Virtual Reality in het

Burgerschap programma 'Lastige Gesprekken'

Gratis bij jou op school met de subsidie burgerschap

Virtual Reality (VR) is een overrompelende en magische belevenis. Heel erg geschikt voor activerend burgerschap onderwijs op alle niveaus. Wij helpen je om VR te gebruiken voor het voeren van lastige gesprekken in de klas. Want met VR kun je als docent zulke gesprekken goed oefenen. Bovendien kun je VR belevingen gebruiken om zinvolle gesprekken met je leerlingen of studenten te starten.

Wij leren je in één trainingsdag hoe jij VR in je eigen burgerschap lessen kan toepassen. Voor elke leeftijd en niveau. Natuurlijk is het materiaal inbegrepen! 

De trainingsdag Lastige Gesprekken met VR is geschikt voor scholen in de onder- en bovenbouw van het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en HBO. Voor elke leeftijd en elk niveau zijn er passende activerende leerprogramma's! Deze training is bijzonder geschikt voor een studiedag, eventueel in combinatie met één van onze andere activerende trainingen.

Virtual Reality verrijkt je lessen

Virtual Reality is een verrijking van je lessen. De leerlingen nemen deel aan de lesstof, ze horen er helemaal bij. Dit is activerend leren in de meest letterlijke betekenis. Je was er immers zelf bij, je hebt het uit de eerste hand ervaren. Je hebt je verbaasd en verwonderd en je hebt alles met eigen ogen gezien.

Tijdens een Virtual Reality ervaring beleef je samen met je leerlingen de meest wonderlijke avonturen. Je maakt dingen mee die je tot nu toe niet voor mogelijk hield en je komt op plekken waar je normaal niet met je klas kan komen. Daardoor kunnen je leerlingen of studenten zich beter inleven in voor hen onbekende situaties. Dat kan goede gesprekken opleveren!

Gratis bij jou op school met de subsidie burgerschap

Kleine en activerende trainingsgroepen

VR is een deels individuele belevenis. Je bevindt je in je eigen wereld, met je eigen verwachtingen. Onze manier van trainen is heel persoonlijk en sluit hier goed bij aan. Omdat we elke deelnemer volledige aandacht gunnen, is een groep nooit groter dan 10 deelnemers.

Op School

Intensief begeleidingsproces op school

Een intensieve trainingsdag waarbij het hele team leert om VR te gebruiken bij het oefenen en voeren van gesprekken 

  • Docenten leren om gesprekstechnieken met succes in de klas toe te passen 
  • Docenten leren om VR te gebruiken om leerlingen tot zinvolle gesprekken over lastige onderwerpen te inspireren   

Gratis met subsidie Burgerschap

Subsidieregeling Burgerschap

Aanvragen subsidie door onderwijsinstellingen

Met de subsidieregeling Schurende Gesprekken zijn een aantal programma's en trainingen van Docentenbijscholing voor scholen 100% gratis. Deze trainingen van Docentenbijscholing zijn door het Expertisepunt Burgerschap erkend als subsidiabel programma. 

Maak een keuze uit een van de trainingen en programma's. Belapp of mail gerust contact met ons op om te overleggen.

De training wordt aangepast aan jullie leerdoel

Sommige scholen zien VR als een geweldig middel om burgerschap op een nieuwe en indringende manier aan te bieden. Andere scholen zijn gewoon nieuwsgierig en willen eens kijken of VR een aanvulling kan zijn op de bestaande burgerschap lesmethoden.

Steeds meer scholen zijn geïnteresseerd in VR op zich. Hoe het werkt en hoe de toekomst er uit ziet. Ze willen weten hoe hoe VR zich verhoudt tot ‘Augmented reality’ en tot ‘Mixed reality’. Omdat alles er op wijst dat de grens tussen de ‘echte’ wereld en de virtuele wereld aan het vervagen is willen scholen zich op de nabije toekomst voorbereiden. Een toekomst waarin VR wel eens een grote rol zou kunnen spelen, ook op het gebied van burgerschap.  

Even naar een andere wereld: vrij spelen

Natuurlijk wil je ook gewoon even spelen met je VR bril. Kennismaken met al dat moois en al dat spannende materiaal. Zo vaak krijg je niet de kans om even een reis door het menselijk lichaam te maken, of om een rondje door het oude Rome te lopen. We hebben allerlei interessante apps op jouw bril geladen en we geven je de tijd om daar zelf mee te spelen. Daar leer je pas veel van, net zoals je leerlingen dat straks gaan doen.

Essentieel: gebruik het juiste materiaal

Wij hebben de tijd genomen om een enorme hoeveelheid VR-materiaal te testen. Er is zo’n verscheidenheid aan brillen en systemen, dat het werkelijk een dagtaak is om het kaf van het koren te scheiden. Gelukkig IS dit onze dagtaak en wij hebben het voor je uitgezocht. Tijdens de training leer je waar een goede VR bril voor het onderwijs aan moet voldoen. Wist je bijvoorbeeld dat kinderen een hekel hebben aan brillen die je met elastieken aan je hoofd vastmaakt? Logisch eigenlijk, maar je moet het wel even weten. We laten je uitgebreid kennismaken met de bril die wij uiteindelijk als ‘beste getest’ hebben verkozen. Tijdens de training maak je gebruik van deze ‘eigen’ VR bril, waar je steeds meer vertrouwd mee raakt. 

Wat ga je leren?

  • De huidige stand van zaken en toepassingen op het gebied van VR, Burgerschap en onderwijs.
  • Hoe je VR gebruikt om leerlingen of studenten aan te zetten tot betekenisvolle gesprekken
  • Hoe je de smartphones van leerlingen op een zinnige manier inzet in een VR-bril.
  • Het gebruiken van VR om leerlingen zich te laten inleven in een ander en gesprekken op gang te brengen over controversiele onderwerpen
  • Het vinden en gebruiken van bestaand educatief VR-materiaal.

Wat we gaan doen in de klas

Tijdens de trainingsdag Lastige Gesprekken met VR ga je vooral praktisch aan de slag met VR en leer je om VR in te zetten binnen burgerschapsonderwijs. Hier een paar voorbeelden van heel diverse onderwijstoepassingen voor verschillende niveaus binnen het PO, VO en het beroepsonderwijs.

Je inleven in andere werelden met VR
Je leerlingen bijzondere natuur laten zien en gesprekken op gang brengen over het klimaat en onze verantwoordelijkheid voor de natuur. Maar neem oudere leerlingen gerust mee naar een hutje in een vluchtelingenkamp.

Identiteitcirkel

Meer begrijpen over identiteit met VR
Leerlingen en studenten leren meer begrijpen over het begrip identiteit, hun eigen identiteit en de identiteit van anderen.

VR bezoek aan kerk, moskee en synagoge
Tijdens een lesuur wordt een virtueel bezoek gebracht aan een kerk, moskee en synagoge. De docent en leerlingen kunnen de rol van gids op zich nemen en de klas virtueel rondleiden.

Op de trainingsdag ontdek je hoe je jouw leerlingen frisse leerenergie kunt geven door gebruik te maken van Virtual Reality. Je gaat VR gebruiken om goede gesprekken te oefenen en op gang te brengen. Ook als je nog geen enkele ervaring met VR hebt leren wij je hoe je deze technologie in je lessen kunt inzetten.

Het leren stopt niet na de training

Als jij dat wilt blijven we je na de training inspireren en motiveren om verder te gaan met Virtual Reality. We sturen je leerprogramma’s, spannende opdrachtkaarten, ideeën voor en handige tips, die je via de mail ontvangt. Dit materiaal is exclusief voor deelnemers. Zo kun je alle nieuwe kennis daadwerkelijk in de praktijk brengen.

Op de besloten Facebookgroep kun je kennis en ervaring uitwisselen met andere docenten die ook met Lastige Gesprekken met VR aan de slag zijn gegaan.

4 redenen een workshop of training Virtual Reality in het Onderwijs te organiseren

  • Bij onze trainingen leer je door het te doen. Binnen een dag leer je nieuwe vaardigheden die je direct in je eigen lessen kunt toepassen.
  • Onze aanpak is inclusief: training, materiaal en verdere informatie na de training.
  • Wij geven activerend leren handen en voeten. We hebben de ‘tools’ in huis om nieuwe lesvormen en technologieën te introduceren op een begrijpelijke en betaalbare manier.
  • Onze trainingen VR in het onderwijs worden gegeven door onze eigen toegewijde trainers.

Scholen die met ons werken

Scholen ontvangen ons graag. We hebben heel veel docenten kunnen ondersteunen in hun zoektocht naar andere en actievere vormen van onderwijs. Hieronder een kleine selectie van de honderden PO, VO en MO scholen en instellingen waar we mee samenwerken.

Contact

Neem contact met ons op, BEL, APP of MAIL