Moederdag is een prachtig moment om in je klas stil te staan bij zorg, waardering en creativiteit. Of je nu werkt met kleuters of bovenbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs, het thema biedt talloze kansen om leerdoelen te combineren met betekenisvolle en originele activiteiten. In dit blog vind je inspiratie voor het primair én voortgezet onderwijs, van creatieve activiteiten tot podcasten en van AI-tools tot talige lessen. Alles gericht op aantrekkelijk, doelgericht leren, en je leerlingen zorgen ook nog eens voor een glimlach op het gezicht van hun moeders. Natuurlijk ook geschikt voor vaders en verzorgers!
Moederdag in het primair onderwijs: betekenisvol leren in de
onderbouw
Voor jonge kinderen is Moederdag vaak magisch. Een geheim cadeautje, een gedichtje of zelfgemaakt kunstwerk zorgt voor trots en betrokkenheid. Maar hoe zorg je ervoor dat die activiteiten meer zijn dan alleen knutselen? Hieronder vind je ideeën die passen bij verschillende leerdoelen én die ruimte bieden voor differentiatie.
Groep 1-2: mama is de liefste box
Combineer in groep 1-2 beeldende vorming met taalvaardigheid. Hiermee werk je aan deleerdoelen woordenschatuitbreiding, sociaal-emotionele ontwikkeling, fijne motoriek.
1. Voorleesmoment: kies een prentenboek over mama’s of familie (bijv. Mama kwijt of De liefste mama).
2. Kringgesprek: wat is er zo fijn aan jouw mama of verzorger?
3.Creatieve verwerking: de kinderen maken een Mama is de liefste-box. Ze beginnen met het tekenen of schilderen van iets liefs op een doosje. Daarna verzamelen ze kleine voorwerpen die mama doen denken aan bijzondere momenten of goed bij haar passen. Denk aan symbolische spulletjes, zoals een mooi steentje van vakantie, iets in haar lievelingskleur of een foto van hun favoriete plek samen. Tot slot worden de doosjes feestelijk ingepakt in crêpepapier.
4. Presentatie: laat de kinderen tot slot hun doosje presenteren en het verhaaluitleggen. Dit kan als onderdeel van een klein optreden of voorleesuurtje in de klas.
Groep 3-4: Moederdagwinkel
In groep 3-4 ontwerpen leerlingen hun eigen Moederdagcadeautje en geven dit weg aan hun moeders in de Moederdagwinkel. Deze activiteit combineert creatief denken, taalvaardigheid, rekenen, presenteren en samenwerking.
1. Ontwerpen en maken van cadeautjes: in kleine groepjes ontwerpen de leerlingen een cadeautje voor Moederdag, zoals een bloemenkrans of versierde kaarsenhouder. Ze brainstormen, maken keuzes en werken samen aan het product.
2. De Moederdagwinkel: na het maken van de cadeautjes presenteren de leerlingen hun product in een winkeltje. Ze maken een reclameposter en oefenen hun verkooppraatje, waarin ze vertellen waarom hun moeder of verzorger het cadeautje zou moeten krijgen.
3. Moeders komen winkelen: op de afgesproken dag komen de moeders (of verzorgers) naar de klas en ontvangen een waardebon. Hiermee kunnen ze hun cadeautje ophalen. Moeders die niet aanwezig kunnen zijn, krijgen een video van de eerlingen waarin ze hun cadeautje presenteren.
Moederdag in de bovenbouw PO: méér dan knutselen
Naarmate leerlingen ouder worden, groeit ook hun behoefte aan betekenis en autonomie. Dat biedt kansen om vakoverstijgend en verdiepend te werken.
Groep 5-6: brief of gedicht voor mama, met een twist
In groep 5-6 schrijven de leerlingen een creatief stuk voor Moederdag. Ze kunnen kiezen voor een lief gedicht, een grappige rap of zelfs een reclametekst waarin ze uitleggen waarom hun moeder de beste is. Dit ontwikkelt hun schrijfvaardigheid en stimuleert creatief denken .Door de koppeling met moderne media werk je ook aan mediawijsheid.
1. Creatief schrijven: de leerlingen schrijven hun boodschap aan mama in de vorm die ze het leukst vinden. Of het nu een poëtisch gedicht is of een humoristische tekst, ze krijgen de vrijheid om hun creativiteit te uiten. Dit helpt hen om verschillende schrijfvaardigheden te oefenen en hun taalgebruik te verfijnen.
2. Vergelijking met moderne media: vervolgens herschrijven de leerlingen hun boodschap als een Instagram-post. Ze leren hoe ze een boodschap kort en krachtig kunnen overbrengen, en vergelijken het verschil in taalgebruik en stijl tussen de tweevormen. Wat verandert er als ze de brief omzetten in een post? Welke versie is effectiever? Door deze activiteit ontdekken de leerlingen de kracht van taal in verschillende contexten en leren ze zowel traditioneel als digitaal effectief te communiceren.
Groep 7-8: maak een podcast voor mama
Geef Moederdag dit jaar een moderne, persoonlijke twist met een zelfgemaakte podcast! Leerlingen nemen hun eigen aflevering op waarin ze hun moeder of verzorger in het zonnetje zetten.
Dit digitale cadeau is niet alleen origineel, maar ook blijvend én leerzaam. In de podcast kunnen leerlingen
* Herinneringen ophalen (“Weet je nog die keer dat…”)
* Bedankjes inspreken (“Dank je wel voor…”)
* Broertjes, zusjes en zelfs opa of oma interviewen over hun moeder of het gezin. Met deze activiteit werk je doelgericht aan taalvaardigheid, door het schrijven van een scripten nadenken over formuleringen. Ook komt mediawijsheid aan bod: leren opnemen, bewerken en publiceren van een podcast. Leerlingen oefenen met presentatievaardigheden: spreken met expressie, duidelijkheid en structuur. En natuurlijk creatief denken!
Zelf een podcast maken
Hoe pak je dit aan? Zorg dat je leerlingen zelfstandig of in tweetallen aan de slag kunnen, of vorm groepjes als je kiest voor een interview vorm. Gebruik eenvoudige tools zoals Audacity of CapCut. Laat leerlingen hun aflevering plannen met een kort draaiboek: intro, inhoud, outro. Ze kunnen ook zelfgeluidseffecten of (rechtenvrije) achtergrondmuziek toevoegen. Maak het cadeau compleet door je leerlingen een mooie kaart te laten ontwerpen met een QR-code naar hun podcastaflevering. Dat maakt het tastbaar én makkelijk toegankelijk voor ouders.
Deze lesactiviteit kun je prima differentiëren. Leerlingen die moeite hebben met schrijven, kunnen eerst hun script tekenen en het daarna inspreken. Leerlingen die minder willenspreken, kunnen juist de montage of het vormgeven van de kaart oppakken.
Meer leren over podcasts maken? Bekijk onze training bomvol praktische formats, handige tools en slimme lesideeën waarmee je dit soort projecten gemakkelijk en effectief in je klas inzet.
Moederdag in het voortgezet onderwijs: betekenisvol én leerdoelgericht
Talen: verbind taal en emotie met originele opdrachten
* Een formele brief in het Frans, Spaans of Duits
Laat leerlingen in de doeltaal een bedankbrief schrijven waarin ze vertellen waarom ze hun moeder waarderen. Stimuleer hen om te werken aan grammatica, vocabulaire én culturele kennis door ook te onderzoeken hoe Moederdag in het betreffende land wordt gevierd. Voor een extra persoonlijke touch schrijven ze de brief met de hand.
* Een toneelstukje of sketch in het Engels
In tweetallen schrijven leerlingen een korte, grappige sketch waarin een moeder en kind met elkaar in gesprek gaan, bijvoorbeeld over iets onverwachts als: “Mam, ik wil later influencer worden.” Zo oefenen ze op een luchtige manier hun spreekvaardigheid en creatief taalgebruik. Na het schrijven voeren ze hun scène op voor de klas of nemen deze op als video. Stimuleer expressie, humor en het gebruik van hedendaagse Engelse uitdrukkingen. Zo combineren ze taalvaardigheid met creatief denken en samenwerken.
Kunstvakken: maak iets wat blijft hangen
*Conceptuele kunst rond het thema ‘zorg
L’aat leerlingen een visuele uiting maken van “zorg geven” of “zorg ontvangen”. Dat kan een foto, schildering, performance of installatie zijn. Koppel het aan kunstgeschiedenis (bijv. Pietà van Michelangelo of hedendaagse mama-kunst). Laat leerlingen hun keuzes verantwoorden in een kort verslag of vlog. Zo werkenleerlingen aan creatief denken, kunstbeschouwing en reflectievaardigheden
* Escape the Classroom, de mama-editie
In de klas ontwerpen leerlingen een mini-escape room met puzzels rond het thema Moederdag. Denk aan codes gebaseerd op een boodschappenlijstje of foto’s uit de kindertijd. Hiermee zowel vakgebonden als vakoverstijgende leerdoelen geoefend worden, denk aan samenwerken, creativiteit en probleemoplossend denken. Wil je dit format structureel inzetten? Onze training Escape the Classroom leert je hoe je zelf aantrekkelijke, doelgerichte educatieve escape rooms ontwerpt!
Digitale vaardigheden: leerzaam én efficiënt
Leerlingen kunnen aan de slag met Canva om een digitale kaart te ontwerpen. Voeg een ingesproken boodschap of mini-video toe. Je kunt zelfs QR-codes maken om op een fysiek kaartje te plakken. Zo integreer je ICT, ontwerpvaardigheden en taal. Deze opdracht is ook goed differentieerbaar: beginners maken een kaart, gevorderden een hele minivideo of animatie.
Canva is een gebruiksvriendelijke online tool waarmee je eenvoudig ontwerpen maakt, van posters en kaarten tot presentaties, lesmateriaal en video's. Iedereen die in het onderwijs werkt, kan gratis een Canva Education-account aanmaken. Daarmee kun je ook je leerlingen uitnodigen om samen te werken binnen een veilige online omgeving. Via deze link lees je hoe je zo’n gratis account kunt aanmaken.
Discussie: is Moederdag nog van deze tijd?
Organiseer een debat waarin leerlingen stelling bespreken: Is Moederdag een commercieel feest? Wat met gezinnen zonder moederfiguur? Je kunt als werkvorm bijvoorbeeld kiezen voor een Lagerhuisdebat of een opiniestuk laten schrijven als verwerking na het debat. Hiermee werk je aan mondelinge taalvaardigheid (beargumenteren, luisteren en reageren op anderen), kritisch denken (standpunten onderzoeken en onderbouwen), schrijfvaardigheid (bij opiniestuk, mening verwoorden met passende argumenten) en burgerschapsvorming (omgaan met diversiteit in gezinssituaties en maatschappelijke opvattingen).
Onderzoek: wie zorgt er thuis?
Laat leerlingen in de klas of school een enquête afnemen over huishoudelijke – en zorgtaken in de thuissituatie: wie kookt er thuis? Wie doet de was? Wie brengt de kinderen naar sportclubjes? Wie helpt de kinderen met hun huiswerk? Koppel deze taalactiviteit aan rekenvaardigheden (grafieken, tabellen) of een beschouwing (bij Nederlands). De leerlingen presenteren hun bevindingen in de klas.
Afsluitende tips voor docenten
Of je nu kiest voor een knutselactiviteit, een podcast of een andere activiteit, we adviseren je om het volgende in gedachten te houden!
* Niet elke leerling heeft een moeder of een fijne thuissituatie. Bied alternatieven voor deze leerlingen zoals ‘iemand die voor je zorgt’ of ‘iemand die veel voor jou betekent’.
* Betrek leerlingen: laat ze meedenken over wat ze willen maken en voor wie. Dat verhoogt eigenaarschap en motivatie
*. Koppel aan leerdoelen: Zo wordt Moederdag niet enkel iets leuks tussendoor, maar een doelgerichte lesactiviteit, gericht op verdiepend en betekenisvol leren.
*Werkdruk verlagen? Hergebruik formats, integreer AI en werk met open opdrachten die je in meerdere klassen kunt inzetten.
0 comments