Virtual Reality in een 

spannend leerprogramma

Virtual Reality (VR) is een overrompelende en magische belevenis. Heel erg geschikt voor activerend onderwijs op alle niveaus! Steeds meer scholen bestellen daarom een aantal VR-brillen die een tijdje fanatiek gebruikt worden, om daarna in een kast te verdwijnen. Waarom? Wij hebben het uitgezocht.

Het antwoord is simpel. Het is lastig om op eigen kracht Virtual Reality toe te passen in het onderwijs. Hoe past het in je bestaande lessen? Waar vind je het juiste materiaal? Hoe werkt het technische deel? Wij hebben alles voor je uitgezocht. Wij leren je in één trainingsdag hoe jij VR in je eigen lessen kan toepassen. Voor elke leeftijd, niveau en vak. Natuurlijk is het materiaal inbegrepen! 

Lijkt het je een uitdaging om zo'n programma op te zetten? Wij leren je hoe je dat voor elkaar krijgt, ook zonder dat je enige voorkennis hebt over Virtual Reality. Tijdens onze trainingsdagen Virtual Reality in jouw school, leer je om dit programma met jouw klas uit te voeren. Je gaat vooral praktisch aan de slag met VR, zodat je zelf ervaart wat er mogelijk is. Daarbij krijg je een compleet pakket bestaande uit onze  VR kaarten met de bijpassende VR-bril!

De trainingsdag Virtual Reality in jouw school is geschikt voor scholen in de onder- en bovenbouw van het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en HBO. Voor elke leeftijd en elk niveau zijn er passende activerende leerprogramma's! Deze training is bijzonder geschikt voor een studiedag, eventueel in combinatie met één van onze andere activerende trainingen. 

Virtual Reality verrijkt je lessen

Virtual Reality is een verrijking van je lessen. De leerlingen nemen deel aan de lesstof, ze horen er helemaal bij. Dit is activerend leren in de meest letterlijke betekenis. Je was er immers zelf bij, je hebt het uit de eerste hand ervaren. Je hebt je verbaasd en verwonderd en je hebt alles met eigen ogen gezien.

Tijdens een Virtual Reality-expeditie beleef je samen met je leerlingen de meest wonderlijke avonturen. Je maakt dingen mee die je tot nu toe niet voor mogelijk hield en je komt op plekken waar je normaal niet met je klas kan komen. Jij bent de gids en de leerlingen zijn verkenners. Tijdens de trainingsdag leren we je dit toe te passen.

Een snelle tour langs prachtige VR applicaties

Onze trainer geeft je een snelle intro in allerlei spannende VR toepassingen die momenteel al aangeboden worden. Bouw je eigen VR wereld met Co Spaces Edu, of maak je eigen VR lessen met Thinglink. 

De geheime VR-schatten: Google Expedities en YouTube

Sommige schatten liggen voor het oprapen. Je moet ze wel weten te vinden en  je moet  leren hoe je er mee om kan gaan. De tech-giganten Google en YouTube hebben een aantal goedbewaarde geheimen die wij tijdens de training met je delen. Deze makers van VR materiaal zijn vaak opmerkelijk stug in het delen van hun VR toepassingen met hun eigen doelgroep. Daar zijn wij dan voor, want wij hebben het allemaal uitgezocht voor je.  Je hoeft je eigen lesmateriaal niet te maken, want alles is kant en klaar. Wist je dat er op YouTube duizenden educatieve films staan die je gewoon met een VR-bril kunt bekijken? Wist je dat er 1000 Google VR- expedities zijn waar je je leerlingen in kunt meenemen? Binnenkort weet je er alles van en kan je het gebruiken in je eigen lessen. 

Kleine en activerende traingsgroepen

VR is een deels individuele belevenis. Je bevindt je in je eigen wereld, met je eigen verwachtingen. Onze manier van trainen is heel persoonlijk en sluit hier goed bij aan. Omdat we elke deelnemer volledige aandacht gunnen, is een groep nooit groter dan 15 deelnemers. 

In-School

Trainingsdag VR op school


Een intensieve trainingsdag bij jou op school waarbij het hele docententeam leert omgaan met Virtual Reality.

  • Werk met het hele docententeam aan Virtual Reality toepassingen.
  • Inclusief materiaal om meteen te kunnen starten
  • Een deel van de training is aangepast aan de specifieke wensen van de school of vakgroep

Neem contact op voor prijsinformatie

De training wordt aangepast aan jullie leerdoel

Wat wil je eigenlijk met VR? Sommige scholen zien VR als een geweldig middel om lesmateriaal op een nieuwe en indringende manier aan te bieden. Andere scholen zijn gewoon nieuwsgierig en willen eens kijken of VR een aanvulling kan zijn op de bestaande lesmethoden. Steeds meer scholen zijn geïnteresseerd in VR op zich. Hoe het werkt en hoe de toekomst er uit ziet. Ze willen weten hoe hoe VR zich verhoudt tot ‘Augmented reality’ en tot ‘Mixed reality’. Omdat alles er op wijst dat de grens tussen de ‘echte’ wereld en de virtuele wereld aan het vervagen is willen scholen zich op de nabije toekomst voorbereiden. Een toekomst waarin VR wel eens een grote rol zou kunnen spelen. Naast andere vormen van ‘new digital realities’.

Onze trainer voert ruim voor de training een voorgesprek met je collega die de training namens de school organiseert. Zo kunnen de school en de trainer samen bepalen wat het specifieke doel is van de VR training op jouw school. Is het een kennismaking met nieuwe technologie? Of is er een heel specifiek doel? Omdat wij dit al ruim van te voren weten, wordt de training aan jullie situatie aangepast, zodat je er de hoogste leeropbrengst uit kunt halen.

Even naar een andere wereld: vrij spelen

Natuurlijk wil je ook gewoon even spelen met je VR bril. Kennismaken met al dat moois en al dat spannende materiaal. Zo vaak krijg je niet de kans om even een reis door het menselijk lichaam te maken, of om een rondje door het oude Rome te lopen. We hebben allerlei interessante apps op jouw bril geladen en we geven je de tijd om daar zelf mee te spelen. Daar leer je pas veel van, net zoals je leerlingen dat straks gaan doen.

Cadeautjes

Als je besluit om de trainingsdag Virtual Reality in het Onderwijs bij te wonen bieden we je graag de volgende extra’s:

Complete leerprogramma's 
voor elke leeftijd en elk niveau


  • Voor leerlingen van de bovenbouw primair onderwijs, leerprogramma’s om zelf 3D-werelden te creëren.
  • Voor plusleerlingen en leerlingen uit het voortgezet onderwijs tevens leerprogramma’s om interactieve VR-werelden te programmeren met behulp van 3D-opnamen en 3D-objecten.
  • Uitgebreide handleidingen en instructiefilmpjes voor docenten.
  • Spannende opdrachtkaarten voor alle niveaus om leerlingen creatief aan de slag te krijgen met VR.

Virtual Reality-bril
te gebruiken met je eigen smartphone


  • Hoogkwalitatieve VR-bril.
  • Inclusief universele aanraakknop.
  • Google Cardboard compliant.
  • Geschikt voor zowel Android als IOS.

Essentieel: gebruik het juiste materiaal

Wij hebben de tijd genomen om een enorme hoeveelheid VR-materiaal te testen. Er is zo’n verscheidenheid aan brillen en systemen, dat het werkelijk een dagtaak is om het kaf van het koren te scheiden. Gelukkig IS dit onze dagtaak en wij hebben het voor je uitgezocht. Tijdens de training leer je waar een goede VR bril voor het onderwijs aan moet voldoen. Wist je bijvoorbeeld dat kinderen een hekel hebben aan brillen die je met elastieken aan je hoofd vastmaakt? Logisch eigenlijk, maar je moet het wel even weten. We laten je uitgebreid kennismaken met de bril die wij uiteindelijk als ‘beste getest’ hebben verkozen. Tijdens de training maak je gebruik van deze ‘eigen’ VR bril, waar je steeds meer vertrouwd mee raakt. Na afloop van de training laten we een aantal van deze brillen op school achter, zodat je er daadwerkelijk mee aan de slag kan.

Als je echt aan de slag wilt: de implementatie

Nadat we je inzicht hebben gegeven in de verschillende soorten materialen die er te koop zijn en nadat je gezien hebt wat er al kan op VR gebied, hebben we een korte brainstorm over de implementatie van VR op jullie school. Hoe gaat dat eigenlijk als je er echt mee wilt starten? Waar koop je het materiaal? Welke eisen worden er gesteld aan het netwerk op school? Hoe zorg je er voor dat het daadwerkelijk gebruikt gaat worden en nog belangrijker: gebruikt blijft worden? Is er ruimte op jullie school voor klein-groepswerk, of wil je het klassikaal gaan toepassen? In dit deel van de training ontpopt onze trainer zich als jullie VR specialist, die je eerlijk wilt voorlichten over de beste oplossing in jullie specifieke situatie.

Onze trainers zijn geen VR guru’s. Ze zien het juist als hun taak om ook de nadelen en de valkuilen ervan te belichten. Of om verwachtingen te temperen, want we zijn nog maar aan het begin van hele spannende ontwikkelingen. Virtual Reality in het onderwijs is nog lang niet perfect. Soms sta je versteld van de mogelijkheden en soms merk je dat we in een beginfase zitten. Wij vinden het in ieder geval heel spannend om in deze beginfase al in te stappen. Wij zijn er het liefste vanaf het begin bij. Gelukkig zijn er steeds meer scholen waar we trainingen gegeven hebben, die VR daadwerkelijk hebben geïmplementeerd. We weten dus dat het kan, alhoewel het tijd, inzet en financiële middelen vraagt.  

Wat ga je leren?

  • De huidige stand van zaken en toepassingen op het gebied van VR en onderwijs.
  • Hoe je de smartphones van leerlingen op een zinnige manier inzet in een VR-bril.
  • Hoe je deelneemt aan een VR-expeditie en je klas rondleidt.
  • Het ontwerpen van een VR-expeditie en hoe leerlingen zelf een VR-expeditie als spreekbeurt kunnen verzorgen.
  • Het vinden en gebruiken van bestaand educatief VR-materiaal.
  • Het ontwerpen van een geanimeerde VR-wereld en hoe je je leerlingen hierin begeleidt.
  • Hoe je met elke normale smartphone geweldige 3D-foto’s maakt en verwerkt als VR-ervaring.
  • Het ontwerpen van een verhalende VR-omgeving en het toevoegen van interactiviteit aan VR-werelden.

Wat we gaan doen in de klas

Tijdens de trainingsdag Virtual Reality in het Onderwijs ga je vooral praktisch aan de slag met VR en leer je om VR in te zetten binnen jouw onderwijspraktijk. Hier een paar voorbeelden van heel diverse onderwijstoepassingen voor verschillende niveaus binnen het PO, VO en het beroepsonderwijs.

Je inleven in andere werelden
Je kunt leerlingen bijzondere natuur laten zien maar je kunt ze ook meenemen naar werelden waar ze normaliter nooit zullen komen.
Niveau: vanaf onderbouw primair onderwijs
Aanbevolen leeftijd:
8+

Schep je eigen VR Wereld
Laat je leerlingen zelf een VR-wereld maken. Maak van jonge mediaconsumenten creatieve makers die hun eigen VR-wereld scheppen. Het kan gaan om een wereld, stad, gebouw of zelfs om een microscopische wereld.
Niveau:
vanaf bovenbouw primair onderwijs
Aanbevolen leeftijd:
10+

3D en 360-graden
Leerlingen leren om in 3D te tekenen, ontwerpen en bestaande objecten te gebruiken. Ook het maken van 360-gradenfoto's en -video's biedt interessante mogelijkheden.
Niveau: vanaf bovenbouw primair onderwijs
Aanbevolen leeftijd:
11+

Rekenen met VR-pyramides
Leerlingen rekenen door het in de (VR-)praktijk toe te passen. Begrip voor de toepasbaarheid van exacte wetenschappen
Niveau: voortgezet onderwijs
Aanbevolen leeftijd:
12+

VR Burgerschap: VR bezoek aan kerk, moskee en synagoge
Tijdens een lesuur wordt een virtueel bezoek gebracht aan een kerk, moskee en synagoge. De docent en leerlingen kunnen de rol van gids op zich nemen en de klas virtueel rondleiden.
Niveau: voortgezet onderwijs
Aanbevolen leeftijd:
12+

Natuurlijk kan er nog veel meer gedaan worden met VR. Het ontwerpen van 3D-objecten kan bijvoorbeeld worden gebruikt in combinatie met 3D-printers. Leerlingen kunnen dan hun fantasie laten gaan en de spannendste werelden creëren!

Dezelfde principes voor alle leeftijden en niveaus

Binnen het programma Virtual Reality in het Onderwijs worden dezelfde tools, platformen en technieken gebruikt voor alle leeftijden, niveaus en onderwerpen. Daarbij besteden we veel aandacht aan Google Expeditions en CoSpaces, omdat beide platformen zeer breed educatief toepasbaar zijn.

Leerlingen van de onderbouw kunnen VR gebruiken om interessante werelden te verkennen. Denk aan het bezoeken van dieren in hun natuurlijke omgeving of een wandeling door de longen. Iets oudere leerlingen kunnen leren om zelf een 3D-wereld te creëren, bijvoorbeeld de ideale stad, een molecuul of een virtuele tentoonstelling. Leerlingen binnen het VO kunnen zelf een 3D-expeditie maken en hun klasgenoten meenemen. Of een interactieve VR-omgeving creëren met 3D-foto-opnames en gebruik van vrij verkrijgbare 3D-objecten.

Op de trainingsdag ontdek je hoe je jouw leerlingen frisse leerenergie kunt geven door gebruik te maken van Virtual Reality. Ook als je nog geen enkele ervaring met VR hebt leren wij je hoe je deze technologie in je lessen kunt inzetten. 

Samen met collega's  VR-onderwijstoepassingen oefenen

Tijdens de training reserveren we tijd om het geleerde ook daadwerkelijk samen te oefenen. Je voelt je zoveel zekerder in de klas, als je eerst een VR epeditie met collega's hebt kunnen oefenen onder begeleiding van onze trainer. De stap naar het toepassen in de klas is hierdoor een stuk kleiner. 

Het leren stopt niet na de training

Als jij dat wilt blijven we je na de training inspireren en motiveren om verder te gaan met Virtual Reality. We sturen je leerprogramma’s, spannende opdrachtkaarten, ideeën voor expedities en handige tips, die je via de mail ontvangt. Dit materiaal is exclusief voor deelnemers. Zo kun je alle nieuwe kennis daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Op de besloten Facebookgroep kun je kennis en ervaring uitwisselen met andere docenten die ook met VR in het Onderwijs aan de slag zijn gegaan.

4 redenen een workshop of training Virtual Reality in het Onderwijs te organiseren

  • Bij onze trainingen leer je door het te doen. Binnen een dag leer je nieuwe vaardigheden die je direct in je eigen lessen kunt toepassen.
  • Onze aanpak is inclusief: training, materiaal en verdere informatie na de training.
  • Wij geven activerend leren handen en voeten. We hebben de ‘tools’ in huis om nieuwe lesvormen en technologieën te introduceren op een begrijpelijke en betaalbare manier.
  • Onze trainingen VR in het onderwijs worden gegeven door onze eigen toegewijde trainers.

De kosten te financieren vanuit het NPO

Deze programma's vallen onder de binnen het Nationaal Programma Onderwijs aangewezen interventies waar geld voor beschikbaar is. De door de overheid opgestelde menukaart biedt interventies die in internationaal onderzoek effectief zijn gebleken. In Nederland zijn ze kansrijk bij de aanpak van corona vertragingen in alle onderwijssoorten: PO, VO en MO. Onze kant en klare subsidie-templates helpen je om de programma's direct te verwerken in het actieplan van jouw school. Neem contact met ons op om een programma op maat te bespreken.

Meer over financiering vanuit het Nationaal Programma Onderwijs

In samenwerking met Docentenbijscholing kun je de programma’s financieren vanuit het Nationaal Programma Onderwijs. Daarbij is het tevens mogelijk om de benodigde hardware zoals laptops, robots, drones, VR-brillen, 3D printers etc. aan te schaffen. Onze programma’s zijn kant en klaar, dus inclusief enthousiaste instructeurs, de benodigde hardware en lesplannen gebaseerd op spelend leren en samenwerking. Elk programma wordt op maat gemaakt, aangepast aan de leerdoelen van de school en het niveau van de leerlingen.

Onze programma’s zijn geschikt voor PO, VO, MO, inclusief speciaal en praktijkonderwijs. Om je te helpen hebben we direct te gebruiken subsidie-template gemaakt om onze programma’s te verwerken in het actieplan van jouw school.

De programma’s van de Programmeerclub vallen onder de doelgebieden A, D en F van de menukaart van het Ministerie van OCW

.D. Ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen
De programma’s van Docentenbijscholing op het gebied van spelend leren, persoonlijke talentontwikkeling en techniek helpen bij het ontwikkelen van metacognitie en zelfregulerend leren. Samenwerking en de ruimte geven aan elkaars talenten staat altijd centraal. De programma’s zijn ook een uitstekend voorbeeld van onderzoekend- en ontwerpend leren.

F. Faciliteiten en randvoorwaarden
Deze categorie is uitsluitend randvoorwaardelijk/ondersteunend in te zetten samen met interventies onder A-E. Het is dus mogelijk om binnen het programma de benodigde hardware zoals laptops, robots, drones, VR-brillen, 3D printers etc. aan te schaffen doch altijd gekoppeld aan de uitvoering van een programma op school. 

Tevens mogelijk in combinatie met programma's van de Programmeerclub
Onze zusterorganisatie de Programmeerclub verzorgt complete techniek programma's op PO, MO en VO scholen op basis van spelend leren. We helpen scholen met met de bèta, wetenschap en techniek invulling van hun onderwijs. Behalve het verzorgen van onderwijs door onze eigen instructeurs trainen we docenten om meer met techniek te doen. Het opdoen van technische kennis gecombineerd met het leren van sociale vaardigheden staat centraal. Neem contact op om een programma op maat voor jouw school te bespreken: www.programmeerclub.com

contact

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor informatie of om een programma op maat voor je eigen school of team samen te stellen.


We spreken graag bij ons af, online per video of bij jou op school. Bel ons op 020-8943037, stuur een app of verstuur je bericht via het formulier.