Share

Grej of the Day met kunstmatige intelligentie

Als docent ben je altijd op zoek naar manieren om je lessen boeiender en effectiever te maken. De wereld van onderwijs evolueert voortdurend, en met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) zijn er nieuwe mogelijkheden om het leerproces te verrijken. In dit artikel laten we zien hoe AI jou kan helpen bij de 'Grej of the Day'.

> Alles weten over AI? Lees ons artikel waarin we haarfijn uitleggen wat het is en wat je er in het onderwijs mee kunt.

grej of th eday en AI

Wat is Grej of the Day?

De Grej of the Day is een concept waarbij je elke dag een nieuw boeiend onderwerp of een activiteit introduceert in de klas. Het idee is dat je een dag voor de les de leerlingen prikkelt met een raadsel of een vraag, waar je de dag daarna met een les op ingaat. Het doel is om leerlingen te stimuleren, hun nieuwsgierigheid te prikkelen en hen kritisch te laten denken over verschillende onderwerpen. Deze aanpak helpt bij het doorbreken van de dagelijkse routine en maakt leren leuker en meer betrokken. De methode wordt veel toegepast in het basisonderwijs en in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs.

Grej of the day en AI

De oorsprong van de Grej of the Day

Grej is Zweeds voor ‘ding’. Het is dan ook bedacht door de Zweedse leraar Mikael Hermansson. Hij ontwikkelde dit concept met de bedoeling om de nieuwsgierigheid van leerlingen te wekken en hun kennis op een spannende en interactieve manier te vergroten. Mikael wilde iets creëren dat verder ging dan de traditionele lesmethodes, iets dat zowel informatief als inspirerend was.

Met de Grej of the Day introduceerde Mikael een unieke manier van leren. Het gaat niet alleen om het delen van feiten; het is een manier om een brug te slaan tussen verschillende vakgebieden en om leerlingen te laten zien hoe alles met elkaar verbonden is. 

De structuur van een Grej of the Day-les

Een Grej of the Day is dus een raadsel met daaraan gekoppeld een les. Met een Grej of the Day doorloopt Mikael Hermansson de volgende stappen: 

De aanwijzing: nieuwsgierigheid prikkelen: De dag voor de les begin je al, je geeft je leerlingen een aanwijzing. Dit kan een tekst zijn, een afbeelding, of zelfs een puzzel. Voor een kleuterklas kan dat bijvoorbeeld zijn: “Het is doorzichtig en leeft in de zee.” Deze aanwijzing prikkelt de nieuwsgierigheid van je leerlingen. Velen van hen zullen proberen deze puzzel of het raadsel op verschillende manieren op te lossen. Ze zullen erover praten en nadenken.

De les: samen ontdekken: De volgende dag staan je leerlingen te popelen om hun oplossingen en ideeën over de aanwijzing te delen. Jij onthult het antwoord en gaat aan de slag met de les. In het voorbeeld van hiervoor gaat de les dus over kwallen. 

Kort en krachtig: Eén van de kernprincinpes van de 'Grej of the Day'-lessen is dat ze meestal maar 7-8 minuten duren. Het doel is om de kracht van een beknopt format te benutten. Deze sessies dienen als introductie tot iets nieuws en spannends. Je stopt op een moment dat de leerlingen nog helemaal geboeid zijn en niet beginnen af te dwalen.

Vertel een verhaal: Probeer een Grej of the Day-les altijd in de vorm van een verhaal op te bouwen. Dat maakt het leuker, spannender en boeiender. 

Wow-momenten: Elke 'Grej of the Day' bevat minstens een paar echte wow-momenten. Momenten waarop leerlingen denken: "Echt waar?!" Zulke feiten blijven beter hangen.

Gebruik het digibord: Gebruik bij de lessen het digibord, maar alleen met afbeeldingen. Dit is geen "dicteeroefening" of een "lees-alles-terwijl-ik-praat-oefening". Het doel is dat je leerlingen echt luisteren. De afbeeldingen zijn er alleen om het begrip te vergroten en het onthouden makkelijker te maken.

Hervertellen: Elke 'Grej of the Day' wordt afgesloten met een opdracht voor de leerlingen om thuis een spannend deel van de les na te vertellen. Hervertellen uit het geheugen wordt beschouwd als een van de beste methoden om iets nieuws te verankeren.

Het kennisnetwerk: In de klas bij Mikael hangt een grote wereldkaart voor de Grej of the Day. Met pins, draad, en kleine foto's verzamelt hij alle 'Grejs'. Deze muur wordt een nieuw middelpunt in de klas. Hierop kun je letterlijk zien hoeveel jullie leren en hoe kennis op verschillende manieren met elkaar verbonden is.

Wat zijn de voordelen van een Grej of the Day? 

Door de Grej of the Day toe te passen in je lessen profiteren jij en je leerlingen van allerlei voordelen. We noemen er hier een paar: 

  • Door elke dag met een nieuwe Grej te starten, wek je de nieuwsgierigheid van je leerlingen. Dit maakt ze enthousiast om te leren en stimuleert ze om vragen te stellen en zelf op onderzoek uit te gaan.
  • Omdat Grej of the Day vaak gepresenteerd wordt als een kort verhaal, helpt het je leerlingen beter te luisteren. Ze leren om aandachtig te zijn, omdat ze het verhaal willen volgen en de aanwijzing van de vorige dag willen begrijpen.
  • Grej of the Day is niet alleen een verhaal dat je vertelt. Het nodigt uit tot discussie, gedachtes uitwisselen en soms zelfs kleine projecten of onderzoekjes. Dit maakt leren interactief en boeiend.
  • De wow-momenten en het hervertellen in elke Grej helpen je leerlingen om de informatie beter te onthouden. Spannende feiten en verhalen blijven hangen, wat het leren effectiever maakt.
  • Met de Grej of the Day-muur in je klas creëer je een visueel netwerk van kennis. Leerlingen zien hoe verschillende onderwerpen met elkaar verbonden zijn en hoe hun kennis groeit.
  • Door te werken met verhalen, aanwijzingen, discussies en visuele hulpmiddelen, spreek je verschillende leerstijlen aan. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen kunnen profiteren van de Grej of the Day.
  • Last but not least: Grej of the Day maakt leren leuk. Door de dagelijkse routine te doorbreken met iets nieuws en spannends, kijk je leerlingen uit naar wat ze elke dag zullen leren.

Door 'Grej of the Day' te integreren in je lesprogramma, verrijk je het onderwijs op vele manieren. Het is een eenvoudige manier om leerlingen actief betrokken en enthousiast over leren te houden. Probeer het uit en zie hoe het de dynamiek in je klas verandert!

ChatGTP onderwijs

Hoe kan AI je helpen met Grej of the Day? 

Nu denk je misschien: oei, dat is nog aardig wat werk: elke dag een raadsel gekoppeld aan een les voor de dag erop. En hoe kom je aan inspiratie voor een nieuw raadsel of nieuwe puzzel, elke dag weer? 

Dan hebben we goed nieuws: AI kan je hier heel goed bij helpen. Daarmee kun je snel en efficiënt aan de slag met nieuwe Grej’s. We leggen hieronder uit hoe je dat aanpakt.

Gebruik ChatGPT voor de Grej’s

Om nieuwe Grej’s te bedenken, gebruik je ChatGPT. Door een slimme prompt op te stellen, maakt deze tool een compleet lesplan voor je. Weet je niet wat een prompt is of hoe je ChatGPT gebruikt, lees dan eerst ons basisartikel over AI.

Powerpromt ai

Gebruik onze Power Prompts

We gebruiken in dit voorbeeld 2 Power Prompts: de eerste om onderwerpen voor de Grej’s te verzamelen en de tweede om die onderwerpen heel specifiek uit te werken in een lesplan. 

Dit is de eerste, om onderwerpen te bedenken:

'Bedenk tien onderwerpen voor 'Grej of the Day' voor leerlingen of studenten van niveau [specificeer het onderwijsniveau] met als thema [specificeer het onderwerp]. Beperk je tot de ideeën en een korte beschrijving van maximaal 10 woorden.'
 

Powerpromt voor Grej of the Day

Dit is de tweede Power Prompt die je kunt gebruiken, deze kun je knippen en plakken (vul wel de ontbrekende gegevens voor het onderwijsniveau en onderwerp aan):

'Bedenk een 'Grej of the Day' voor leerlingen of studenten van niveau [specificeer het onderwijsniveau] met als thema [specificeer het onderwerp]. Geef de GotD een pakkende titel die de nieuwsgierigheid wekt. Beschrijf vervolgens een stap-voor-stap instructie voor hoe de leerkracht deze GotD moet presenteren, inclusief:

Introductie: Een korte introductie om de aandacht van de leerlingen te trekken zonder te veel weg te geven.

Raadsel: Maak een raadsel of vraag die de leerlingen nieuwsgierig maakt naar het onderwerp.

Discussie: Richtlijnen voor het stimuleren van een klassikale discussie na het onthullen van de GotD, met suggesties voor vragen of onderwerpen om te verkennen.

Theoretische achtergrond: Een samenvatting van de theoretische achtergrond en kennis die de docent nodig heeft om het onderwerp te behandelen.

Leerdoel: Beschrijf duidelijk wat de leerlingen zullen leren of ontdekken door deze GotD.

Benodigdheden: Lijst eventuele materialen of hulpmiddelen die nodig zijn voor de presentatie of activiteiten gerelateerd aan de GotD.

Activiteit: Beschrijf een korte activiteit of oefening die de leerlingen kunnen doen om hun begrip van het onderwerp te verdiepen of om het geleerde in praktijk te brengen.

Zorg ervoor dat de GotD boeiend, informatief en geschikt is voor het aangegeven niveau en thema. Het doel is om leerlingen te motiveren zelf meer over het onderwerp te willen leren en hun kritisch denkvermogen te ontwikkelen.'

Hieronder zie je voorbeelden van de antwoorden die ChatGPT geeft op deze prompts. Eerst een voorbeeld voor groep 3 van het primair onderwijs.

Grej of the Day en AI

grej of the day met chatGPT

En nu nog een voorbeeld voor de eerste klas van het voortgezet onderwijs. 

Grej of the day en AI

Grej of the day leerlingen

In een handomdraai 'Grej of the Days' maken met AI

Zo zie je dat je binnen een paar minuten: 

  1. Heel veel ideeën voor de Grej’s of the Day hebt. 

  2. Ieder idee concreet kunt laten uitwerken waardoor het je aanzienlijk minder voorbereidingstijd kost. 

Zo makkelijk kan het zijn! 

> Wil je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die ChatGPT biedt voor het onderwijs?
Volg dan onze training AI & ChatGPT in de klas.

Trainingen Identiteitscirkels, ChatGPT, Escape the classroom,

Burgerschap bouwers, Mentor Meesters en Mediawijsheid
 nu met subsidie GRATIS bij jou op school.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor tips, gratis materiaal en laatste updates!