Share

Gamification in het klaslokaal: meer dan alleen spelletjes

Gamification in de klas, wat is dat? Hoe pak je het aan? En welke tools zijn er om dit snel en effectief in te kunnen zetten in het onderwijs? Dat lees je allemaal in dit artikel. En geen paniek: het kost allemaal veel minder tijd dan je wellicht denkt. Met onze tips kun jij ook binnen no-time spelelementen aan je lessen toevoegen, waardoor je leukere lessen krijgt en je leerlingen makkelijker leren. 

> Onderaan dit artikel geven we je concrete tips van tools die je kunt gebruiken om gamification ook in jouw klas in te zetten.

 gamification in de klas

Wat is gamification?

Gamification gaat over het gebruiken van spelelementen in situaties waarin dat niet altijd gebruikelijk is, zoals het onderwijs. Het idee is om leren aantrekkelijker en interactiever te maken door elementen van games te gebruiken. Leerlingen zijn dan beter in staat om de lesstof op te nemen.

spelend leren

Het belang van gamification in het onderwijs

Gamification is erg belangrijk in de klas. Het maakt leren leuker door spelletjes te gebruiken. Dit helpt jouw leerlingen om meer betrokken te raken en beter te leren. Denk bijvoorbeeld aan een rekenwedstrijd of een taalspel. Zo'n aanpak zorgt ervoor dat kinderen zonder het echt te merken veel leren. Ze doen hun best omdat ze willen winnen of een level halen, en tegelijkertijd oefenen ze met de lesstof. Als leerkracht is dit een handige manier om je lessen spannend te maken en iedereen mee te krijgen. Ook kun je leerlingen die moeite hebben met de traditionele manieren van leren hiermee beter betrekken bij de lessen.

spelend leren

Verschillen tussen gamification en traditioneel spelen

Gamification in de klas is iets anders dan gewoon spelen. Bij gamification gebruik je spelelementen in het leren, zoals punten scoren of levels halen. Dit motiveert leerlingen om door te gaan en nieuwe dingen te leren. Bij traditioneel spelen is het doel vooral plezier maken, zonder dat er direct wordt geleerd. Gamification combineert leren met het plezier van spelen, waardoor leerlingen gemotiveerd raken om uitdagingen aan te gaan en zo spelenderwijs nieuwe kennis opdoen. 

Meer betrokkenheid en grotere motivatie

Door gamification voelen leerlingen zich meer onderdeel van het leerproces. Ze willen actief meedoen om beloningen te verdienen of om competitie aan te gaan met klasgenoten. Dit zorgt ervoor dat ze met meer aandacht en interesse deelnemen aan de lessen. Ze zijn dus meer betrokken en beter gemotiveerd!

 gamification in de klas

Betere leerresultaten? 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gamification niet altijd tot betere leerresultaten leidt, behalve bij leerlingen met concentratieproblemen. Door gamification kunnen leerlingen complexe onderwerpen makkelijker begrijpen en onthouden. Ze oefenen meer en met plezier. Hoewel de resultaten dus niet altijd aantoonbaar beter zijn, leidt het wel degelijk tot een leuker en soepeler leerproces van de lesstof. 

Gamification strategieën in de klas

Hoe pak je dat aan, gamification in de klas? Gamification kan jouw klas veranderen in een spannende leeromgeving. Hier zijn wat simpele technieken die je kunt gebruiken om zo al de nodige spelelementen aan je lesprogramma toe te voegen:

  • Punten: Geef punten voor elke goed voltooide opdracht.
  • Levels: Laat leerlingen 'level up' gaan als ze bepaalde doelen bereiken.
  • Badges: Ontwerp leuke badges die leerlingen kunnen verdienen.
  • Leaderboards: Maak een scorebord waarop je kunt zien wie de meeste punten heeft.

Veel scholen hebben deze technieken al met succes gebruikt. Zo zijn er voorbeelden van scholen die een leesapp gebruiken waarbij leerlingen punten verdienen voor elk boek dat ze lezen. Het gebeurt niet zelden dat leerlingen dan meer gaan lezen dan ooit tevoren! 

Je kunt ook een systeem ontwikkelen waarbij leerlingen badges verdienen voor het voltooien van wiskundeopdrachten. Door deze gamificationtechnieken slim in te zetten, kun je jouw leerlingen op een leuke manier stimuleren om meer te leren en te ontdekken.

lesplan

Ontwerp van gamified lesplannen

Het ontwerpen van gamified lesplannen vraagt om een zorgvuldige afweging tussen leren en spelen. Zo is het belangrijk dat je bijvoorbeeld spelelementen kiest die bij het leerdoel passen of dat je de educatieve inhoud niet verloren laat gaan in het spel. Dit zijn onze tips voor het maken van een goed lesplan met gamification erin verwerkt: 

Kies de juiste elementen: Niet elk spelonderdeel past bij elke les. Kies elementen die de leerdoelen ondersteunen, zoals quizzen voor feitenkennis of rollenspellen voor sociale vaardigheden.

Wees duidelijk over de regels: Zorg dat je leerlingen de regels van het spel begrijpen. Dit helpt om de les soepel te laten verlopen en zorgt ervoor dat iedereen betrokken is.

Houd de balans: Het is belangrijk dat de educatieve inhoud niet verloren gaat in het spelplezier. Zorg ervoor dat de spelelementen het leren versterken, niet afleiden.

De grote rekendag

Gamification en diverse leerstijlen

Het mooie van gamification is dat het goed kan worden aangepast aan verschillende leerstijlen, zoals visueel, auditief en bewegend leren. Door een mix van spelactiviteiten te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat alle leerlingen betrokken raken. Inclusiviteit en toegankelijkheid zijn ook belangrijk, zodat iedereen kan meedoen en leren. Gamification is echt een van de beste manieren om je lesprogramma’s aan te passen aan de verschillende leerstijlen van de leerlingen in je klas.

 gamification op school

Uitdagingen en valkuilen

Je moet wel opletten dat je met gamification niet in bepaalde valkuilen trapt. Zo kunnen uitdagingen zoals te veel competitie of het overbelichten van winnen boven leren voorkomen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Zorg daarom altijd dat de balans tussen samenwerking en competitie in orde blijft, waarbij ook de individuele vooruitgang van de leerlingen is gewaarborgd. Het uitgangspunt blijft altijd om een positieve en ondersteunende leeromgeving te creëren.

Toekomst van gamification in onderwijs

De toekomst van gamification in het onderwijs belooft veel. Dankzij VR en AI wordt het alleen maar beter, interactiever en boeiender voor de leerlingen. Dit opent deuren naar gepersonaliseerd leren, waarbij elke leerling onderwijs krijgt afgestemd op zijn of haar eigen tempo en interessegebieden. Dit zal uiteindelijk de betrokkenheid en leerresultaten van leerlingen flink kunnen verbeteren. 

digitale werkvormen

De rol van technologie

Technologie speelt een belangrijke rol bij het implementeren van gamification in het klaslokaal. Het stelt je in staat om interactieve en boeiende leerervaringen te creëren die leerlingen aanspreken.

Educatieve software en apps die gamification gebruiken, zijn daarom onmisbare hulpmiddelen. Door slim gebruik te maken van deze technologieën, kun je als docent de interesse van je leerlingen wekken en behouden. 

Hierna gaan we in op tools die jij kunt gebruiken om gamification in je klas toe te passen!

Tools om direct met gamification aan de slag te gaan

Nu sta je als leerkracht natuurlijk te popelen om aan de slag te gaan met gamification. Daarom hebben we een paar tips van tools die je kunt gebruiken. Dit hoeft ook helemaal niet veel tijd te kosten. Ga er maar eens mee aan de slag en je zult merken dat het allemaal niet ingewikkeld is als het misschien op voorhand lijkt.

Wheel of names: Deze tool ken je misschien wel uit een eerder artikel. Maar door er creatief mee om te gaan, kun je dit namenwiel ook gebruiken voor gamification! In deze video laten we hier een voorbeeld van zien:  

Rebus tool: Een Rebus tool kun je gebruiken om snel en makkelijk een spelelement toe te voegen aan je lessen. Je kunt over nagenoeg alles een rebus maken. Dat maakt een les direct een stuk spannender. Bekijk ook onze video met uitleg hieronder:  

Kahoot-quiz met behulp van AI: Snel een quiz maken? Dat kan met Kahoot en ChatGPT. Een quiz maakt elke les een stuk leuker. We leggen uit hoe je dit snel en effectief doet in deze video.

Maak een mini-escaperoom: Eerder lieten we je al zien hoe je een mini-escaperoom maakt. Dit is natuurlijk een prachtige en laagdrempelige manier van gamification in de klas. Bovendien hoeft het echt niet veel tijd te kosten om het te maken en voor te bereiden.

Classroomscreen: Ken je Classroomscreen al? Dit is een handige tool die je kunt gebruiken om interactieve games in de klas te organiseren. Door verschillende widgets, zoals een timer, stopwatch, en dobbelstenen, biedt het platform een manier om spelactiviteiten te structureren en beheren. Je kunt het gebruiken om tijdgebonden uitdagingen te creëren, groepen willekeurig te selecteren of scores bij te houden tijdens een quiz. Probeer de basis (gratis) variant maar eens om een idee te krijgen! 

spelend leren

Aan de slag met gamification in de klas

Ben je overtuigd? Wij weten zeker dat gamification in elke klas een toegevoegde waarde is. Het loont zeker om je als docent of leerkracht hierin te verdiepen en enkele tools te proberen. Het maakt de lessen zoveel leuker en de leerervaring ook! 

Zoek je meer uitdaging in het gamificeren van je lessen? Dan is onze training Digitale Escaperooms of de workshop Fysieke Escaperoom misschien wel iets voor jou. Hierin leer je educatieve escape rooms maken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!

Trainingen ChatGPT, Escape Spel en Burgerschap nu met subsidie GRATIS bij jou op school