• Home
  • Blog
  • Waarom leerlingen AI sneller omarmen dan jij

Waarom leerlingen AI sneller omarmen dan jij

AI verantwoord en effectief leren gebruiken

0 comments

Veel docenten en leerkrachten staan nog sceptisch tegenover AI in de klas. Dat is begrijpelijk, want nieuwe technologieën roepen veel vragen op. Tegelijkertijd gebruiken leerlingen en studenten AI al volop - of dat nu is om huiswerk sneller af te ronden, betere verslagen te schrijven of zichzelf voor te bereiden op hun toekomstige baan. AI-vaardigheid wordt een onmisbare competentie in bijna elke sector. In dit artikel laten we zien hoe leerlingen en studenten AI al inzetten en wat jij kunt doen om bij te blijven.

ai leerlingen



ai onderwijs


Het groeiende gat in
AI-vaardigheid

Bij onze trainingen zien we regelmatig dat docenten nog terughoudend zijn als het gaat om het gebruik van AI. Wij kunnen dat begrijpen, want zonder voldoende kennis van AI kun je het zien als een hype of een risico. Wat ons betreft is het echter wel duidelijk: ook voor het onderwijs is AI een kans en geen bedreiging

Ondertussen maken studenten al volop gebruik van AI-tools als ChatGPT, Perplexity, Claude en Gemini. Niet alleen om sneller huiswerk te maken, maar ook om spreekbeurten voor te bereiden, stageverslagen te schrijven, onderzoek te doen en zichzelf voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Ze maken zelfs al custom GPT’s (op maat gemaakte chatbots in ChatGPT) om hun stagebedrijven te helpen repeterende taken te automatiseren. 

Dus je kunt jezelf de vraag stellen: wil je als docent achterblijven op deze kennis van je leerlingen, of ga je erin mee? De kloof groeit namelijk steeds verder. AI is niet iets dat vanzelf weer verdwijnt. Het is een technologie die in vrijwel alle sectoren een rol gaat spelen - en vaak al speelt. Als je als school leerlingen wilt voorbereiden op de toekomst, moet je AI een plek geven in het onderwijs.

AI is geen bedreiging voor het vak van de docent, maar een kans. De vraag is: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen niet alleen AI gebruiken, maar er ook verantwoord en effectief mee leren werken? In dit artikel laten we zien waarom AI-vaardigheden zo belangrijk zijn, hoe studenten AI al inzetten en wat jij hiervan kan leren.

Waarom AI-vaardigheden zo belangrijk zijn
voor leerlingen en studenten

AI is veel meer dan zomaar een hulpmiddel: het is een vaardigheid die in veel beroepen een belangrijke rol gaat spelen. Leerlingen die AI nu al slim leren gebruiken, hebben straks een flinke voorsprong op de arbeidsmarkt. In vakgebieden als IT, marketing, zorg, techniek en administratie speelt AI nu al een grote rol. 

AI als basisvaardigheid in bijna elke sector

Veel bedrijven maken al gebruik van AI-tools om efficiënter te werken. Denk aan geautomatiseerde klantenservice, slimme data-analyse en gepersonaliseerde marketingstrategieën. In de zorg helpt AI bijvoorbeeld bij het analyseren van patiëntgegevens en in de bouw worden AI-tools ingezet om bouwprocessen te optimaliseren. Werkgevers verwachten steeds vaker dat nieuwe medewerkers deze technologie kunnen gebruiken. En dat geldt zeker voor de generatie die vanaf nu de arbeidsmarkt op stroomt. 

Voorbereiding op een wereld waarin AI steeds meer invloed heeft

Leerlingen die AI nu al inzetten voor hun school, studie en stage, ontwikkelen bepaalde vaardigheden waar ze de rest van hun leven van zullen profiteren. Ze leren sneller informatie verwerken, slimmer plannen en efficiënter werken. 

De opkomst van AI is niet te stoppen. Net zoals computers en internet ooit het onderwijs en de arbeidsmarkt veranderden, gebeurt dat nu met AI is geen hype, maar een blijvende verandering. De vraag is niet of leerlingen AI gaan gebruiken, maar hoe goed ze ermee leren werken. En dat begint al in de schoolbanken.  Zelfs leerlingen op de basisschool zetten AI in om verhalen te schrijven, rekenoefeningen te maken en creatieve opdrachten uit te werken.

AI in de praktijk: hoe leerlingen en studenten AI al gebruiken

Als we nu om ons heen kijken, zien we overal voorbeelden van leerlingen en studenten die AI volop gebruiken voor school, studie, stage en werk. Niet alleen als huiswerk, maar ze ontwikkelen zelfs al slimme toepassingen voor allerlei praktische en creatieve doeleinden.

We noemen hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk, die we hoorden tijdens onze trainingen en van docenten uit ons netwerk.


Slimme samenvattingen voor toetsen

Een leerling in 5 havo gebruikte AI om efficiënter te leren voor zijn examens. Hij voerde lange teksten in een samenvattingstool in, die de belangrijkste punten voor hem op een rij zette. Hierdoor kon hij sneller en gerichter studeren door zich te focussen op de belangrijkste punten. . 

Een digitale assistent voor het plannen van een scriptie

Een student in het hbo worstelde met het plannen van zijn scriptieproces. Hij had moeite om overzicht te houden en deadlines te bewaken. In plaats van een standaard planner te gebruiken, maakte hij met ChatGPT een persoonlijke assistent die hem hielp bij het structureren van zijn onderzoek, herinneringen instelde voor tussentijdse deadlines en feedback gaf op de opzet van zijn hoofdstukken. Hierdoor kon hij efficiënter werken en betere keuzes maken in zijn onderzoek aanpak.

AI als sparringpartner bij een stageopdracht

Een mbo-student in de marketing werkte aan een contentstrategie voor zijn stagebedrijf. In plaats van handmatig concurrentieonderzoek te doen, gebruikte hij een AI-tool om snel trends en sterke punten van concurrenten te analyseren. Met de verkregen inzichten kon hij een betere strategie opstellen en zijn stagebegeleider verrassen met concrete adviezen.

Sollicitatietraining met AI

Een handige mbo-student die moeite had met solliciteren gebruikte een AI-tool om zichzelf voor te bereiden op een stagegesprek. Hij liet de AI verschillende vragen genereren die in een echt sollicitatiegesprek gesteld konden worden en oefende zijn antwoorden in een interactief gesprek. Zo kon hij zonder druk oefenen en zijn antwoorden aanscherpen. Toen het echte sollicitatiegesprek kwam, voelde hij zich zelfverzekerder en wist hij precies hoe hij zijn sterke punten moest benoemen.

Een planningssysteem dat een stagebedrijf helpt

Een student liep stage bij een logistiek bedrijf waar medewerkers moeite hadden om alle planningen en afspraken up-to-date te houden. Hij gebruikte AI om een slim planningssysteem te maken dat automatisch taken indeelt en collega’s op tijd een herinnering stuurt. Hierdoor besparen de medewerkers tijd en worden dubbele boekingen voorkomen.

AI als programmeerhulp

Een leerling uit 4 vwo volgde informatica en had moeite met een complexe programmeeropdracht. In plaats van vast te lopen, vroeg hij AI om uitleg over de code en suggesties voor verbeteringen. Hierdoor begreep hij beter hoe de programmeertaal werkte en kon hij sneller een werkende oplossing bouwen.

Deze voorbeelden laten zien hoe AI al een rol speelt in het leven van leerlingen en studenten - ook in die van jou! Het helpt ze met schoolopdrachten, bij het bedenken van praktische oplossingen voor hun stagebedrijf en bereidt ze voor op de arbeidsmarkt.

Creatief schrijven met AI

Een leerling uit groep 8 gebruikte AI om een spannend verhaal te schrijven voor een schrijfopdracht. Zij had moeite om een goed begin te bedenken en gebruikte een AI-tool om een paar startzinnen te genereren. Vervolgens stelde ze vragen aan de AI om het verhaal verder te ontwikkelen en kreeg ze suggesties voor personages en plotwendingen. Zo kon ze met meer zelfvertrouwen en plezier werken aan haar opdracht en verraste ze haar juf met een origineel en goed opgebouwd verhaal.

AI als rekencoach

Een leerling uit groep 7 vond breuken lastig en gebruikte AI als extra oefenmaatje. In plaats van alleen uit zijn rekenboek te werken, stelde hij de AI vragen over de sommen waar hij vastliep. De AI legde de stappen op een simpele manier uit en gaf hem extra oefensommen op zijn niveau. Hierdoor werd hij steeds zekerder in rekenen en begon hij zelfs andere klasgenoten te helpen die met dezelfde sommen worstelden.

ai onderwijs

Wat dit betekent het onderwijs

Deze voorbeelden laten zien hoe AI al een rol speelt in het leven van leerlingen en studenten - ook in die van jou! Het helpt ze met schoolopdrachten, bij het bedenken van praktische oplossingen voor hun stagebedrijf en bereidt ze voor op de arbeidsmarkt. 

AI is niet meer weg te denken uit de wereld van leerlingen en studenten. Of je het nu stimuleert of niet, ze gaan er sowieso mee aan de slag. De grote vraag is: laat je ze dit op eigen houtje ontdekken, of bied je begeleiding zodat ze AI slim en verantwoord leren gebruiken?

AI-geletterdheid


Het gevaar van achterblijven

Veel studenten en leerlingen ontwikkelen AI-vaardigheden buiten school. Ze leren zelfstandig hoe ze AI kunnen inzetten voor studie, stage en werk. Dit brengt de nodige risico’s met zich mee. Zonder begeleiding weten ze niet altijd hoe ze AI kritisch moeten beoordelen, welke beperkingen er zijn en hoe ze betrouwbare informatie kunnen onderscheiden van onzin.

Als docent heb je de kans om dit gat te dichten. Door AI een plek te geven in je lesprogramma, help je leerlingen om efficiënter te werken en om kritisch en bewust met deze technologie om te gaan.

AI-geletterdheid

AI-geletterdheid wordt net zo belangrijk als taal- en rekenvaardigheid: leerlingen die goed begrijpen hoe AI werkt, kunnen deze krachtig en verantwoord inzetten in hun leerproces en later in hun carrière.

AI integreren zonder de controle te verliezen

Sommige docenten vrezen dat AI hun rol zal overnemen of dat leerlingen het alleen maar gebruiken om minder moeite te doen. Dat hoeft niet zo te zijn. AI kan juist een waardevolle aanvulling zijn in je lespraktijk, zolang je duidelijke richtlijnen geeft en de techniek bewust inzet.

Een paar manieren waarop je AI gecontroleerd kunt inzetten:

  • Begeleide opdrachten: Laat leerlingen AI gebruiken om een eerste versie van een tekst of samenvatting te maken, maar zorg dat ze die zelf verbeteren en onderbouwen.

  • Kritische analyses: Bespreek met leerlingen de betrouwbaarheid van AI-output en leer ze hoe ze feiten van fictie onderscheiden.

  • Gestructureerde oefeningen: Laat AI helpen bij het genereren van oefenvragen of studieplanners, maar zorg dat leerlingen reflecteren op hun voortgang.

Leestips om met AI aan de slag te gaan

Kunstmatige intelligentie onderwijs


Jouw rol blijft cruciaal

De opkomst van AI betekent niet dat jij overbodig wordt. Integendeel: jij bent degene die bepaalt hoe AI verantwoord wordt ingezet in de klas. Door AI in je lessen te integreren, maak je leerlingen klaar voor de toekomst - een toekomst waarin AI een vast onderdeel van studie en werk zal zijn.

AI onderwijs

Van angst naar actie

  • Docenten en scholen moeten AI niet tegenhouden, maar juist benutten.

  • AI-geletterdheid wordt net zo belangrijk als digitale vaardigheden en taalvaardigheid.

  • Hoe een open houding ten opzichte van AI zowel docenten als studenten vooruit helpt.

Conclusie: angst of actie?

Veel docenten zijn nog huiverig om AI toe te laten in het onderwijs. De angst dat leerlingen er misbruik van maken, dat het werk overneemt of dat het onbetrouwbaar is, overheerst vaak. Maar AI negeren is geen oplossing. Het is een technologie die blijft en een grote rol zal spelen in het leven en werk van jouw leerlingen.

Net zoals digitale vaardigheden en taalvaardigheid, wordt AI-vaardigheid een essentiële skill voor de toekomst. Leerlingen moeten niet alleen weten hoe ze AI kunnen gebruiken, maar ook hoe ze de output beoordelen en wanneer ze AI wel of juist niet moeten inzetten. Dit vraagt om begeleiding en een goede plek in het onderwijs.

AI neemt geen werk van docenten over, maar kan wel ondersteunen en taken efficiënter maken. Het helpt leerlingen bij onderzoek, taalontwikkeling en probleemoplossend denken. Jouw rol als docent blijft onverminderd onmisbaar: jij bent degene die bepaalt hoe AI wordt gebruikt, die kritisch denken stimuleert en leerlingen leert omgaan met nieuwe technologieën.

Door AI niet te weren, maar te omarmen, geef je jouw leerlingen een voorsprong. Door samen te experimenteren en AI een plek te geven in de klas, zorg je dat ze straks niet achterlopen op de arbeidsmarkt. Bovendien ontdek je misschien zelf ook hoe AI jouw werk makkelijker kan maken en je onderwijs kan versterken.

De eerste stap? Gewoon beginnen. Test een AI-tool in je lessen, bespreek met leerlingen wat ze al gebruiken en leer samen hoe je AI verantwoord en effectief kunt inzetten. Zo maak je niet alleen je leerlingen klaar voor de toekomst, maar ook jezelf!


 > Wil je meer leren over wat AI voor jou  en je leerlingen kan betekenen?
Volg dan onze training AI & ChatGPT in de klas.

About the Author

Follow me


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}