• Home
  • Blog
  • Vaderdag in de klas: originele, betekenisvolle lesideeën voor het PO en VO

Vaderdag in de klas: originele, betekenisvolle lesideeën voor het PO en VO

Vaderdag onderwijs

0 comments

Vaderdag draait om aandacht, waardering en verbinding en dat biedt volop kansen voor betekenisvol onderwijs. Of je nu werkt met kleuters of bovenbouwleerlingen in het VO: het is een uitgelezen moment om persoonlijke verhalen, creativiteit en leerdoelen te combineren.

In dit blog vind je verrassende lesideeën voor het primair én voortgezet onderwijs, van creatieve activiteiten tot escaperooms en podcastportretten. Natuurlijk houden we rekening met leerlingen zonder vader, en bieden we ruimte om hun cadeau of opdracht aan een andere dierbare te richten.

Vaderdag in het primair onderwijs: lessen vol trots, taal en techniek

Vaderdag leent zich perfect voor betekenisvolle, creatieve lessen. In het basisonderwijs kun je deze gelegenheid gebruiken om leerlingen stil te laten staan bij wat iemand speciaal maakt voor hen. Tegelijk koppel je het aan leerdoelen op het gebied van taal, wereldoriëntatie, techniek of burgerschap. Van kleuters tot en met groep 8: met de juiste insteek wordt een Vaderdagles veel meer dan knutselen alleen.

Vaderdag school

Vaderdag in de klas

Groep 1-2: Superkrachtenshirt voor papa

Laat kleuters een shirt ontwerpen voor papa of een dierbare die zij bewonderen. Dit combineert sociaal-emotionele ontwikkeling met expressie en taal.

  1. Kringgesprek: wat is de superkracht van jouw papa of iemand anders die belangrijk voor je is?
  2. Creatieve verwerking: laat de kinderen met textielstiften een shirt of stoffen tasje ontwerpen, met tekeningen die laten zien waar papa goed in is. Denk aan symbolen als een boor, een boek, een pan of een knuffel.
  3. Presentatie: laat de kinderen vertellen over hun ontwerp. Bijvoorbeeld: “Mijn papa is goed in timmeren. Hij heeft mijn bed gemaakt!”

Groep 3-4: Brievenbusgeluk: een brief mét verrassing

Een ouderwets postmoment wordt bijzonder als het van je kind komt. Combineer begrijpend lezen, schrijven en techniek.

  1. Brief schrijven: leerlingen schrijven een persoonlijke brief aan een vader(figuur).
  2. Voeg een creatieve opdracht toe aan de brief: maak een vouwwerkje, puzzeltje of mini-strip die de ontvanger moet oplossen of lezen.

Tip: werk met echte enveloppen en laat leerlingen postzegels maken in de klas.

Groep 5-6: Vaderdagmuseum, een mini-expositie over mijn papa (of een andere dierbare)

In deze opdracht maken leerlingen een mini-museumtentoonstelling over hun vader(figuur). Ze verzamelen voorwerpen, foto’s, verhalen of tekeningen die iets vertellen over wie hij is en wat hem bijzonder maakt. Hiermee werk je aan reflecteren, presenteren, informatie ordenen, schrijven en spreken.

  1. Thuisopdracht: leerlingen verzamelen 3 tot 5 ‘museumstukken’ die iets vertellen over hun vader(figuur). Dat kan een foto zijn, een zelfgemaakt voorwerp, een tekst, een getekend portret of een klein voorwerp dat iets vertelt over hem (bijv. een schroevendraaier, koffiemok of boek). Ze mogen ook korte interviews houden met hem of met andere familieleden.
  2. In de klas: leerlingen richten op hun tafel een mini-expositie in en presenteren deze aan elkaar (of in een rondje voor de klas). Ze schrijven een kort bordje bij elk ‘stuk’: wat het is en waarom ze het hebben gekozen.

Tip: laat leerlingen een wandeling maken langs de tentoonstellingen, of nodig ouders/verzorgers uit voor een echte tentoonstelling aan het eind van de dag.

Groep 7-8: Superpapa stripverhaal, een heldenverhaal over jouw vader

In deze opdracht zetten leerlingen hun vader(figuur) in de spotlight als superheld in een zelfverzonnen avontuur. Ze gebruiken storytelling en beeld om een stripverhaal te maken met humor, actie en een persoonlijke touch. Hiermee oefenen ze met creatief schrijven, beeldtaal inzetten, verhalend vertellen en ICT-vaardigheden (bij gebruik van digitale tools).

  1. Brainstorm: wat maakt jouw vader(figuur) uniek? Wat zijn zijn ‘superkrachten’? Denk aan grappige of lieve eigenschappen: altijd sokken kwijt, weet alles over treinen, maakt de lekkerste pannenkoeken, enz.
  2. Strip maken: leerlingen maken een stripverhaal waarin hun vader(figuur) de hoofdrol speelt. Ze kunnen dit tekenen op papier, maken in een digitale tool zoals StoryboardThat of Canva, of met foto's en tekstballonnen. Het verhaal bevat een held (vaderfiguur), een uitdaging of probleem, een creatieve oplossing en een grappige of ontroerende afloop.
  3. Presentatie: organiseer een stripexpo of laat leerlingen hun verhaal presenteren aan elkaar of aan ouders.

Tip: Als onderwijsprofessional kun je gratis gebruikmaken van Canva. Ideaal om snel en gemakkelijk prachtig lesmateriaal te maken! Lees hier hoe je eenvoudig je gratis account aanvraagt.

Vaderdag onderwijs

Vaderdag in het VO: verhalen, maatschappelijk bewustzijn en digitale skills

In het voortgezet onderwijs ligt de kracht van Vaderdag in het vertellen van verhalen. Welke mannen maken voor jouw leerlingen het verschil? Denk aan vaders, broers, ooms of andere rolmodellen in hun buurt. In deze opdrachten gaan leerlingen aan de slag met reflectie, creatief schrijven, media maken en maatschappelijke betrokkenheid. Zo combineren ze persoonlijke ervaringen met vakken als Nederlands, burgerschap en digitale geletterdheid.

Vaderdag op school

Nederlands: videopodcast ‘Hij maakt het verschil’

In deze opdracht maken leerlingen een korte podcast over een vader of andere mannelijke rolmodel dat indruk op hen maakt. Het kan gaan om een vader, stiefvader, opa, docent, sportcoach, vriend of broer – iemand die het verschil maakt in hun leven of in de samenleving.

De focus ligt op het vertellen van een persoonlijk verhaal, waarbij leerlingen oefenen met interviewtechnieken, media maken en betekenisvol reflecteren.

  1. Klassengesprek: wat betekent het als iemand 'het verschil maakt'? Denk aan kleine daden: een luisterend oor, steun, humor, motivatie. Welke mannen in jouw omgeving doen dat? Wat maakt hen bijzonder?

  2. Interview voorbereiden: laat leerlingen kort reflecteren op het klassikale gesprek: wie kies ik en waarom? Vervolgens maken leerlingen een interview plan. Hierin komt: welke vragen ga ik stellen om tot de kern te komen? Hoe kan ik iemands verhaal op een respectvolle en boeiende manier in beeld brengen? 

  3. Beelden verzamelen en voice-over schrijven: leerlingen filmen het interview of nemen het op met een voice-recorder. Ze verzamelen daarnaast ondersteunende beelden (foto’s, filmpjes, korte scènes). Ze schrijven ook een persoonlijke voice-over: waarom deze persoon hen inspireert.

  4. Monteren in een app: leerlingen monteren hun (video)podcast met eenvoudige apps zoals zoals CapCut of Canva Video. Stimuleer leerlingen om muziek, tekst in beeld of ondertiteling toe te voegen en om kritisch te kijken naar de sfeer en boodschap van hun podcast.

  5. Presentatie & nabespreking: laat leerlingen elkaars werk bekijken en feedback geven aan de hand van kijkvragen: wat maakt deze persoon bijzonder? Hoe wordt het verhaal verteld? Wat raakt jou in deze video? Natuurlijk kunnen leerlingen de podcast delen met hun vader of dierbare. 

Deze opdracht sluit naadloos aan bij onze training Podcasts in de klas, waarin je alles ontdekt over formats, interviewtechnieken en mediawijsheid. Ook perfect toepasbaar voor video en documentaires!

CKV / maatschappijleer: posteractie ‘Zorg is kracht’

In deze opdracht zetten leerlingen de kracht van zorg in het zonnetje, juist op Vaderdag. Wat betekent het om zorgzaam te zijn? En hoe ziet dat eruit bij vaders, opa’s of andere mannen in de omgeving? Het doel is om traditionele rolpatronen uit te dagen en nieuwe perspectieven te laten zien. Denk aan vaders die thuisblijven, zorgen voor anderen, kwetsbaarheid tonen of op een bijzondere manier betrokken zijn. Leerlingen werken met deze opdracht aan visuele en communicatieve vaardigheden, kritisch denken en reflecteren en presentatievaardigheden.

  1. Laat leerlingen een beeld creëren: dit kan met fotografie, collage of een (digitale) illustratie. Laat het beeld combineren met krachtige woorden of een korte persoonlijke quote. Verwerk elementen van beeldtaal, typografie en storytelling zoals bij CKV gebruikelijk is.

  2. Klassengesprek: bespreek in de les onderwerpen als diversiteit in gezinsvormen, genderrollen en de manier waarop zorg in de media wordt afgebeeld.

  3. Presentatie: organiseer een expositie in de aula, hang posters door de school of maak een digitale galerie op de schoolwebsite of socials. Een mooie manier om leerlingen te laten reflecteren én hun stem te laten horen over een actueel thema.

Deze opdracht biedt leerlingen niet alleen de kans om hun creatieve talenten te tonen, maar ook om maatschappelijke thema’s te onderzoeken en een breder perspectief op zorg en rolmodellen te ontwikkelen.

Wiskunde / economie: taken analyseren en verdelen

In deze opdracht analyseren leerlingen de verdeling van huishoudelijke taken in het gezin, met een focus op eerlijkheid en gelijkwaardigheid. Wat is de impact van deze verdeling op tijdsbesteding en de werkdruk van gezinsleden? Hoe kunnen we samen een eerlijk rooster opstellen dat rekening houdt met de behoeften van iedereen? Leerlingen werken aan analytische vaardigheden, dataverwerking en leren tegelijkertijd kritisch na te denken over rolpatronen binnen het gezin.

  1. Enquête: laat leerlingen een enquête afnemen in hun eigen huishouden: wie doet welke taken? Hoeveel tijd zijn zij hier mee kwijt?

  2. Visualiseren van data: laat leerlingen de verzamelde gegevens visualiseren in cirkeldiagrammen of staafdiagrammen om inzicht te krijgen in de verdeling van taken en tijdsinvestering.

  3. Rooster maken: laat leerlingen een eerlijk rooster opstellen.  

Deze opdracht biedt leerlingen niet alleen de kans om vaardigheden in dataverwerking en wiskundige analyse te ontwikkelen, maar ook om na te denken over gelijkwaardigheid en samenwerking binnen het gezin.

Techniek / informatica: Escape Room – ‘De vermiste schroevendraaier’

In deze opdracht ontwerpen leerlingen een escaperoom rondom een typische Vaderdagsetting. Misschien is de gereedschapskist kwijt, werkt de barbecue niet, of ligt het geheime cadeau verstopt op zolder. Het doel is om leerlingen te laten werken met puzzels, codes en logica, terwijl ze ook creatief nadenken over thema’s die met Vaderdag te maken hebben.

  1. Klassengesprek: bespreek typische Vaderdag-situaties en wat voor soort problemen je zou kunnen tegenkomen, zoals een kapotte barbecue of verloren gereedschap. Wat zou een puzzel kunnen zijn die hierbij past?

  2. Ontwerp puzzels: laat leerlingen verschillende soorten puzzels maken die gebaseerd zijn op logica, wachtwoorden of codes. Denk aan raadsels, zoekopdrachten of digitale puzzels.

  3. Bouw de escaperoom: leerlingen kunnen de escaperoom fysiek in de klas maken met eenvoudige materialen of digitaal bouwen met tools zoals Google Forms, QR-codes of escape room software.

  4. Test en speel: laat leerlingen hun escaperooms testen met klasgenoten. Wat werkte goed? Wat kan beter? Hoe wordt de spanning opgebouwd en hoe blijven de spelers gemotiveerd?

  5. Presentatie en evaluatie: laat leerlingen hun escaperoom presenteren en bespreek in de klas wat zij hebben geleerd over puzzels maken en het oplossen van problemen.

Deze opdracht biedt leerlingen niet alleen de kans om technische en creatieve vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om samen te werken en kritisch na te denken over de manieren waarop je informatie kunt verbergen, presenteren en oplossen. Perfect voor leerlingen die houden van puzzels en avontuur! Tip: laat de leerlingen hun escaperoom met hun vader (of een andere dierbare) delen door een digitale versie te sturen of een fysieke versie op te zetten die ze samen kunnen oplossen. 

Meer ideeën en tools om je eigen educatieve escaperoom te creëren? Bekijk onze training Escape the Classroom op onze website!

vaderdag in de klas


Tot slot: laat leerlingen kiezen wie zij willen eren

Niet iedere leerling heeft een vader (in beeld). Geef ruimte aan het idee dat het cadeau of de opdracht ook voor iemand anders mag zijn: een opa, oom, moeder, oma, buurvrouw of broer. Wat telt is de intentie: iemand in de spotlights zetten die belangrijk voor je is.

About the Author

Follow me


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}