Share

Escape Rooms in de klas: De perfecte combinatie van educatie en plezier 

Als docent ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om mijn leerlingen op een leuke en educatieve manier te betrekken bij de lesstof. Een tijdje geleden kreeg ik de kans om deel te nemen aan een workshop over het maken van een educatieve escaperoom voor in de klas. Het idee om leerlingen op deze manier actief bij de les te betrekken sprak me meteen aan.

Ik besloot om het zelf uit te proberen en mijn eigen escaperoom voor mijn klas te ontwerpen. De escaperoom ging over een gestolen schilderij van een beroemde kunstenaar. De leerlingen kregen de taak om het gestolen schilderij terug te vinden en de dader te ontmaskeren. Het gerucht ging dat de dader een leerling van onze school was, maar niemand wist wie het was. 

De leerlingen moesten samenwerken in teams en verschillende puzzels oplossen om de aanwijzingen te vinden die hen naar de locatie van het gestolen schilderij en de dader zouden leiden. 

Els de Vries


Kraak de code

Puzzels en vraagstukken voor mijn escaperoom

Een van de eerste puzzels was het ontcijferen van een brief van de directeur. De brief was versleuteld met een code die de leerlingen moesten kraken om verder te kunnen. Na het kraken van de code kwamen de leerlingen erachter dat de dader een aanwijzing had achtergelaten op het schoolbord van het klaslokaal van de docent geschiedenis. De volgende puzzel was het oplossen van een woordzoeker waarbij de gevonden woorden een hint gaven over de locatie van het gestolen schilderij. Om bij het schilderij te komen, moesten de leerlingen nog een aantal puzzels oplossen, zoals het decoderen van een geheime boodschap, een kruiswoordpuzzel en het openen van een kluisje.

De leerlingen waren erg enthousiast over de escaperoom en werkten goed samen in hun groepjes.. Ze waren gemotiveerd om de puzzels op te lossen en het gestolen schilderij terug te vinden. De escaperoom was een goede manier om hun probleemoplossend vermogen en samenwerkingsvaardigheden te ontwikkelen. Ze waren erg trots op zichzelf toen ze de dader hadden ontmaskerd en het gestolen schilderij hadden teruggevonden.

Escape the classroom
Escaperoom voor in de klas

Tips voor het maken van een goede escape room

Aangezien zowel ik als mijn leerlingen de escaperoom als leuk en leerzaam hebben ervaren, deel ik graag enkele tips voor het creëren van een goede escaperoom voor jouw leerlingen.

  • Begin met een duidelijk thema: Kies een thema dat aansluit op de lesstof en dat de interesse van de leerlingen wekt. 
  • Maak een spannend en duidelijk verhaal.
  •  Zorg voor een goede balans tussen puzzels en aanwijzingen: Zorg ervoor dat de escaperoom niet te makkelijk of te moeilijk is. Een goede balans tussen puzzels en hints is cruciaal.

Escaperoom als activerende werkvorm

Als docent kan ik uit eigen ervaring zeggen dat escaperooms een fantastische manier zijn om leerlingen actief te betrekken bij de lesstof en hun probleemoplossend vermogen en samenwerkingsvaardigheden te ontwikkelen. Door het gebruik van persoonlijke thema's en uitdagende puzzels kunnen leerlingen van alle niveaus worden betrokken en uitgedaagd. 

Naast het ontwerpen van een uitdagende escaperoom is het ook belangrijk om tijd te nemen voor reflectie achteraf. Zo kunnen leerlingen bespreken wat ze hebben geleerd en welke vaardigheden ze hebben gebruikt tijdens het spel. 

Na het maken en spelen van mijn eerste escaperoom spel, ben ik zo enthousiast geworden dat ik dit zeker vaker wil doen voor mijn leerlingen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere docenten die dit al met hun leerlingen hebben gedaan.



Kraak de code
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!