Share

Een escaperoom voor aardrijkskunde: hoe het begon

Als liefhebber van spelletjes en escaperooms, was ik altijd op zoek naar manieren om deze passie te integreren in mijn werk als docent. Het was dan ook een verrassing toen een brugklasser met het idee kwam om een escaperoom te organiseren in de klas. Ik was meteen enthousiast, maar had geen idee waar ik moest beginnen.

Thomas van der Horst 


Escaperoom aardrijkskunde


aardrijkskunde escaperoom

Een spannend verhaal voor mijn escaperoom

Toen ik begon met het ontwerpen van mijn aardrijkskunde escaperoom, realiseerde ik me dat een pakkend verhaal essentieel was. Als een enthousiaste avonturier, dacht ik dat een verhaal over een wereldreis of ontdekkingsreiziger een geweldig startpunt zou zijn. Ik zag meteen de potentie om dit verhaal verder uit te werken tot een boeiend verhaal voor mijn escaperoom, en ik was enthousiast over de mogelijkheden om hierin aardrijkskundige puzzels te integreren.

Het verhaal dat ik verzon voor mijn aardrijkskunde escaperoom was gebaseerd op een fictieve ontdekkingsreiziger genaamd James Petersen. James had in zijn leven vele avonturen beleefd en reisde de hele wereld over op zoek naar nieuwe ontdekkingen. Echter, tijdens zijn laatste expeditie verdween James spoorloos in de diepe jungle van Zuid-Amerika.

Jaren later, wanneer de leerlingen mijn klas betraden, ontdekten ze een brief van James Petersen waarin hij hen smeekte om hem te vinden. Hij had namelijk een belangrijke ontdekking gedaan die de wereld voorgoed zou veranderen, maar was gevangen genomen door een onbekende stam in de jungle. De leerlingen werden uitgedaagd om James te vinden door middel van verschillende aardrijkskundige puzzels en raadsels. Ze moesten de locatie van James' schuilplaats ontdekken en de sleutel vinden om hem te bevrijden.

Puzzels en raadsels

In het spel reisden de leerlingen door uitgestrekte jungles, besneeuwde bergtoppen en dorre woestijnen. Tijdens hun avontuur werden ze uitgedaagd met puzzels en raadsels over continenten, klimaten, geografische kenmerken en het lezen van kaarten. Alleen door samen te werken konden ze obstakels overwinnen, opdrachten voltooien en aanwijzingen ontcijferen om zo steeds dichter bij de locatie van James te komen. De grote vraag was natuurlijk of de leerlingen erin zouden slagen om alle puzzels op te lossen en James op tijd te vinden voordat het te laat was.


aardrijkskunde escaperoom

Mijn aardrijkskunde escaperoom 

Om mijn aardrijkskunde escaperoom uitdagend te houden, heb ik verschillende soorten puzzels gebruikt, waaronder woordzoekers, kruiswoordpuzzels en geheimschrift kaarten waarbij de leerlingen een UV-lampje nodig hadden om de tekst te kunnen ontcijferen. Ik wilde het spel nog leuker maken en besloot daarom ook een puzzel te maken met houten puzzels en een landkaart van Brazilië. Ik knipte de landkaart in stukjes en plakte deze op de ijsstokjes, die ik vervolgens in verschillende kistjes had gestopt. De leerlingen konden door het openen van de kistjes steeds meer ijsstokjes verzamelen en uiteindelijk de puzzel leggen om te ontdekken dat het om Brazilië ging.

Ik had nog een extra element toegevoegd aan de escaperoom om het spel nog uitdagender te maken. Ik schreef een opdracht op een kaart, maar printte deze bewust heel klein uit. Om de opdracht te kunnen lezen, hadden de leerlingen een vergrootglas nodig. Het vergrootglas stopte ik in een glazen pot.. De opdrachtkaart kregen ze in het begin van het spel, maar het vergrootglas pas later. Het vergrootglas zat in de glazen pot, maar er zat een slot op. Om het slot te kunnen openen, moesten de leerlingen eerst een puzzel oplossen en de opdracht correct beantwoorden. 

Digitale tools gebruikt in mijn aardrijkskunde escaperoom

Voor mijn  escaperoom heb ik gebruik gemaakt van diverse digitale tools. Zo heb ik bijvoorbeeld ArcGIS StoryMaps, Google Arts and Culture en Google Maps ingezet om de leerlingen te laten kennismaken met verschillende geografische kenmerken en locaties. Mijn leerlingen mochten  bij bepaalde opdrachten ook gebruik maken van de computer om bijvoorbeeld informatie op te zoeken of kaarten te raadplegen.

aardrijkskunde escaperoom

Het testen van mijn escaperoom

Voordat ik mijn leerlingen het spel liet spelen, heb ik het eerst thuis getest met mijn kinderen, neefjes en nichtjes. Zij vonden het spel erg leuk en het was voor mij leerzaam om te zien hoe ze het speelden. Tijdens het spelen merkte ik dat ze een aantal keer vastliepen en daarom heb ik het spel nog aangepast voordat ik het met mijn leerlingen ging spelen.

De brugklasser die me had gevraagd of ik een escaperoom wilde maken was erg enthousiast over het spel. Ook zijn klasgenoten waren erg positief. Ik heb ook een aantal collega's weten te overtuigen en we hebben afgesproken om samen een escaperoom spel te maken als afsluiting van het schooljaar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!