Tijdlijn tools zijn handige hulpmiddelen in de klas. Je kunt ze als docent inzetten om de lesstof te verduidelijken, maar ook kun je de leerlingen een tijdlijn laten maken en zo hun digitale geletterdheid verbeteren, hun creativiteit te versterken of om de lesstof beter te laten indalen. In dit blog gaan we dieper in op het nut van tijdlijn tools en lichten we twee van deze tools uit.
"De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren."
Albert Einstein
Geschiedenis, natuurkunde, aardrijkskunde en meer
Voor de hand ligt natuurlijk geschiedenis, waarbij het maken van een tijdlijn een mooi inzicht kan geven in verschillende gebeurtenissen.
Maar, wat dacht je van het visueel maken van natuurkundige of scheikundige processen? Een tijdlijn in uren of minuten kan zeer helpend zijn om een dergelijk proces inzichtelijk te maken.
Bij aardrijkskunde kun je een tijdlijn maken met de geologische tijdschaal. Dat geeft een mooi inzicht in de verschillende geologische tijdperken en maakt het leerlingen wellicht minder abstract. Dat het Jura zo’n 55 miljoen jaar duurde wordt ineens een stuk concreter als je het op een tijdlijn ziet staan.
Voor de meer creatieve vakken kun je een tijdlijn goed gebruiken om een verhaallijn uit te werken. Die kun je zo mooi in chronologische volgorde zetten. Natuurlijk kun je de leerlingen dit ook zelf laten doen.
De mogelijkheden om een tijdlijn in te zetten voor de klas zijn dus divers, misschien heb jij ook wel een specifiek idee voor je eigen vakgebied.
Een tijdlijn kun je ook heel goed door leerlingen zelf laten maken. Dit zal hun digitale geletterdheid ten goede komen. Je kunt een tijdlijn op vele manieren inzetten en echt een beroep doen op de creativiteit van de leerlingen. Lesstof blijft ook beter hangen als leerlingen er op deze manier mee aan de slag gaan.
Zo kun je de leerlingen zichzelf laten voorstellen aan de hand van een tijdlijn. Wanneer ben je geboren? Wanneer ging je naar de basisschool of wanneer begon je met sporten? Wanneer ontmoette je je beste vriend en wanneer werden je broers of zussen geboren? Je kunt de leerlingen hier op vele manieren invulling aan laten geven.
Je kunt leerlingen ook in groepjes aan een tijdlijn laten werken. Eén of twee laptops per groep is al voldoende. Zo kunnen één of twee leerlingen de informatie op de tijdlijn zetten, terwijl de andere informatie opzoeken op een andere laptop of op hun smartphones.
Een tijdlijn als overgangsritueel
Een ander mooi voorbeeld: leerlingen in groep acht kunnen een tijdlijn maken van deze periode, waarin ze de basisschool achter zich laten en een nieuw avontuur beginnen op het voortgezet onderwijs. Een tijdlijn kan dan dienen als overgangsritueel. Groep acht is een prachtig jaar, maar wel één met vele indrukken. Het schoolkamp, de eindmusical, het afscheid nemen van elkaar, kennismaken op nieuwe scholen: een tijdlijn kan helpen om dit allemaal goed te verwerken.
Het is op deze manier ook een hele creatieve werkvorm, waarmee de leerling kan vertragen, overzicht kan creëren en alle gevoelens en emoties kan laten opborrelen en een plaats kan geven.
Tools voor tijdlijnen
Welke tools gebruik je voor een tijdlijn? Er zijn online veel tools te vinden om tijdlijnen te maken. Bijvoorbeeld Preceden of Sutori. Het beste kun je er zelf een aantal proberen, om te achterhalen welke tool het beste past bij jou en jouw klas. Hieronder lichten we nog twee behoorlijk verschillende tools uit.
TimelineJS is een open source tool waarmee je prachtig, rijk gevisualiseerde en interactieve tijdlijnen kunt maken. Het werkt standaard met een Google Spreadsheet template. Hierin vul je benodigde gegevens in en daarna kun je een link creëren om de tijdlijn te openen.
Hoe het precies werkt, staat allemaal uitgelegd op de website van TimelineJS.
Het werken met de Google Spreadsheet kan wat ingewikkeld zijn, maar de tijdlijnen zien er wel prachtig uit.
De tool van Time Graphics werkt wat intuïtiever dan die van TimelineJS. Je kunt door op de tijdlijn te klikken verschillende events, afbeeldingen en andere bronnen toevoegen. De tijdlijn ziet er wat minder mooi uit dan die van TimelineJS.
Ga jij aan de slag met een tijdlijn tool? Denk je dat dit de digitale geletterdheid van je leerlingen kan verbeteren? We lezen graag in een reactie wat jij ermee doet!
Wil je meer activerende werkvormen leren kennen? Klik dan hier.