Share

Een creatieve en leerzame Paasviering: hoe we een escaperoom maakten voor onze klas

In de aanloop naar Pasen wilden wij als leerkrachten van groep 6 onze leerlingen verrassen met een leuke en spannende activiteit. We besloten om een escaperoom te maken met als thema "de paaseieren zijn gestolen"! Het was een uitdagend project, maar het resultaat was het meer dan waard. In dit blog willen we onze ervaringen en creatieve ideeën delen over hoe we de escaperoom hebben ontworpen en uitgevoerd.

Katja de Wit en Els Kuijpers


escape the classroom

Het verhaal: De paaseieren zijn gestolen!

We begonnen met het uitwerken van een interessant verhaal voor onze escaperoom. We wilden dat onze leerlingen zich echt betrokken voelden bij het avontuur. Het verhaal was als volgt: tijdens het Paasfeest zijn de paaseieren op school gestolen! De leerlingen moeten nu de gestolen paaseieren terugvinden voordat de paashaas komt. Het was belangrijk dat het verhaal geloofwaardig en spannend was, zodat de leerlingen echt gemotiveerd zouden zijn om de puzzels op te lossen.

Het ontwerpen van de escaperoom.

We hadden een grote kamer ter beschikking die we konden gebruiken om onze escaperoom te bouwen. We gebruikten gordijnen om de ruimte op te delen in verschillende kamers. Zo creëerden we een gevoel van avontuur en spanning bij de leerlingen. We gebruikten ook zwarte lakens om de kamers donkerder te maken en om geheime hoekjes te verbergen.

paas escaperoom

De puzzels

De puzzels waren het belangrijkste element van onze escaperoom. We wilden dat ze uitdagend, maar niet te moeilijk waren voor onze leerlingen. We gebruikten een aantal verschillende soorten puzzels, zoals: 

  • Codesloten: We hadden verschillende codesloten gebruikt om kisten en koffers te openen. We verstopten de codes overal in de kamer, zoals in fotolijstjes en achter schilderijen.
  • Raadsels: We hadden raadsels bedacht die moesten worden opgelost om sleutels te vinden of om naar de volgende kamer te gaan.
  • Tangram puzzels: we hadden tangram puzzels gemaakt. De leerlingen moesten de stukjes op de juiste manier combineren om de oplossing te vinden.
  • IJstokjes puzzels: we hadden de ijstokjes gebruikt om patronen te maken. De leerlingen moesten deze patronen nabootsen om de code te ontcijferen.

Andere materialen

Om onze escaperoom nog uitdagender te maken, gebruikten we verschillende materialen om onze puzzels interessanter te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een UV-lampje om verborgen aanwijzingen te vinden die alleen zichtbaar waren onder ultraviolet licht. Ook gebruikte we een weegschaal, waarbij leerlingen voorwerpen moesten wegen om de juiste oplossing te vinden. Door deze verschillende werkvormen te gebruiken, konden we onze puzzels diverser maken.

paas escaperoom
escaperoom

Hoe lang duurde de activiteit?

We hadden de activiteit verdeeld in verschillende kamers die de leerlingen moesten voltooien. In totaal duurde de escaperoom ongeveer een uur. We hadden een timer ingesteld zodat de leerlingen wisten hoeveel tijd ze nog hadden om het spel te voltooien. Dit zorgde voor een extra spanning en uitdaging!

De ervaringen van de leerlingen

De escaperoom was een groot succes! De leerlingen waren zo enthousiast en betrokken bij het spel dat ze helemaal opgingen in het verhaal. We merkten dat het samenwerken om de puzzels op te lossen de teamspirit van de klas verbeterde. Sommige leerlingen waren echte speurneuzen en ontdekten de oplossingen voor de puzzels voordat hun klasgenoten dat deden. Anderen hadden meer hulp nodig, maar het was mooi om te zien hoe iedereen bijdroeg aan het spel.


paas escaperoom


De Paaseieren-escaperoom: een spannend en leerzaam avontuur voor groep 6!

Al met al was het ontwerpen van onze escaperoom een flinke klus,  maar als het eenmaal af is, kun je er jarenlang van genieten. .Het kostte ons veel tijd om de puzzels en aanwijzingen te bedenken en de kamer op te zetten, maar het was een geweldige activiteit. Het leukste was om te zien hoe enthousiast en gemotiveerd onze leerlingen waren om de uitdagingen aan te gaan en de puzzels op te lossen.  We zijn van plan om ons escaperoomspel volgend jaar opnieuw te spelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

Trainingen ChatGPT, Escape Spel en Burgerschap nu met subsidie GRATIS bij jou op school