Share

Direct feedback in de klas van Bill Gates, Freek Vonk of Roald Dahl met AI

Stel je voor: je kunt je leerlingen direct feedback laten ontvangen van een autoriteit in een vakgebied. Een echte wereldwijde of nationale bekendheid zoals Microsoft-miljardair Bill Gates of de bekende bioloog Freek Vonk. Je kunt met AI zelfs feedback geven van reeds overleden personen, zoals Roald Dahl of Karl Marx. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je dat doet en waarom je dit zou willen.

                      Gastblog door Bart Heinsbroek

ai in klas


Feedback van celebrities via AI?

Je leest het goed. Je kunt AI tools zoals Claude of ChatGPT instructies geven om als een autoriteit in een bepaald vakgebied feedback te geven op het werk van je leerlingen. De leerlingen kunnen dit, door de juiste prompts te gebruiken, zelf doen. Maar wat hebben ze hieraan? Daar gaan we eerst even dieper op in.


kunstmatige intelligentie

Meer motivatie

Door feedback te koppelen aan een inspirerend rolmodel, kun je de motivatie van leerlingen vergroten. 

Stel, je leerlingen werken aan een essay over duurzaamheid. Feedback van “Bill Gates” heeft dan veel meer impact op je leerlingen dan algemene opmerkingen. Gates kan bijvoorbeeld "zeggen": "Je idee om zonnepanelen toegankelijker te maken is sterk, maar kijk ook eens naar innovaties in windenergie." 

En stel je dit eens voor, in het PO. Hoe zouden je leerlingen het vinden als hun verhaal over dieren feedback krijgt van "Freek Vonk": "Wat een mooie beschrijving van de leeuw! Maar wist je dat een jaguar een van de sterkste beten in het dierenrijk heeft?"

ai onderwijs workshop

Een ander belangrijk punt is dat feedback in de stem van een expert lesstof relevanter en tastbaarder maakt.

Bij geschiedenis kan "Karl Marx" reflecteren op een werkstuk over de Industriële Revolutie, terwijl hij verwijst naar zijn eigen ideeën over arbeidsomstandigheden. En voor een verhaal opdracht kan "Roald Dahl" tips geven over hoe je humor toevoegt aan een scène, met een verwijzing naar zijn boeken als inspiratiebron.

Burgerschap workshop


Leerlingen leren door dialoog

Deze methode maakt leren interactiever en stimuleert kritisch denken, doordat de leerlingen ook de dialoog met de AI aan kunnen gaan. Ze vragen bijvoorbeeld aan "Roald Dahl": "Waarom denk je dat mijn verhaal niet spannend genoeg is?" Of leerlingen kunnen vragen stellen aan "Freek Vonk", zoals: "Wat eet een kameleon eigenlijk?"

AI en muziek in de klas

Door AI als creatieve tool in te zetten, ontdekken leerlingen nieuwe invalshoeken. Een leerling die een economisch vraagstuk bekijkt vanuit de visie van "Bill Gates" kan ideeën opdoen die anders onbereikbaar lijken. Een leerling die "Roald Dahl" hoort zeggen dat het einde van zijn of haar verhaal nóg fantasierijker kan, wordt uitgedaagd verder te denken.

ChatGPT en AI

Historische perspectieven tot leven brengen

Tot slot geeft de mogelijkheid om "te praten" met historische figuren een unieke kans om geschiedenis tot leven te brengen. Het geeft een prachtig perspectief vanuit een andere tijd.
Laat bijvoorbeeld "Karl Marx" een debat starten over sociale ongelijkheid, met leerlingen die zijn feedback bespreken.

Stappenplan

Wil je hiermee aan de slag met je leerlingen? Hier volgt een stappenplan om dit te doen. In dit voorbeeld krijgen leerlingen feedback op hun creatieve verhaal van twee fictieve experts: “Roald Dahl” (voor zijn fantasierijke stijl) en “Stephen King” (voor zijn meesterlijke spanning en karakterontwikkeling). Dit stappenplan helpt je om deze methode toe te passen in jouw lessen.

Je kunt dit natuurlijk ook toepassen voor andere opdrachten en andere lessen, daarvoor geven we onderaan dit artikel nog wat ideeën en inspiratie.

Benodigdheden

AI-tools: ChatGPT, Claude of Hugging Face.
Zorg dat je toegang hebt tot een AI-tool en maak vooraf een account aan waar nodig.

Stappen om feedback te activeren

Stap 1: Maak de prompt op maat

Plak de onderstaande prompt in de AI-tool en pas deze aan naar jouw vakgebied of behoefte.

Ik ga je een creatief verhaal geven dat door een leerling is geschreven. Ik wil dat je hier feedback op geeft vanuit twee perspectieven:

1. Het perspectief van Roald Dahl, met aandacht voor fantasie, originaliteit en humor.
2. Het perspectief van Stephen King, met focus op spanning, karakterontwikkeling en consistentie in het plot.

Doe alsof je echt Roald Dahl en Stephen King bent en geef op eenvoudige, begrijpelijke wijze commentaar. Gebruik heldere taal die geschikt is voor een leerling in [niveau invullen]. Geef eerst de feedback van Roald Dahl, gevolgd door die van Stephen King.

Stap 2: Laat leerlingen hun werk invoeren

Kopieer en plak het verhaal van een leerling in de chatbox van de AI-tool. Bijvoorbeeld:

De draak die op mijn school woont, heeft vandaag mijn huiswerk opgegeten. Niemand gelooft me, maar ik weet zeker dat het geen grap is. Hij liet zelfs een brandplek achter op mijn schrift! Ik besloot een plan te maken om hem te ontmaskeren, maar alles ging mis…
 
Stap 3: De leerling ontvangt feedback

De AI geeft nu feedback vanuit beide perspectieven. Bijvoorbeeld:

“Roald Dahl”: "Wat een grappig en origineel verhaal! Ik hou van het idee van een draak die huiswerk eet. Misschien kun je de draak wat meer persoonlijkheid geven. Hoe voelt hij zich als hij dat huiswerk eet? Voeg wat humor toe door zijn gedachten te beschrijven.”
“Stephen King”: "De spanning is goed opgebouwd, maar probeer meer details toe te voegen aan het moment waarop alles misgaat. Hoe ruikt de brandplek? Wat voelt de hoofdpersoon? Dit maakt het verhaal intenser."

AI onderwijs

Vervolgens is het belangrijk dat je de leerlingen laat reflecteren op de feedback. Welke tip is het meest nuttig en waarom? Wat willen ze ermee doen? Vervolgens herschrijft de leerling het verhaal op basis van de ontvangen feedback. Daarna is het nog erg zinvol om in de klas te bespreken welke feedback iedereen gehad heeft. Laat leerlingen ook feedback van experts vergelijken om kritischer naar eigen werk te kijken.

Meer voorbeelden en inspiratie voor het PO en VO 

Nu je weet hoe het werkt, begrijp je dat de mogelijkheden hiermee eindeloos zijn. Je kunt blijven variëren met vakken, experts en opdrachten. We geven je hieronder een aantal ideeën ter inspiratie, voor je lessen in het PO of VO. 

  • Creatief schrijven (PO en VO)

  • Feedback van Roald Dahl en J.K. Rowling: Laat leerlingen verhalen schrijven en krijg tips over fantasie en spanning.

  • Geschiedenis (VO)

  • Feedback van Julius Caesar of Napoleon Bonaparte: Laat leerlingen een historisch verslag schrijven en reflecteren vanuit de ogen van historische figuren.

  • Biologie (VO)

  • Feedback van Freek Vonk: Laat leerlingen een werkstuk over een dier maken en krijg praktische en wetenschappelijke feedback.

  • Maatschappijleer (VO)

    • Feedback van Nelson Mandela of Greta Thunberg: Discussieer over maatschappelijke thema’s zoals racisme of klimaatverandering.

  • Kunst (PO en VO)

  • Feedback van Vincent van Gogh: Laat leerlingen hun tekeningen of schilderijen beschrijven en ontvang feedback over kleurgebruik en compositie.

  • Wiskunde (VO)

    • Feedback van Isaac Newton: Laat leerlingen een complexe som uitleggen en verbeter hun logica en stappenplan.

  • Engels (VO)

    • Feedback van William Shakespeare: Laat leerlingen een Engelse brief schrijven en werk aan taalgebruik en stijl.

  • Aardrijkskunde (PO en VO)

  • Feedback van Jacques Cousteau: Laat leerlingen een presentatie maken over oceaanonderzoek of klimaatverandering.

  • Techniek (VO)

  • Feedback van Elon Musk: Laat leerlingen een ontwerp of uitvinding presenteren en krijg feedback over innovatie en haalbaarheid.

canva docenten

Welke beroemde autoriteit breng je in jouw les? 

Je ziet het: het is vrij eenvoudig om met AI feedback te krijgen van beroemde autoriteiten. Een frisse, originele en motiverende manier voor leerlingen om hun werk met andere ogen te bekijken. Wil jij hiermee aan de slag? We lezen graag in een reactie welke autoriteit jij graag in je lessen zou willen betrekken!


 > Wil je meer leren over wat AI voor jou kan betekenen?
Volg dan onze training AI & ChatGPT in de klas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!