november 6

Sint activiteiten met ChatGPT

1  comments

Plaatje gemaakt door Dall-E AI platform


Vind jij het soms ook moeilijk om een leuke activiteit voor sinterklaas te verzinnen?

Natuurlijk ligt veel er aan hoe oud of jong je leerlingen zijn. Maar laten we eerlijk zijn, zelfs studenten doe je een plezier met een leuke sinterklaas activiteit. De grootste uitdaging ligt echter bij de jongere leerlingen. Sinterklaas begint steeds vroeger, dus eigenlijk heb je meerdere activiteiten nodig. En zoals met alles: je gaat de concurrentie aan met Playstation en social media. Per leeftijd wil je natuurlijk andere activiteiten doen. Hoe verzin je dingen die voor elke specifieke groep of klas origineel en opwindend zijn?

Wij hebben ChatGPT gebruikt om leuke sinterklaas activiteiten te bedenken. Hier zie je de resultaten voor verschillende niveau's, PO, MO, VO en HO. Voor alle duidelijkheid; wij hebben deze activiteiten niet bedacht. Dat heeft ChatGPT voor osn gedaan met één druk op de knop. Wij hebben wel een goeie 'prompt' voor ChatGPT geschreven: de instructie die ze nodig heeft om aan de slag te gaan. 

Ik ben benieuwd wat je van onderstaande resultaten vindt. Laat je feedback achter in de commentaren onderaan de pagina.


Activiteit: "Sint Tank"
Voortgezet Onderwijs


Beschrijving:
"Sint Tank" is een interactieve en educatieve activiteit waarbij leerlingen in de geest van ondernemerschap en innovatie hun eigen unieke ideeën voor Sinterklaas presenteren. Geïnspireerd door het concept van 'Shark Tank', pitchen de leerlingen hun concepten voor nieuwe Sinterklaas-tradities, spellen of cadeaus aan een panel van 'Sint-investeerders'. Het doel is om kritisch denken, creativiteit en overtuigingskracht te stimuleren, terwijl leerlingen ook leren over presentatietechnieken en constructieve feedback.

Stappenplan voor de organisatie van "Sint Tank":

  • Voorbereidingsfase (1 week vooraf):
    • Licht de leerlingen in over het project en geef ze de tijd om in kleine groepjes ideeën te bedenken.
    • Bepaal wie de 'Sint-investeerders' zullen zijn; dit kunnen docenten, oudere leerlingen of lokale ondernemers zijn.
    • Zorg voor beoordelingscriteria, zoals originaliteit, haalbaarheid en presentatie.
  • Onderzoeks- en Ontwerpfase (een paar dagen voor de presentatie):
    • Laat leerlingen onderzoek doen naar bestaande Sinterklaastradities en huidige trends.
    • Leerlingen werken hun ideeën uit tot een concept met een businessplan: doelgroep, kosten, materiaal, etc.
  • Voorbereiding Pitch (1-2 dagen voor de presentatie):
    • Help leerlingen om hun presentatievaardigheden te ontwikkelen en geef ze tips over hoe ze een overtuigende pitch kunnen houden.
    • Laat de leerlingen hun pitch oefenen voor klasgenoten of docenten voor feedback.
  • Opzetten van de "Sint Tank" (op de dag zelf):
    • Richt een klaslokaal of aula in als de 'Tank', compleet met tafel voor de investeerders en een presentatieplek.
    • Zorg voor technische benodigdheden zoals een laptop, projector en eventuele prototypen of visuals.
  • De Pitch (30-45 minuten):
    • Elke groep krijgt 5-7 minuten om hun idee te pitchen.
    • Na de pitch krijgen de 'investeerders' 3-5 minuten om vragen te stellen.
  • Feedback en Beoordeling:
    • Na alle pitches geven de investeerders feedback en maken hun interesse kenbaar door te 'investeren' met fictief Sint-geld of punten.
    • Aan de hand van de beoordelingscriteria worden winnaars gekozen.
  • Afsluiting:
    • Deel prijzen of certificaten uit voor de beste pitches en toon waardering voor alle deelnemers.
  • Reflectie:
    • Reflecteer met de leerlingen op het proces: wat hebben ze geleerd, wat vonden ze uitdagend, en hoe kunnen ze de ontvangen feedback in de toekomst gebruiken?

Door deze stappen te volgen, kunnen leerlingen niet alleen hun eigen ideeën ontwikkelen en delen, maar ook waardevolle vaardigheden opdoen op het gebied van ondernemerschap en presentatie. "Sint Tank" biedt een leuke en leerzame manier om het traditionele Sinterklaasfeest een moderne en educatieve twist te geven.


Activiteit: "Sint's Selfie Uitdaging
Voortgezet Onderwijs"

Korte Beschrijving:
Leerlingen gaan op een creatieve selfie-jacht binnen de school en op het schoolplein om zoveel mogelijk Sinterklaas-gerelateerde selfies te maken. Ze moeten zelf nadenken over originele manieren om het thema Sinterklaas vast te leggen. Hierbij is het de uitdaging om voorbij de voor de hand liggende symbolen te denken en de essentie van het feest op unieke wijze in beeld te brengen.

Tijd: 45-60 minuten

Materialen:

  • Smartphones of camera's

Stappenplan:

  • Introductie: Leg de uitdaging aan de leerlingen uit. Elke selfie moet iets met Sinterklaas te maken hebben, maar ze moeten verder kijken dan alleen mutsen en mijters. Het is de bedoeling om creatief te denken en originele selfies te maken die op een of andere manier naar het Sinterklaasfeest verwijzen.
  • Regels en Criteria: Maak duidelijk dat elke foto een selfie moet zijn, waarbij de leerlingen zelf op de foto staan met het Sinterklaas-gerelateerde item of concept. De foto's moeten binnen de school of op het schoolplein genomen worden.
  • Start de Uitdaging: Geef de leerlingen een vastgestelde tijd, bijvoorbeeld 45 minuten, om hun selfies te maken.
  • Creativiteit Stimuleren: Moedig leerlingen aan om na te denken over verschillende aspecten van Sinterklaas - de historie, tradities, liedjes, eten, en hoe deze in het dagelijks leven op school kunnen worden weerspiegeld.
  • Presentatie: Na afloop van de uitdaging presenteren de groepjes hun selfies via het smartboard in de klas. Elk groepje krijgt de kans om kort de verhalen achter hun foto's te delen.
  • Reflectie: Houd een korte discussie waarbij leerlingen reflecteren op de creativiteit van de verschillende selfies en wat ze hebben geleerd over het kijken naar alledaagse voorwerpen in een nieuw licht.
  • Afsluiting: Sluit af met een complimenteuze ronde waarbij elke leerling of groepje een moment krijgt om te schitteren voor hun inspanningen en creativiteit.

Deze activiteit bevordert zelfexpressie, samenwerking en kritisch denken. Bovendien biedt het de kans om op een moderne en relevante manier het Sinterklaasfeest te benaderen, passend bij de belevingswereld van jongeren vandaag de dag.


Activiteit: "De Verborgen Pietenroute"
Primair Onderwijs

Korte Beschrijving:
Kinderen gebruiken een blinddoek en moeten aan de hand van aanwijzingen die ze voelen en horen, een parcours afleggen dat de Pieten ook hebben genomen. Dit bevordert vertrouwen en zintuiglijke scherpzinnigheid.

Tijd: 30-45 minuten

Materialen:

  • Blinddoeken
  • Verschillende texturen (tapijten, bubbelplastic, zandpapier, etc.)
  • Geluidsbronnen (muziekspelers, bellen, etc.)
  • Kleine beloningen of pepernoten

Stappenplan:

  • Leg de verschillende texturen op de vloer langs een uitgezet parcours in de klas of gymzaal.
  • Plaats geluidsbronnen op verschillende punten langs het parcours.
  • De kinderen worden in tweetallen verdeeld; één kind is geblinddoekt en de ander leidt.
  • Het geblinddoekte kind begint aan het parcours en gebruikt voeten en handen om de route te volgen.
  • De leidende kinderen geven mondelinge aanwijzingen of maken geluiden om te helpen navigeren.
  • Aan het eind van het parcours ontvangt elk kind een kleine beloning.
  • Kinderen wisselen van rol na elke ronde.

Activiteit 2: "Sints Geur- en Proefspektakel"
Primair onderwijs

Korte Beschrijving:
Kinderen testen hun zintuigen door verschillende Sinterklaasgerelateerde geuren en smaken te identificeren terwijl ze geblinddoekt zijn.

Tijd: 30-45 minuten

Materialen:

  • Blinddoeken
  • Verschillende etenswaren en kruiden (speculaas, pepernoten, mandarijnen, kruidnagel, etc.)
  • Potjes met geuren (chocolade, pepernoten, marsepein)

Stappenplan:

  • Blinddoek de kinderen in kleine groepjes.
  • Plaats geurpotjes en etenswaren voor hen.
  • Laat de kinderen om de beurt de geuren ruiken en de smaken proeven.
  • Ze moeten raden wat ze ruiken en proeven.
  • De kinderen krijgen punten voor elke correcte gok.
  • Kinderen bespreken welke geuren en smaken ze herkenden en welke nieuw of verrassend waren.


Activiteit: "Sint’s Mysterieuze Geluiden"
PO/MO/VO

Korte Beschrijving:
In "Sint’s Mysterieuze Geluiden" gebruiken leerlingen hun gehoor om verschillende Sinterklaas-gerelateerde geluiden te identificeren. Deze activiteit daagt leerlingen uit om aan de hand van alleen geluiden de connectie met Sinterklaas te leggen en hun zintuiglijke waarneming te verfijnen.

Tijd: 30-45 minuten

Materialen:

  • Verschillende audiofragmenten met Sinterklaas-gerelateerde geluiden (bijv. hoefgetrappel, het ritselen van pepernoten in een zak, Sinterklaasliedjes, stoomboot etc.)
  • Een computer met luidsprekers of een geluidssysteem om de geluiden af te spelen
  • Pen en papier voor elke leerling om hun antwoorden op te schrijven
  • Eventueel blinddoeken voor leerlingen om de nadruk op horen te versterken

Stappenplan:

  • Voorbereiding: Verzamel en bereid verschillende Sinterklaas-gerelateerde geluidsfragmenten voor. Zorg ervoor dat de geluiden divers zijn: sommige direct herkenbaar en andere meer ambigu of ongewoon.
  • Introductie: Leg aan de leerlingen uit dat ze gaan luisteren naar verschillende geluiden die op de een of andere manier te maken hebben met het Sinterklaasfeest. Hun taak is om te raden wat elk geluid is.
  • Luistersessie:
    • Speel elk geluid één voor één af en geef de leerlingen tijd om hun ideeën op te schrijven.
    • Optioneel: Gebruik blinddoeken om leerlingen te helpen zich volledig op hun gehoor te concentreren.
    • Overweeg om sommige geluiden twee keer af te spelen, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.
  • Discussie en Antwoorden:
    • Nadat alle geluiden zijn afgespeeld, ga je door de lijst en bespreek je wat elk geluid zou kunnen zijn.
    • Laat leerlingen om beurten hun antwoorden delen en discussieer als een groep.
  • Reflectie: Bespreek hoe onze zintuigen ons kunnen helpen herinneringen en associaties op te roepen, vooral rondom feestelijke tijden zoals Sinterklaas.
  • Afsluiting: Onthul de juiste antwoorden en bespreek wie de meeste geluiden correct heeft geraden. Je kunt dit speels maken door kleine beloningen te geven, zoals pepernoten, voor elk correct antwoord.

Deze activiteit kan helpen om de aandacht te vestigen op hoe Sinterklaas alle zintuigen betrekt en hoe tradities worden ervaren buiten het visuele aspect. Het kan een mooie manier zijn om stil te staan bij hoe iedereen het feest op zijn of haar eigen manier ervaart.

Heb je gezien dat ChatGPT van elke activiteit niet alleen een beschrijving maar ook een stappenplan en materialen geeft? Dat komt door het gebruikt van een goede prompt; een Power Prompt. Je kunt leren om zelf goede prompts te leren schrijven of je kunt onze kant en klare Power Prompts gebruiken. 



Tags


Dit vind je misschien ook interessant

Laat hier je commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

  1. Dank voor de Sint ideeen; prikkelend voor alle zintuigen; de geuren, smaken, geluiden enbeelden van de Sinterklaas traditie. Ik ga er een mooie les van maken.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Geef je nu op voor de Aiklas Mails

We houden je op de hoogte van alles rond AI en ChatGPT in de klas.
Ontwikkelingen, tips, tools, ideeën en natuurlijk onze Power Prompts.