een preventieve maatregel tegen geweld.
Interprofessioneel leren in het hoger onderwijs
Escaperooms kunnen ook effectief worden ingezet binnen het hoger onderwijs. Met name in interprofessionele leeromgevingen zoals de gezondheidszorg. Een onderzoek onder studenten laat zien dat escaperooms bijdragen aan het verbeteren van teamwerk, maar ook meer begrip en inzicht creëren over interprofessionele praktijken. Studenten geven aan dat escaperoom-elementen als onderdeel van het onderwijs leerzaam en boeiend zijn. Deze leermethode wordt zelfs verkozen boven het volgen van tutorials of het bijwonen van traditionele colleges.
Verbetert de communicatieve vaardigheden
Escaperoom-elementen binnen het onderwijs verbeteren ook de communicatieve vaardigheden van leerlingen, indien er in teams wordt gewerkt natuurlijk. Tijdens het spelen van het spel is communiceren belangrijk. Je moet goed samenwerken om tot een oplossing te komen! Effectief brainstormen zorgt ervoor dat puzzels en opdrachten sneller en efficiënter opgelost worden.
Escaperooms dragen bij aan STEM onderwijs
Uit ander onderzoek blijkt dat escaperooms ook effectief worden ingezet binnen STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) onderwijs voor technische, wiskundige en exacte wetenschappelijke opleidingen en beroepen. Ze bevorderen de motivatie onder studenten, maar zetten ook aan tot kritisch denken en samenwerken. Omdat een thema van een escaperoom eenvoudig aan te passen is aan de lesstof of het opleidingsniveau, kunnen ze uitstekend worden afgestemd op elk leerdoel.
Presteren onder tijdsdruk
Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een zandloper kun je escape the classroom ook een element van tijdsdruk meegeven. Op deze manier leren studenten en leerlingen ook om te gaan met én te presteren onder tijdsdruk in het onderwijs.
Tips voor het maken van een escaperoom in de klas
Maar hoe pak je dat aan, een escape the classroom-spel maken voor in de klas? Het thema en de verhaallijn moeten aansluiten bij de lesstof en het opleidingsniveau, maar moeten ook boeiend en uitdagend genoeg zijn. Om zelf een goede verhaallijn te maken, kun je natuurlijk een AI-tool als ChatGPT inzetten.
Het spel mag niet te makkelijk zijn, maar uiteraard ook niet te moeilijk. Welke puzzels ga je inzetten? En in welke vorm? Om hier een goede start mee te maken, kun je het beste ons escaperoom stappenplan gebruiken. Maak ook gebruik van de onderstaande tips.
Maak vragen en bedenk puzzels
Spellen en puzzels voor escaperooms ontwerpen kost tijd, maar vraag ook om een flinke dosis creativiteit. Het helpt daarom om (AI) tools gebruiken voor het maken van escaperoom puzzels. Zo kun je de spellen en opdrachten ook makkelijk afstemmen op het denkniveau.
Bedenk een thema, leerdoel en verhaallijn
Zorg voor een thema en een spannende verhaallijn die past bij de lesstof en de leerdoelen van de leerlingen. Deze moet uitdagend zijn, maar ook vakinhoudelijk. Bedenk vervolgens zowel vragen als puzzels die moeten worden beantwoord door de leerlingen. Stem ze af op het vakgebied en houd daarbij rekening met het leerniveau. Denk ook na over hints die leerlingen kunnen gebruiken als ze het antwoord of oplossing niet weten.
Extra tip: volg onze Escape the Classroom training
Tijdens de Escape the Classroom training leer je alles wat je wilt weten over deze activerende en uitdagende leervorm. Je leert hoe je het thema van moet afstemmen op het niveau van jouw leerlingen en de lesstof. Maar, je krijgt ook toegang tot onze exclusieve tools waarmee je in korte tijd uitdagende en spannende puzzels kunt maken voor jouw escaperoom-spel. Je kunt zelfs gebruik maken van onze kant-en-klare puzzels en spellen die geschikt zijn om direct in te zetten. Makkelijker dan dat kunnen we het niet maken!