Op 28 februari is het Internationale RSI dag. RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen en syndromen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. Dit is een probleem dat we, ingegeven door gebruik van mobiele telefoons en tablets, ook steeds meer bij de jeugd terugzien. En dat kun je maar beter voorkomen, want de gevolgen kunnen chronisch zijn.
De muisarm is verleden tijd
RSI beperkt zich allang niet meer tot de klassieke muisarm. Jaren terug was dat toch wel het beeld dat we ervan hadden: iemand had te lang verkeerd achter de computer gezeten en daardoor verschillende klachten aan nek en armen ontwikkeld. Voor een juiste houding achter de pc of laptop is meer aandacht gekomen en de muisarm is daardoor minder veel voorkomend dan vroeger.
Maar, vandaag de dag zit de jeugd de hele dag achter een telefoon of tablet. Met de nek gebogen, starend naar een scherm. Dat leidt niet onregelmatig tot geheel nieuwe klachten. Een gemiddeld huishouden heeft negen beeldschermen en ook op scholen worden tablets en smartboards steeds meer gebruikt. Meer dan 60% van de schoolgaande kinderen met RSI klachten ervaart pijn aan arm, nek, schouders en/of rug na beeldschermgebruik.
Whatsapp Nek en Vinger
De mobiele telefoon heeft twee nieuwe kwalen onder de jeugd geïntroduceerd: de Whatsapp Nek en de Whatsapp Vinger.
Door veel met gebogen hoofd naar het schermpje te kijken, wordt er veel gevraagd van de banden en spieren aan de achterkant van de nek en blijven de spieren aan de voorkant onderontwikkeld. Het leidt tot klachten zoals nekpijn en hoofdpijn.
De Whatsapp Vinger ontstaat wanneer de telefoon veelvuldig met één hand bediend wordt. Dan ontstaat kramp of pijn, pijnlijk of tintelende vingers, een geïrriteerd gevoel of verminderde kracht in de handen.
Deze problemen lijken misschien onschuldig, maar kunnen leiden tot chronische klachten waar kinderen hun leven lang last van kunnen hebben. Belangrijk dus om hier iets aan te doen!
Voorkom klachten: begin met praten
Om klachten te voorkomen is het belangrijk om in de klas te praten over deze problemen. Het begrijpen van het probleem begint met het erkennen van het bestaan ervan. Hoe vaak gebruiken kinderen een telefoon of tablet? En in welke houding doen ze dat? Tot welke klachten kan dit leiden en wist je dat je hier een leven lang last van kunt houden?
Zorg voor de juiste houding
Het is natuurlijk belangrijk de leerlingen te wijzen op de juiste houding bij het gebruik van een telefoon of tablet. Dus, met het hoofd omhoog, de telefoon voor het gezicht en de kin iets ingetrokken. Daarmee blijft de wervelkolom rechter en stabieler.
Maar, gebruiken de kinderen ook computers op school? Zorg dan dat deze ook voor kinderen zijn ingericht. Laat kinderen niet zomaar plaatsnemen achter bureaus voor volwassenen, maar zorg voor een stoel op de juiste hoogte, met steun voor de voeten en de rug.
Lesprogramma’s voor juiste houding
De RSI vereniging heeft een lesprogramma ontwikkeld, ‘Zit met pit’. Hiermee worden kinderen vanaf groep 5 een goede (werk-)houding aangeleerd en een gezonde balans tussen zitten en bewegen. Niet alleen op school, maar ook thuis. Ook voor groep 2 heeft de RSI vereniging een lespakket beschikbaar gesteld. Wellicht wat gedateerd, maar zeker nog relevant voor het werken met een computer.
Een les voor het leven
Een goede houding ten opzichte van computers, telefoons en tablets is voor onze kinderen een les voor het leven. Jong geleerd, oud gedaan, gaat hier natuurlijk helemaal op. Als we onze leerlingen nu het belang van een goede houding kunnen aanleren, hebben ze daar hun hele (werkende) leven profijt van.
Is dit bij jou in de klas al onderwerp van gesprek? Zie je leerlingen in een verkeerde houding achter de computer zitten en hoe ga je ermee om? We lezen het graag in een reactie!
Ik laat al jaren 4e klassers Tl een folder maken over tabletnek en whatsapp vinger als schoolexamen. Doelgroep waarvoor ze de folder moeten maken zijn basisklasleerlingen. We bespreken deze aandoeningen en hopelijk nemen ze deze les mee voor een goed gebruik van allerlei apparaten.