Geuren zijn een geweldige manier om geschiedenislessen levendiger en interessanter te maken. Geuren kunnen ons terugbrengen naar een specifiek moment in de tijd en kunnen ons helpen om ons beter te verplaatsen in de tijd en cultuur die we bestuderen.
Hieronder vind je enkele ideeën voor het gebruik van geuren in de klas tijdens geschiedenislessen, samen met vijf leuke spelletjes om deze ideeën in praktijk te brengen.
geuren kunnen je lessen verrijken en leerlingen verrassen
Sinds jaar en dag help ik mensen en organisaties met spelen en leren. Ik werk niet alleen met veel scholen maar ook met andere organisaties en instituten die een verhaal willen vertellen, zoals musea. Afgelopen maand gaf ik in Museum Villa Mondriaan te Winterswijk een 'sensorische beleving' over Piet Mondriaan en de Amsterdamse Joffers, een groep impressionisten uit eind 19e en eerste helft 20e eeuw. Tijdens deze bijeenkomst liet ik bezoekers van de tentoonstelling niet alleen naar schilderijen kijken maar ook de geuren van de ateliers ruiken, de muziek van die tijd horen en zelfs de chocolade proeven die de Joffers dronken tijdens hun theekransjes. Caro Verbeek, curator Mondriaan en de Stijl in het Kunstmuseum Den Haag inspireerde me tot het organiseren van de sensorische beleving. Toen bedacht ik me dat geuren ook heel goed in de klas te gebruiken zijn!
1) Gebruik geuren om historische periodes tot leven te brengen
Geuren kunnen een krachtige manier zijn om historische periodes tot leven te brengen. Gebruik bijvoorbeeld kruidnagel en kaneel om de Middeleeuwen te representeren, of cederhout en tabak om de Amerikaanse koloniale periode te laten ruiken. Caro gaf me de geur van het atelier van Piet Mondriaan. Wist je dat die geur behoort tot de officiële collectie van het Kunstmuseum? In Den Haag kun je deze geur komen ruiken, ook samen met je leerlingen. Hiernaast zie je de geuren die ik in Villa Mondriaan heb gebruikt.
2) Gebruik geuren om de impact van gebeurtenissen te illustreren
Geuren kunnen ook worden gebruikt om de impact van historische gebeurtenissen te illustreren. Gebruik bijvoorbeeld de geur van rook om de effecten van een brand te laten zien, of de geur van bloed om de impact van een slagveld te laten zien. Door geuren te gebruiken, kun je je leerlingen helpen zich beter te verplaatsen in de gebeurtenissen die ze bestuderen.
Geuren kunnen ook worden gebruikt om culturele verschillen te tonen. Gebruik bijvoorbeeld de geur van wierook om de verschillen tussen de oostelijke en westerse culturen te illustreren. Door geuren te gebruiken, kun je leerlingen helpen zich beter bewust te worden van de verschillende culturen die ze bestuderen.
4) Gebruik geuren om belangrijke figuren uit de geschiedenis tot leven te brengen
Geuren kunnen ook worden gebruikt om belangrijke figuren uit de geschiedenis tot leven te brengen. Gebruik bijvoorbeeld de geur van rozen om de favoriete geur van Marie Antoinette te tonen. Of gebruik de geur van leder om de geur van Benjamin Franklin's werkplaats te tonen. Door deze geuren te gebruiken, kunnen leerlingen zich beter inleven in de personages die ze bestuderen.
Geuren kunnen ook worden gebruikt om historische plaatsen te representeren. Gebruik bijvoorbeeld de geur van zout water en zeewier om de oceaan bij Plymouth Rock te representeren. Of gebruik de geur van kalksteen om de grotten van Lascaux in Frankrijk te representeren.
Geurmatching: Laat studenten verschillende geuren ruiken en koppel elke geur aan een historische gebeurtenis of periode. Bijvoorbeeld, kaneel kan worden gekoppeld aan de Middeleeuwen of de Gouden Eeuw van de Nederlandse geschiedenis.
Geurzoektocht: Verstop verschillende geuren rond het klaslokaal en laat studenten ze opsporen. Elke geur kan worden gekoppeld aan een specifieke historische plaats of periode.
Geurmemory: Plaats verschillende geuren in kleine potjes en laat studenten ze ruiken. Verwijder daarna de potjes en laat studenten de geuren koppelen aan de juiste historische periode of gebeurtenis.
Geurraadsels: Beschrijf een historische gebeurtenis of persoon en laat studenten de bijbehorende geur raden. Bijvoorbeeld, beschrijf een middeleeuwse banketzaal en laat studenten raden welke geuren er bij horen.
Geursafari: Maak een virtuele geursafari met behulp van een presentatie of online tool en laat studenten verschillende geuren ruiken die gekoppeld zijn aan historische plaatsen of gebeurtenissen.
Geuren zijn een geweldige manier om geschiedenislessen interessanter en levendiger te maken. Door verschillende geuren te gebruiken, kunnen studenten zich beter inleven in de tijd en cultuur die ze bestuderen. Probeer deze ideeën en spelletjes uit en ontdek hoe geuren de geschiedenis tot leven kunnen brengen in uw klaslokaal!
Hoewel het gebruik van geuren in de klas een effectieve manier kan zijn om geschiedenis tot leven te brengen, is het belangrijk om te onthouden dat sommige leerlingen mogelijk gevoelig zijn voor bepaalde geuren. Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de gevoeligheid van leerlingen voor geuren, zoals allergieën, astma of andere medische aandoeningen. Daarom is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen en rekening te houden met de gevoeligheden van leerlingen bij het gebruik van geuren in de klas.
Een manier om dit te doen is door van tevoren te informeren welke geuren je gaat gebruiken en eventuele allergieën of gevoeligheden te bespreken met uw leerlingen. Het is ook belangrijk om de geuren in kleine hoeveelheden te gebruiken en ervoor te zorgen dat het klaslokaal voldoende geventileerd is.
Als je merkt dat een leerling negatief reageert op een bepaalde geur, stop dan onmiddellijk met het gebruik ervan en bied alternatieve leermiddelen aan. Wees ook voorzichtig bij het gebruik van sterke geuren zoals etherische oliën, omdat deze een sterker effect kunnen hebben op gevoelige leerlingen.
Kortom, terwijl geuren een krachtige tool kunnen zijn in het onderwijs, is het belangrijk om rekening te houden met de gevoeligheden van leerlingen en voorzichtig te zijn bij het gebruik van geuren in de klas. Zo kan iedereen optimaal profiteren van deze effectieve leermethode.