Share

Een educatieve game voor Latijn

Zinvolle lesstof verpakken in een mooie en uitdagende game. Het is een logische stap voor het onderwijs om de populariteit van gamen in te zetten voor iets nuttigs. Latijn is daarbij misschien niet het eerste waar je aan denkt. Als informaticadocent op het Stedelijk Gymnasium van 's-Hertogenbosch zit ik op de juiste plek om nou precies dat te doen. In deze blog vertel ik je er meer over.
Jochum van Weert

Gamification in het onderwijs

Informatica is een prachtig vakgebied, omdat het op het snijvlak ligt van techniek en creativiteit. Het meester worden van programmeertalen en een exacte manier van denken om daarmee vervolgens je creativiteit de vrije loop te geven en mooie dingen letterlijk uit het niets te scheppen. Met die insteek geef ik al meer dan 12 jaar met veel plezier Informatica aan de bovenbouwers van het Stedelijk Gymnasium van 's-Hertogenbosch. Programmeren, elektronica en robots, gamedesign en veel meer van dat moois. Deze dingen aan leerlingen overbrengen is absoluut een feestje, maar de creativiteit blijft ook bij mezelf jeuken natuurlijk. Een goede reden om er in de avonduurtjes een zijproject op na te houden: educatieve games maken. Het huidige (school)jaar is dat Grammaticus Maximus, een educatieve game om Latijnse grammatica leuk te maken.

Gamification in het onderwijs

Grammaticus Maximus

In Grammaticus Maximus draait het om de vijf "verbuigingsrijtjes" van Latijnse zelfstandige naamwoorden. Dit is fundamentele basiskennis bij het leren van Latijn en deze rijtjes worden er traditioneel al vanaf de brugklas ingestampt. Belangrijk, maar niet per se leuk natuurlijk. Met deze game ging ik de uitdaging aan om het alsnog leuk te maken en daarmee de drempel voor het oefenen van de rijtjes flink te verlagen. Niet alleen relevant voor de brugklas, want zelfs mijn 5e en 6e klas leerlingen werden blij van een leuke manier om hun basiskennis te onderhouden.

Barbaren vallen Rome aan

De game geeft je de taak om Rome te verdedigen tegen oprukkende barbaren. Deze barbaren komen echter "gewapend" met een willekeurig zelfstandig naamwoord dat in een naamval verbogen is. Door het selecteren van Romeinse soldaten van de juiste naamval (naamval, geslacht en getal) en deze op ze af te sturen, kun je de barbaren steeds verslaan. Als je de verkeerde naamval op een barbaar af stuurt, zal je soldaat het verliezen. Barbaren die Rome bereiken stichten brand. Als je niet uitkijkt, brandt Rome af en verlies je de game. Om er nog meer een echte game van te maken, levert het verslaan van barbaren je pecunia (geld) op. Na een succesvolle verdedigingsronde kun je je pecunia uitgeven aan upgrades door te offeren aan Romeinse goden in hun tempels. Hiermee krijg je sterkere soldaten of zelfs de "wraak van Jupiter" waarmee je een bliksemschicht op een doorgebroken barbaar kunt laten neerdalen. Allemaal elementen die je in "normale" games ook tegenkomt en die de leerlingen meteen zullen herkennen. Ik denk dat dit erg belangrijk is voor de geloofwaardigheid van educatieve games. Leerlingen hebben best door dat je lesstof verpakt in een game. Als de game echt alleen maar een dun jasje om die lesstof heen is, is de lol er snel vanaf. Je zult ook echt met wat "gameplay" op de proppen moeten komen.

Om diezelfde reden is de "sfeer" van de game erg belangrijk. Met de game heb ik geprobeerd droge lesstof te verpakken in een leuke game-uitdaging en daarbij zo veel mogelijk recht te doen aan het Romeinse/Latijnse thema qua grafische vormgeving en opzet. Zo zijn bijvoorbeeld alle getallen die je in de game tegenkomt in Romeinse cijfers weergegeven, de upgrades sluiten aan bij de mythische eigenschappen van de gekozen goden en er zijn beroemde Romeinse gebouwen zoals het Colosseum en het Pantheon in de game verwerkt.

Na maanden werken in de avonduurtjes en kleinschalig testen op mijn eigen school is de game nu af en kan ik hem breder onder de aandacht te brengen. Ik zoek het dan vooral bij de docenten Klassieke Talen uit het land die hem dan vervolgens bij hun leerlingen onder de aandacht brengen. De reacties die ik van hen krijg zijn heel erg positief. Ik zag zelfs al dat er challenges werden uitgeschreven onder leerlingen om de docenten op het eind van de week hun hoogste scores te laten zien. Leuk toch?

educatieve app

Meer dan alleen de literaire canon

Latijn is een mooi, nuttig en boeiend vak, maar heeft niet het meest "flitsende" imago. De docenten zijn erg verheugd met een mooi extra medium om hun vak te laten aansluiten bij de belevingswereld van hun leerlingen. En het blijven docenten, dus ik kreeg meteen weer een hoop goede feedback om de game nog verder te verbeteren. Mijn avonduurtjes hebben dus ook de komende tijd een goede bestemming. Ik sta altijd open voor idee├źn voor het ontwikkelen van meer educatieve games.

Wil je zelf je Latijnse Grammaticaskills testen en upgraden? Of iemand anders hiertoe stimuleren? Ik kan er een hoop over vertellen, maar dat is nooit hetzelfde als de game spelen. De game is gratis te downloaden in de Apple store en op Google Play. Wil je meer weten over mijn activiteiten rondom educatieve games? Kijk dan op gamemeester.nl

Wil je meer digitale werkvormen leren kennen? Klik dan hier.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

>