Share

Tools om verhalen te maken: ook dat is spelend leren

In eerdere artikelen zijn we al ingegaan op spelend leren. Het is een hele effectieve manier om leerlingen te laten leren. Ook het maken van verhalen is een manier van spelend leren. Maar, hoe pak je dat aan? In dit artikel delen we tools, zoals een verhalen generator, met je. Zo wordt het maken van een verhaal een stuk makkelijker en leuker - zowel in het VO als in het PO.

verhalen  maker

"Lezen is een avontuur dat je geest verrijkt en je hart verwarmt." - Oprah Winfrey

Het belang van verhalen maken en vertellen

Verhalen zijn krachtig en leerzaam. Een goed verhaal kan namelijk makkelijker door onze hersenen verwerkt en onthouden worden. Zo blijft een verhaal beter opgeslagen in het langetermijngeheugen.  

Een verhaal bevat vaak emoties. Hierdoor raakt het de leerlingen meer en kunnen ze de leerstof, die in een verhaal verwerkt is, beter begrijpen. Bovendien biedt een verhaal context en kennis waardoor leerlingen beter onthouden wat ze moeten leren. 

Hoe gebruik je verhalen in de les?

Hoe pas je verhalen toe in de les? Je leest ongetwijfeld wel eens iets voor. Je kunt dus verhalen vertellen. Maar, je kunt ook op andere manier gebruik maken van de verhaalvorm. 

verhalen  maker

Laat leerlingen zelf lezen

Lezen moet leuk zijn. Geef leerlingen daarom zelf de kans te ontdekken welke verhalen zij leuk vinden. In het PO kun je natuurlijk diverse kinderboeken aanraden. In het VO kun je bijvoorbeeld ook denken aan meer actuele verhalen en artikelen die aansluiten op de lesstof.

verhalen machine


"Lezen is een venster naar de wereld."
 Helen Keller

Gebruik de 4 C’s in je verhalen

Vertel je zelf een verhaal? Gebruik dan de 4 C’s van Casuality, Conflict, Complications en Character. Deze 4 C’s kun je ook op een hoger niveau toepassen, door ze in verschillende lessen te verwerken. 

Bijvoorbeeld bij maatschappijleer kun je ingaan op een actuele gebeurtenis. Daarbij kun je in opeenvolgende lessen inzoomen op de gebeurtenis zelf, een persoon die slachtoffer is van deze gebeurtenis en welke gevolgen het heeft voor de maatschappij. Zo kun je bijvoorbeeld een serie over de gasboringen in Groningen inrichten met een verhalend karakter, als je als uitgangspunt de ervaringen van een kind dat in deze regio woont neemt.

Vertel je eigen verhalen

Kun je je eigen ervaringen in een les verwerken? Dat vinden leerlingen vaak erg interessant. Heb je zelf iets meegemaakt dat relevant is, of ken je iemand? Gebruik het!

Laat de leerlingen een verhaal maken

Wil je dat de leerlingen bepaalde lesstof écht onthouden? Laat ze er dan zelf een verhaal mee construeren. Zo betrek je ze bij de les en biedt je een leuke leerervaring. De leerlingen kunnen hierbij de tools die we hieronder in dit artikel bespreken, goed gebruiken. 

Het vertellen van verhalen maakt het onderwijs leuker, leerzamer en menselijker.

verahelen schrijven

Tool die je helpen met verhalen maken

Hieronder delen we onze tips met je om zelf online verhalen te maken. Maak gebruik van deze verhalen generators en verhalen machines!

Verhalen generator
voorlezen klas

De verhalenmachine van Jozua Douglas

Deze tools is uitstekend geschikt voor met name het PO. De verhalenmachine werkt in twee stappen: eerst bepaal je het verhaal en vervolgens bepaal je de held. Dan heb je voldoende input om een verhaal met een kop en een staart te verzinnen. 

Ideaal om zelf te gebruiken, maar ook om de leerlingen een opstel te laten schrijven of een toneelstukje te laten bedenken en opvoeren. Denk ook na over hoe je hier leerdoelen in kunt verwerken. 

Zo kun je rond het thema ‘veilig verkeer’ je leerlingen een opstel laten schrijven of een toneelstuk laten opvoeren. 

Het nadeel van deze tool is dat je geen invloed hebt op de uitkomst, de verhalenmachine geeft willekeurige uitkomsten. Dan kan het dus wat lastig zijn om een verhaal rond een specifiek thema te bedenken. Maar, aan de andere kant doe je dan wel echt een beroep op je creativiteit!

Verhalen maken met de dobbelstenen van Dave Birss 

Deze tool van Dave Birss werkt met digitale dobbelstenen. Je gooit 5 dobbelstenen en met de vijf plaatjes die je ziet, maak je een verhaal. Deze tool is geschikt voor gebruik in het VO. De website is in het Engels, maar de plaatjes zijn natuurlijk universeel. 

Je kunt deze tool op verschillende manieren toepassen. Je kunt de leerlingen een compleet verhaal laten bedenken, maar een andere creatieve invalshoek is verhalen van één zin te bedenken, waarin alle dobbelstenen gebruikt worden. Met onderstaand voorbeeld is de zin dan bijvoorbeeld: Een slang boorde per ongeluk in zijn eigen staart, maar hij had geen pleisters meer, dus keek hij op zijn telefoon om te zien hoe laat de bus naar het ziekenhuis zou vertrekken. 

> Tip: gebruik deze verhalen generator ook voor vreemde talen - laat de leerlingen het verhaal in een vreemde taal opschrijven, vertellen of uitvoeren in een toneelstukje.

story dice


Digitale werkvormen
plot generator
digitale werkvormen

De Plot Generator 

Deze verhalen generator is Engelstalig. De uitkomst van de tool is ook in het Engels, dus deze verhalenmaker is vooral geschikt voor Engelse les in het VO.  

Het mooie aan deze verhalenmaker is dat je kunt kiezen uit allerlei soorten verhalen, zoals een filmscript, een kort verhaal, een sci-fi verhaal of zelfs een verhaal met illustraties. Vervolgens geef je verschillende elementen in en wordt er een verhaal voor je gemaakt. 

De site geeft ook nog wat tips en uitleg voor het schrijven van een goed verhaal. Voor jezelf of de kinderen die het Engels machtig zijn staan daar hele goede tips tussen!

Propmt generator
verhalen schrijven

Prompt Generator van Journalbuddies

Ook dit is een Engelstalige tool om verhalen te maken en daarom met name geschikt voor het VO en hoger. 

Deze tool richt zich alleen op ideeën. Het schrijft geen verhalen, maar geef je onderwerpen voor een verhaal. Je kunt het niveau kiezen waarvoor je een verhaal nodig hebt en het soort output wat je zoekt (bijvoorbeeld onderwerpen voor een dagboek). 

Een ideale tool om bijvoorbeeld de Engelse spreekvaardigheid mee te oefenen of voor een schrijfopdracht. Een ander leuk idee is om 2 leerlingen dezelfde opdracht te geven. Laat ze vervolgens de uitkomsten met elkaar vergelijken: er komen waarschijnlijk twee totaal verschillende verhalen uit!

Chat GPT 

De laatste online verhalen machine die we hier behandelen is Chat GPT. Eerder schreven we al over deze AI tool en de gevolgen hiervan voor het onderwijs. Voor het maken van verhalen is dit een hele goede tool. 

Je kunt zelf de prompt ingeven en dat kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. De AI tool zal er zelf een verhaal van maken.

ChatGPT onderwijs

Meer interactieve werkvormen leren kennen?

In dit artikel hebben we je verteld waarom het vertellen van verhalen zo belangrijk is en hebben we een aantal tools hiervoor met je gedeeld. Wil je zelf aan de slag met het maken van verhalen? Of wil je juist meer digitale werkvormen leren kennen? Doe dan mee met onze training digitale werkvormen. In deze training leer je allerlei tools kennen die je lessen leuker, interessanter en makkelijker maken. 

Heb jij nog tips of ken je een verhalengenerator die niet in dit rijtje mag ontbreken? We lezen het graag in een reactie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

Trainingen ChatGPT, Escape Spel en Burgerschap nu met subsidie GRATIS bij jou op school