Positief gedrag bevorderen en belonen is ontzettend belangrijk in het onderwijs. Het implementeren van een beloningssysteem in de klas kan een effectieve manier zijn om een positieve leeromgeving te creëren en te stimuleren. In ons blog behandelen we niet alleen digitale beloningssystemen, maar ook niet-digitale systemen. Naast de digitale tools die je kunnen helpen bij het belonen van je leerlingen, zijn er traditionele, niet-digitale benaderingen die even effectief kunnen zijn. We bespreken de voordelen en toepassingen van zowel digitale als niet-digitale beloningssystemen, en hoe ze kunnen bijdragen aan een succesvolle leeromgeving en betrokkenheid van ouders.
beloningssystemen in de klas
Waarom zou je beloningssystemen in de klas gebruiken, zowel digitaal als niet-digitaal?
Tegenwoordig draait veel communicatie om online interacties, wat snelle verbindingen tussen docenten, leerlingen en ouders mogelijk maakt. Het gebruik van digitale beloningssystemen biedt een efficiënte manier om direct positieve of opbouwende feedback met je leerlingen te delen. Het voordeel van deze digitale systemen is dat ze niet alleen zorgen voor directe communicatie, maar ook het vermogen hebben om snelle acties te ondernemen, waardoor de administratieve last wordt verminderd.
Naast digitale beloningssystemen zijn er ook niet-digitale beloningssystemen die hun waarde in de klas hebben bewezen. Deze kunnen variëren van fysieke beloningen, zoals stickers of prijzen, tot meer traditionele methoden zoals complimenten.
In de online wereld zijn er verschillende tools beschikbaar die je kunt gebruiken voor digitale beloningssystemen in de klas. Hieronder bespreken we enkele van deze tools, zodat je de juiste keuze kunt maken voor jouw specifieke klasomgeving. Bovendien delen we onze kletskaarten motivatie, een niet-digitale beloningsmethode die je kan helpen je leerlingen te motiveren en te stimuleren
Classdojo
Classdojo is een gratis tool voor docenten, waarmee je het gedrag van leerlingen kunt monitoren en belonen. De tool biedt de mogelijkheid om een gemeenschap te creëren met je leerlingen en hun ouders. Zo kun je veilig verhalen, foto’s en updates delen op een privé feed, waardoor ook de ouders direct betrokken worden.
Classdojo maakt gebruik van positieve versterking door middel van ‘punten’ toekennen voor gewenst gedrag en het behalen van doelen. Deze aanpak stimuleert niet alleen een positieve leeromgeving maar biedt ook de mogelijkheid om specifieke prestaties te erkennen en te belonen. Door de directe communicatie met ouders kan er snel en efficiënt informatie gedeeld worden om leerlingen eventueel direct te kunnen ondersteunen. Dit bevordert niet alleen een open communicatie tussen docenten en ouders, maar versterkt ook het gevoel van betrokkenheid bij het leerproces van de kinderen.
Voordelen
- Realtime feedback en communicatie aan zowel de leerlingen als de ouders.
- Directe communicatie en betrokkenheid van de ouders.
- De website is ook beschikbaar in het Nederlands en de app is heel mobielvriendelijk.
Nadelen
- Het puntensysteem kan als negatief ervaren worden en ook competitie onder leerlingen creëren. Belangrijk is dus een balans te vinden.
Classcraft is een digitale tool die elementen van gamificatie gebruikt om een boeiende leeromgeving in het klaslokaal te creëren. Het verandert leerlingen in avatars van fantasy-personages en bevordert samenwerking in teams. Door taken uit te voeren en positief gedrag te vertonen, verdienen leerlingen punten, die gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van hun personage. Ongewenst gedrag leidt tot puntenverlies. Deze speelse aanpak stimuleert betrokkenheid, samenwerking en strategisch denken.
Voordelen:
- Verhoogt betrokkenheid en motivatie door gamificatie.
- Bevordert samenwerking en teambuilding.
- Biedt mogelijkheden voor personalisatie en directe feedback.
Nadelen:
- Het opzetten en beheren van een gamificatiesysteem zoals Classcraft kan complex zijn en vereist een aanzienlijke tijdsinvestering van de leerkracht.
Flippity
Flippity is een veelzijdige tool waarmee jij als docent gemakkelijk aangepaste digitale activiteiten kunt maken, waaronder beloningssystemen. Met de tool kun je Google Spreadsheets veranderen in bijvoorbeeld flashcards en diverse soorten digitale activiteiten in de klas. Maak bijvoorbeeld een ‘badge tracker’ zodat leerlingen kunnen achterhalen welke insignes ze al hebben behaald of juist een leaderboard voor verschillende vakken en doelen. Ook kun je met Flippity diverse manieren van beloningen creëren, zoals een digitale prijzenrad, digitale spelletjes of een diploma. Flippity biedt diverse interactieve manieren van belonen, zodat jij kunt kiezen wat het beste past bij jouw klas.
Voordeel
- Een manier van gamification toepassen aan het belonen van je leerlingen.
- Het kunnen kiezen van welk template het beste past bij een beloningssysteem in jouw klas.
- Makkelijk integreren van Google Spreadsheet in de diverse templates.
Nadelen
- Niet specifiek gericht op een beloningssysteem.
- Geen persoonlijk platform, waardoor bij het gebruik van meerdere templates studenten niet in één opslag hun beloningen terug kunnen zien.
Badgr is een digitaal insigne-uitreikingssysteem waarmee jij als docent digitale insignes kunt toekennen aan je leerlingen voor specifieke prestaties of vaardigheden. Je stippelt een traject uit voor je leerlingen, die zij kunnen volgen voor het behalen van hun insigne. Docenten kunnen daardoor continu ook de vooruitgang monitoren.
Voordelen
- De tool is specifiek gemaakt als beloningssysteem in de vorm van het uitreiken van ‘insignes’.
- Je kunt een traject uitzetten, die de leerlingen moeten volgen, om hun insigne te behalen.
- Leerlingen kunnen visueel zien hoe ver ze zijn in het behalen van hun insigne, terwijl docenten de voortgang van de hele klas kunnen bekijken.
Nadelen
- Er is een gratis versie, maar deze heeft niet heel veel opties.
- Het systeem is niet heel visueel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk, zeker niet voor jonge leerlingen. Er worden wel wat onderdelen automatisch neergezet, maar het vraagt daarna nog om persoonlijke en specifieke instellingen in het systeem.
Credly
Credly is, net als Badgr, een beloningssysteem door middel van digitale insignes, die je kunt verlenen voor vaardigheden en presentaties in de klas. Met één klik in de app kun je de leerling direct belonen met een passende insigne, waardoor leerlingen in hun persoonlijke portfolio al hun behaalde badges kunnen zien. De verdiende insignes kunnen vervolgens gedeeld worden en/of toegevoegd worden aan hun digitale profielen.
Voordelen
- Breed toepasbaar van het behalen van educatieve doelen tot goed gedrag vertonen.
- Visueel aantrekkelijk en erg gebruiksvriendelijk.
- Geeft ouders een transparant inzicht in de mijlpalen van hun kinderen.
Nadelen
- Vergt wel wat tijd om vertrouwd te raken met het ontwerpen en uitreiken van de ‘badges’.
- Website is alleen voor het creëren, toekennen en behalen van insignes.
Class123
Class123 is, net als Credly en Badgr, een digitaal beloningssysteem, maar richt zich meer op de interactie binnen de klasomgeving. Leerkrachten kunnen met één klik in de app een leerling direct belonen, wat direct zichtbaar is voor de leerling via hun eigen avatar. Deze beloningen kunnen variëren, afhankelijk van de behaalde doelen of getoond gedrag in de klas.
Voordelen
Het is geschikt voor een verscheidenheid aan educatieve doelen, van het belonen van goed gedrag tot het erkennen van academische prestaties.
Met de mogelijkheid voor leerlingen om eigen avatars te kiezen, is het systeem visueel stimulerend en aantrekkelijk voor jongere gebruikers.
Het systeem biedt mogelijkheden voor communicatie tussen leerkrachten, leerlingen en ouders, wat zorgt voor transparantie en betrokkenheid bij het leerproces.
Nadelen
Net zoals bij andere digitale systemen, kan het enige tijd vergen voor gebruikers om zich vertrouwd te maken met alle functies.
Gratisbeloningskaart
Op de website van Gratisbeloningskaart kun je diverse beloningskaarten downloaden die er leuk en aantrekkelijk uitzien, speciaal ontworpen om kinderen te motiveren en nieuw gedrag aan te leren. Deze kaarten zijn een hulpmiddel om het leerproces te stimuleren, waarbij kinderen voor elke goede gedraging een sticker kunnen verdienen. Als ze een bepaald aantal stickers verzamelen, krijgen ze een beloning.
Canva voor het onderwijs
Canva is een veelzijdige online ontwerptool die ook in het onderwijs veel waarde kan bieden. Met Canva kun je eenvoudig prachtige visuele content maken, en dat geldt ook voor beloningssystemen.
In Canva heb je toegang tot een breed scala aan templates voor onder andere beloningssystemen die je kunt aanpassen en personaliseren op basis van de behoeften van jouw klas. Of je nu stickers, certificaten, badges, of beloningskaarten wilt ontwerpen, Canva biedt diverse sjablonen en creatieve tools om ze uniek te maken.
Het beste van alles is dat je met Canva een gratis onderwijs account kunt aanvragen.
Kletskaarten Motivatie
In het onderwijs is motivatie van onschatbare waarde, en daarom hebben we iets speciaals voor jou en je leerlingen voorbereid. Ontvang nu gratis onze 'Kletskaarten Motivatie' om het gesprek over motivatie te bevorderen.
Deze kaarten zijn ontworpen om leerlingen en studenten aan te zetten tot nadenken over hun motivatie. Ze kunnen helpen om bewustzijn te creëren over wat ze zelf kunnen doen om hun motivatie hoog te houden, en hoe jij als docent hen hierbij kunt ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat deze kaarten een waardevol instrument zullen zijn om de motivatie en betrokkenheid van je leerlingen te versterken.
Laat ons weten in de reacties hieronder hoe jij je leerlingen beloont voor positief gedrag.
Wil jij je (online) lessen ook interactiever maken?
Laat ons weten wie je bent en we sturen je een nog meer leuke tools.