Share

Van saaie formules naar spannende puzzels: het ontwerpen van een wiskunde escaperoom

Wiskunde is voor veel leerlingen een lastig vak waar ze weinig nut in zien. Het kan saai en moeilijk zijn om te begrijpen. Daarom wilde ik als wiskundedocent iets nieuws proberen om de leerlingen meer bij het vak te betrekken en het tegelijkertijd leuk te maken. Zo kwam ik op het idee om een wiskunde escaperoom te maken.

Ronald Mulder 

Wiskunde escaperoom

Het vinden van een geschikt verhaal

Hoewel het idee van een wiskunde escaperoom me meteen aansprak, was het vinden van een geschikt verhaal voor mijn escaperoom een uitdaging. Het moest zowel interessant als leerzaam zijn, en toch niet te moeilijk of saai voor de leerlingen. Na veel brainstormen kwam ik op het idee van een verborgen schat die in een wiskundig raadsel was verstopt.

Het verhaal van mijn wiskunde escaperoom

 

Het verhaal van de wiskunde escaperoom draait om een oude wetenschapper die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar een wiskundig probleem. Hij heeft zijn levenswerk vastgelegd in een boek dat hij verborgen heeft in zijn studeerkamer. De leerlingen moeten zijn kamer vinden en verschillende wiskundige puzzels oplossen om het boek te vinden. De puzzels waren gebaseerd op algebra, meetkunde en statistiek. Zo moesten de leerlingen bijvoorbeeld gebruik maken van Pythagoras' theorie. De leerlingen moesten ook afstanden tussen twee punten  berekenen en zo de juiste deur te openen. 

Wiskunde escaperoom
wiskunde escaperoom

Voorbeeld van wiskundige puzzels

Een van de puzzels was een code die de leerlingen moesten kraken door gebruik te maken van algebra. Door middel van een reeks vergelijkingen moesten ze de letters van een woord achterhalen. Een andere puzzel was gebaseerd op meetkunde, waarbij de leerlingen verschillende figuren moesten tekenen om zo een plattegrond van het huis te maken en de locatie van de kamer te achterhalen.

Escaperooms als remedie voor faalangst en verlegenheid

Tijdens het spelen van het spel viel het mij op dat ook de verlegen leerlingen goed meededen. Zelfs de twee leerlingen die normaal veel last hebben van faalangst en dichtklappen als ik ze een vraag stel in de les, waren tijdens het spel op hun gemak en deden goed mee.

Het succes van een wiskunde escaperoom

Het is altijd fijn om te horen dat de leerlingen het naar hun zin hebben gehad en ook nog wat hebben opgestoken van de les. Na het spelen van de escaperoom kreeg ik van verschillende leerlingen te horen dat ze dit soort activiteiten vaker willen doen. Het was voor hen een vernieuwende manier van leren en het gaf hen de mogelijkheid om samen te werken en hun probleemoplossende vaardigheden te verbeteren. Het is altijd mijn doel geweest om de lesstof op een interactieve en uitdagende manier aan te bieden en ik ben blij dat de escaperoom daar een bijdrage aan heeft kunnen leveren. Het is voor mij als docent dan ook een waardevolle ervaring om te zien dat de leerlingen genoten hebben van de les en zichzelf hebben uitgedaagd om hun best te doen. Ik zal dan ook zeker vaker dit soort activiteiten organiseren in de klas om de leerlingen op een leuke en educatieve manier te blijven uitdagen.



Kraak de code wiskunde

Digitale tools voor het maken van een escaperoom

Het creëren van een escaperoom vergt aardig wat werk. Gelukkig had ik tijdens de training 'escape the classroom' kennisgemaakt met diverse digitale tools, waarmee ik snel puzzels kon ontwikkelen. Dit heeft mij enorm veel tijd bespaard. Ik ben ontzettend blij dat ik deze digitale hulpmiddelen tot mijn beschikking heb.

Bij het maken van mijn escaperoom heb ik gebruik gemaakt van verschillende digitale tools, waaronder:

  • Mathigon: Dit is een interactieve website met allerlei wiskundige puzzels en games. Je kunt hier zelfs je eigen interactieve opdrachten maken.
  • Geogebra: Dit is een veelzijdige tool voor wiskunde die je kunt gebruiken om allerlei wiskundige visualisaties te maken, van grafieken tot geometrische figuren.
  • MathPuzzle.com: Deze website biedt gratis wiskundige puzzels aan die je kunt gebruiken in je escaperoom.
wiskunde escaperoom

De liefde voor het vak wiskunde

Het was geweldig om te zien dat ook leerlingen die normaal niet goed meedoen in de les of zelfs klierig zijn, nu actief deelnamen aan het spel en zelfs uitblinken in het oplossen van de wiskundige puzzels. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik de liefde voor het vak heb kunnen overbrengen op mijn leerlingen en dat ze hebben ingezien dat wiskunde niet saai en nutteloos hoeft te zijn. Het maken van een escaperoom kost veel tijd en inspanning, maar het is zeker de moeite waard als je ziet hoe enthousiast en gemotiveerd je leerlingen zijn. Ik kan niet wachten om in de toekomst nog meer escaperooms te maken en m’n leerlingen op deze unieke manier te laten leren en plezier te laten hebben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Wat klinkt dit als een boeiend concept! Wel krijg ik het idee dat de doelgroep mavo+ is en ouder dan de brugklas (gezien de vraagstukken)….. Wij zijn aan het kijken hoe we wiskunde voor basis- en kaderleerlingen toegankelijker kunnen maken en dan juist in leerjaar 1…. Ik ben enorm benieuwd…

    1. Bedankt voor je reactie Han! Het is mogelijk om een escaperoom te maken voor elk niveau en onderwerp. In onze training leren we hoe je een escaperoom kunt ontwerpen die naadloos aansluit bij de lesstof en het niveau van de leerlingen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!