Share

Moeten we ChatGTP buiten de schooldeuren houden?

Laatst gaf ik een training 'Escape Room in de klas' aan docenten wiskunde. Tijdens de training bespraken we verschillende aspecten die bijdragen aan een succesvolle ervaring voor de leerlingen. Eén van de belangrijkste elementen die ik altijd benadruk, is het creëren van een sterk verhaal dat de leerlingen meesleept in het spel. Toen ik dit punt aanhaalde, stelde een van de deelnemers een interessante vraag: "Hoe moet dat, een spannend verhaal creëren?"


Miriam Levy, directeur  docentenbijscholing

kraak de code

een boeiend verhaal

Het ontwerpen van een boeiend verhaal kan inderdaad een uitdaging zijn, maar gelukkig zijn er basisprincipes die we kunnen volgen. Ik legde de docenten uit dat een goed verhaal een heldere structuur heeft, met een boeiende introductie, een spanningsopbouw, een climax en een bevredigende ontknoping. Daarnaast moeten personages worden geïntroduceerd en moet er een duidelijk doel zijn dat de leerlingen of studenten willen bereiken. Juist het creatief verzinnen van een verhaal en personages vinden veel docenten en leerlingen een enorme uitdaging. En daar hebben we nu een hulpmiddel voor - wanneer je het verantwoord inzet.

chatgtp klas

chatgtp een waardevol hulpmiddel

Ik stelde de docenten voor om ChatGPT te gebruiken als hulpmiddel om sterke verhalen te creëren. Dat was het moment waarop een aantal docenten met scepsis reageerde en betoogden dat ChatGPT buiten de deur gehouden moet worden. Ze hadden zorgen over de betrouwbaarheid en de mogelijke gevaren van het gebruik van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. De leerlingen zouden alles door AI laten doen, en hun eigen vaardigheden niet meer ontwikkelen. De docenten zeiden: "Dat moeten we toch niet willen, we moeten er alles aan doen om ChatGPT juist buiten de klas houden!" Ik keek ze aan en zei: "Denken jullie werkelijk dat we het gebruik van ChatGPT moeten en kunnen stoppen?" 

ChatGPT begruiken als een een virtuele tutor

Er ontstond een discussie. Verschillende docenten kwamen met  interessante argumenten: "Ik begrijp je punt, maar wij maken ons zorgen over de invloed van AI op het leerproces. Moeten we niet juist de nadruk leggen op menselijke interactie en de ontwikkeling van kritisch denken bij onze leerlingen?" "En wat met de schrijfvaardigheid en creativiteit? Wat nou als ChatGTP alle werkstukken van de leerlingen schrijft in plaats van dat de leerlingen dat zelf doen?" Ik knikte en zei: "Ik begrijp jullie zorgen volledig. Het is cruciaal om menselijke interactie te behouden en kritisch denken te stimuleren. Maar laten we niet vergeten dat technologie, zoals ChatGPT, ook potentiële voordelen heeft als we het op een verantwoorde manier inzetten. Het kan een waardevolle aanvulling op ons lesgeven zijn en leerlingen helpen om zich verder te ontwikkelen." Ik zag mensen elkaar bedenkelijk aankijken.  "Hoe dan precies?" zei een van de docenten, "Kun je concrete voorbeelden geven van hoe ChatGPT onze leerlingen kan helpen?" Ik gaf enkele voorbeelden: "Stel je bijvoorbeeld voor dat een leerling vastzit bij het oplossen van een complex wiskundig probleem. 

ChatGPT kan fungeren als een virtuele tutor en de leerling begeleiden bij het vinden van een oplossingsstrategie. Het kan alternatieve benaderingen voorstellen en de leerling helpen om zelfvertrouwen op te bouwen in het aanpakken van uitdagende vraagstukken." Een van de jongere docenten, die zich tot nu toe niet in de discussie had gemengd, vroeg: "Maar is dat niet gewoon valsspelen? Moeten leerlingen niet zelf leren nadenken en problemen oplossen?" "Ik begrijp je bezorgdheid" zei ik, "Zelfstandig denken en probleemoplossend vermogen zijn essentiële vaardigheden die we moeten blijven ontwikkelen. Maar ChatGPT kan juist dienen als een tool om die vaardigheden te versterken. Het model kan leerlingen helpen om nieuwe perspectieven te ontdekken, hun denkproces te versnellen en hen uitdagen om dieper na te denken over de concepten waar ze mee bezig zijn."

chatgtp onderwijs


creatief lesgeven

wat kan ChatGPT dan voor mij als docent betekenen?

De docenten leken iets meer open te staan voor het idee. Iemand vroeg: "Maar wat kan ChatGPT dan voor mij als docent betekenen?" ‘Ja’ zei ik, "ChatGPT kan ook voor jou als docent een waardevolle bron van ondersteuning zijn. Bijvoorbeeld, wanneer je op zoek bent naar aanvullende lesmaterialen, kan ChatGPT je suggesties geven voor interactieve activiteiten, interessante vraagstukken of verrijkingsopdrachten. Het kan je helpen om differentiatie in je lessen aan te brengen en tegemoet te komen aan de diverse behoeften van je leerlingen. Daarnaast kan het dienen als een instrument om feedback te geven op het werk van je leerlingen, waardoor je tijd kunt besparen en gerichtere begeleiding kunt bieden." Ik pakte het flessenslot wat voor me lag. "ChatGPT kan echt je persoonlijke onderwijsassistent zijn. Maar we moeten nu wel door met de Escape Room" De jonge docente knikte en zei: "Ok, ik begrijp je punt. Er zijn misschien meer kansen om ChatGPT op een verantwoorde manier in te zetten binnen het onderwijs dan ik dacht. Kun je ons dan nu concreet laten zien hoe ChatGPT een sterk verhaal voor ons Escape Room Spel over meetkunde kan bedenken?”

bedenk een verhaal voor je escaperoom

Ik lachte en antwoordde: "Natuurlijk, ik help jullie graag verder! Stel je voor dat je een verhaallijn wilt bedenken voor je Escape Room Spel over meetkunde. Je kunt ChatGPT gebruiken als een inspiratiebron en creatieve partner. De tool kan je helpen bij het genereren van ideeën, personages en plotwendingen die relevant zijn voor het onderwerp." De docente knikte begrijpend. “En wat nog meer?” “Nog veel meer!’ zei ik.  "Je zou bijvoorbeeld ook aan ChatGPT kunnen vragen om je te helpen met het creëren van een boeiende introductie die de leerlingen meteen betrekt bij het verhaal. Vraag de tool om suggesties voor een raadselachtige locatie, zoals een oude geometrische tempel, waar de leerlingen moeten proberen te ontsnappen. Ik raad je ook aan om ChatGTP vragen te stellen over mogelijke obstakels of puzzels die je kunt integreren in de Escape Room. Vraag bijvoorbeeld naar interessante meetkundige problemen die de leerlingen moeten oplossen om verder te komen in het spel. ChatGPT kan je voorzien van verschillende uitdagende vraagstukken die passen bij het niveau van je leerlingen."

kraak de code


escaperoom

De docente knikte begrijpend. “En je had het ook over personages, hoe werkt dat dan?” “Kijk” zei ik, “ChatGPT is ook heel goed in het creëren van levendige personages die de leerlingen tijdens het spel tegenkomen. Vraag de tool om karakterbeschrijvingen en mogelijke interacties tussen de personages. Op die manier wordt het verhaal nog boeiender en wordt de wiskunde echt tot leven gebracht." Ik zag haar nadenken. “En het slot, dat vind ik ook moeilijk om te bedenken.” zei ze. “Geen punt” zei ik tegen haar, “Ook als je behoefte hebt aan een pakkende ontknoping of een spannende climax, kan ChatGPT je ook hierbij ondersteunen. Vraag de tool om suggesties voor een verrassende wending of een uitdagend probleem dat de leerlingen moeten oplossen om te ontsnappen uit de Escape Room."

Nu begonnen haar ogen te glinsteren. “Kun je me ajb laten ziet hoe je dat doet?” “Tuurlijk” zei ik. Samen gingen we achter haar laptop zitten en ik opende ChatGPT. De andere docenten kwamen om ons heen staan. We begonnen met het opstellen van een prompt: "Kun je ons helpen bij het bedenken van een spannend verhaal voor een Escape Room Spel over meetkunde voor leerlingen van 3 VMBO? We willen de leerlingen uitdagen met interessante meetkundige puzzels en hen meeslepen in een intrigerende wereld."

chatgtp onderwijs


De reactie van chatgtp

Ik typte de vraag in en wachtte op de reactie van ChatGPT. In mezelf moest ik lachen, omdat ik de reacties van mensen ken wanneer ze ChatGPT voor de eerste keer echt gebruiken. Binnen enkele seconden verscheen er een veelbelovend antwoord op het scherm. Ik las het hardop aan de groep voor: "In een afgelegen geometrisch laboratorium ontdekt een groep leerlingen een verborgen verzameling van magische geometrische objecten. Ze worden uitgedaagd om de vloek van de Wiskundige Tijdverdeler op te lossen, die de wereld in chaos dreigt te storten. Om te ontsnappen, moeten ze verschillende meetkundige raadsels oplossen en de geheimen van de verloren meetkundige kunst beheersen."

De docenten waren verbaasd en enthousiast. De jonge docente keek me verrast aan en zei: "Dit klinkt echt spannend! Het geeft de leerlingen een duidelijk doel en een meeslepend verhaal om in te duiken. Ik zie al helemaal voor me hoe ze hiermee aan de slag gaan en zichzelf uitdagen om de puzzels op te lossen. Ze glimlachte en zei: "Ik moet toegeven dat ik positief verrast ben door de mogelijkheden die ChatGPT biedt. Het lijkt me de moeite waard om het een kans te geven en te zien hoe het ons Escape Room Spel naar een hoger niveau kan tillen."

kraak de code
wiskunde escaperoom

Ik knikte instemmend en zei: "Precies! En we kunnen verder bouwen op dit verhaal door aan ChatGPT te vragen om bijvoorbeeld specifieke meetkundige raadsels te bedenken, unieke personages te introduceren en zelfs hints te geven die de leerlingen kunnen helpen wanneer ze vastlopen. ChatGPT kan ons echt ondersteunen bij het creëren van een boeiende en uitdagende Escape Room ervaring."

Met nieuwe energie en enthousiasme begonnen de deelnemende docenten samen met ChatGPT te brainstormen over de details van het verhaal, de puzzels en de obstakels die de leerlingen zouden tegenkomen. 

Als laatste onderdeel van de training spelen docenten elkaars Escape Room spellen die ze net zelf gemaakt hebben. Ditmaal viel de kwaliteit van de verhalen en personages op. Tijdens de nazit uitte een van de docenten toch nog haar bezorgdheid over het gebruik van ChatGPT door leerlingen zelf. "Ik vind het toch nog een risico, hoe gaan leerlingen zelf nog leren om bijvoorbeeld dingen uit te schrijven, als ik ze een som geef. Ik wil dat ze mij stap voor stap laten zien hoe ze tot de oplossing zijn gekomen. Wat nou als ChatGPT of andere AI tools dat voor ze gaat doen?" Ik moest even nadenken. "Laat leerlingen inderdaad een uitdagende som stap voor stap uitschrijven. Laat ze vervolgens dezelfde opdracht aan ChatGPT geven en hun eigen oplossing vergelijken met die van hun klasgenoten en met die van ChatGPT, om te zien wat ze hebben gemist. Op die manier kan ChatGPT hen helpen om beter te worden in het vak." De docenten waren nog niet helemaal overtuigd van het gebruik door leerlingen. Ze waren wel heel enthousiast over de inzet van ChatGPT als hun eigen assistent. In elk geval besloten ze om samen meer te leren en te onderzoeken hoe ze ChatGPT op een positieve manier in de klas kunnen inzetten.

Beste collega’s, het was een eye-opening ervaring voor de docente maar ook voor mijzelf. De docenten realiseren zich dat ChatGPT een waardevolle tool kan zijn, zowel voor docenten als voor leerlingen. En ik besef me opnieuw hoeveel werk er nog te doen is om het verantwoord gebruik van Ai in de klas bij docenten te promoten.

ABONNEER JE GRATIS OP DE AIKLAS POWER PROMPTS EN DOWNLOAD DIRECT DE 10 GOUDEN POWER PROMPTS VOOR CHATGTP!

Hoe sta jij hierin? Zie je vooral kansen of vooral gevaren bij de inzet van ChatGPT in het onderwijs? Gebruik je het zelf al? Wat zijn jouw ervaringen? Laat je reactie achter in de comments hieronder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Ik sta er net zo conservatief in. Ik ga nog steeds voor zelfgemaakte en unieke content. Het zal zeker nog een tijd duren voordat ik een account aan maak op ChatGPT, en misschien doe ik dat wel nooit. Omdat ik ook niet begrijp hoe dit werkt in het kader van inbreuk op het auteursrecht of plagiaat, en of Google het wel of juist niet waardeert op mijn website.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

Trainingen ChatGPT, Escape Spel en Burgerschap nu met subsidie GRATIS bij jou op school